וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוצר בחג או סגר לכל התקופה: קבינט הקורונה ידון בהחמרת המגבלות

עודכן לאחרונה: 17.9.2020 / 9:12

פורום השרים יתכנס סביב האפשרות להטיל הגבלות משמעותיות למשך שלושה שבועות במטרה לבלום את התפשטות הנגיף. גמזו יציג בקבינט ארבע הצעות לתקופת החגים - מרמזור מהודק ועד סגר - ובמשרד הבריאות ממליצים לאשר את הצעד המחמיר ביותר. נתניהו מכנס דיון מקדים לישיבה

בווידאו: הטלת העוצר הלילי על 40 יישובים/צילום: רוני כנפו, שי מכלוף, יותם רונן עריכה: אסף דרורי

קבינט הקורונה צפוי להכריע היום (חמישי) באפשרות של הטלת מגבלות מחמירות במהלך חגי תשרי בניסיון לבלום את העלייה בתחלואה בקורונה. במהלך הישיבת השרים, ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו יציג את ארבע החלופות לתקופת החגים. שר הבריאות יולי אדלשטיין ורוב בכירי משרד הבריאות תומכים בחלופות המחמירות ביותר - ג' או ד'.

לקראת הישיבה, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס דיון הכנה. בין המשתתפים שר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות אדלשטיין, שר המדע יזהר שי, שר הפנים אריה דרעי, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, וכן ממונה הקורונה ומנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי.

ארבע החלופות שיידונו בקבינט

  • רמזור מהודק - עוצר בחג בלבד, התקהלויות לפי הגדרת הצבע הכתום
  • ריסון מדוד - עוצר בחג בלבד, התקהלויות לפי הגדרת הצבע האדום
  • ריסון מהודק - עוצר בחג בלבד, התקהלויות לפי הגדרת הצבע האדום
  • סגר - עוצר בכל תקופת החגים, איסור מוחלט על התקהלויות
תרחישים לחג, אופציות לסגר. ., עיבוד תמונה
תרחישים לחג, אופציות לסגר/עיבוד תמונה, .

לפי חלופה א', רמזור מהודק, יוטל עוצר בימי החג בלבד. התקהלויות יתנהלו כשכל היישובים ברחבי הארץ יוגדרו כתומים, ומערכת החינוך תפעל רק בכיתות א'-ד'. המסעדות, מקומות הבילוי ומקומות עבודה ללא קבלת הקהל יישארו פתוחים. התפילות יתקיימו לפי המתווה הנוכחי.

לפי חלופה ב', ריסון מדוד, יוטל עוצר בימי החג בלבד. התקהלויות יתנהלו כשכל היישובים ברחבי הארץ יוגדרו אדומים, ומערכת החינוך תפעל רק בכיתות א'-ד'. המסעדות ומקומות הבילוי ייסגרו מהשעה 17:00, ומקומות עבודה ללא קבלת הקהל יישארו פתוחים. התפילות יתקיימו לפי מגבלת הצבע האדום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עפ שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר לביטחון הפנים אמיר אוחנה וחברי כנסת נוספים. 13 ביולי 2020. עמוס בן גרשום/לע"מ, אתר רשמי
יכריעו בהמשך הצעדים. נתניהו ואדלשטיין/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/לע"מ

לפי חלופה ג', ריסון מהודק, יוטל עוצר בימי החג בלבד. התקהלויות יתנהלו כשכל היישובים ברחבי הארץ יוגדרו אדומים, ומערכת החינוך תפעל רק בכיתות א'-ד'. המסעדות ומקומות הבילוי ייסגרו, ומקומות עבודה ללא קבלת הקהל יישארו פתוחים. התפילות יתקיימו בחוץ ובפנים לפי מגבלת הצבע האדום.

לפי חלופה ד', סגר, יוטל עוצר בכל תקופת החגים, ויחול איסור מוחלט על התקהלויות. מערכת החינוך, מקומות העבודה, המסעדות ומקומות הבילוי ייסגרו. התפילות יתקיימו בחוץ ובפנים לפי מגבלת הצבע האדום.

בני ברק עם כניסתו של העוצר הלילי בעקובות העלייה בתחלואה מנגיף הקורונה 8 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
בני ברק במהלך עוצר לילי, השבוע/ראובן קסטרו

לפי גורם המעורה בפרטי הישיבה אתמול, גמזו טען כי יש צורך ב"צעדים רוחביים" בכל הארץ. אותו גורם ציין כי אדלשטיין ולוי אמרו בהתייעצות כי הרוב המוחלט של מנהלי בתי החולים הביעו בפניהם דאגה רבה מהמצב, התריעו מפני החמרה נוספת והדגישו כי יש לנקוט בצעדים משמעותיים בכל הארץ כדי לוודא שמערכת הבריאות לא תגיע למצב שלא תוכל לטפל בעומסי התחלואה.

חיילי פיקוד העורף ברחובות בני ברק, 8 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
יום שלישי של עוצר. חיילי פיקוד העורף ברחובות בני ברק, השבוע/ראובן קסטרו

במשרד האוצר הביעו התנגדות להטלת סגר כללי. במכתב ששלחה מנכ"לית המשרד קרן טרנר אייל לממונה הקורונה ומנכ"ל משרד הבריאות לקראת הדיון בקבינט, היא הבהירה כי העלות הכלכלית לסגר כללי גבוהה מדי, וכי למשק יהיה "קשה לעכל צעדים דרסטיים".

באוצר חוששים שצעד כמו סגר כללי עלול להביא למאות אלפי עובדים שייפלטו ממעגל התעסוקה, ומעריכים כי סגר מלא יכול להביא להפסדים של 6-5 מיליארד שקלים בשבוע מלא בשגרה והפסדים של 4-3 מיליארד שקלים בשבוע של חגים. בנוסף לכך, מעריכים באוצר כי סגר שייארך ארבעה שבועות יעלה 24 מיליארד שקלים בשגרה, ו-18-14 מיליארד שקלים בתקופת החגים ושבוע שבשגרה.

לקראת ערב שלישי של עוצר

בעוד פורום השרים יכריע לגבי המשך המגבלות, ביישובים האדומים סיכמו שני לילות של עוצר. הסגר הלילי החל בערב שלישי ויימשך כל לילה במשך שבוע, משעה 19:00 עד 05:00. במהלך העוצר הלילי, תושבת ביישובים אלו כל פעילות מסחרית, מלבד עסקים חיוניים שיישארו פתוחים. כמו כן, תושבים יורשו להתרחק עד 500 מטרים בלבד מבתיהם, למעט מקרים של הצטיידות במזון וצרכים רפואיים.

הטלת העוצר לא הורגשה מיד בכל אזור מוגבל. בשכונת עיסאוויה שבמזרח ירושלים תושבים אמרו כי שמעו על ההגבלות רק בתקשורת, בעוד אחרים כלל לא ידעו על הצעד. בנתיבות תושבים כעסו על הצעד, שלטענתם היה צריך להיות מוחל על כל הארץ. באלעד, שם ניהלו מאבק כדי למנוע סגר כולל על העיר, קראו לשתף פעולה עם פיקוד העורף והמשטרה

עוצר לילי בטייבה, 9 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
לקראת סגר בכל הארץ? עוצר לילי בטייבה, שלשום/ראובן קסטרו

ביממה האחרונה - שיא במספר הנדבקים

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 3,904 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת - שיא מאז פרוץ המגיפה בישראל. בכך עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-142,582. התוצאות שהתקבלו אתמול היו עבור 43,448 בדיקות, כשאחוז החיוביים הוא 9%. מספר החולים הפעילים כעת הוא 31,769, מהם 927 חולים מאושפזים בבתי החולים, מתוכם 133 מונשמים ו-474 חולים קשה. עד כה, מתו בישראל 1,054 חולי בקורונה.

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, הנחה אמש את הכוחות להגביר את פעילות האכיפה ברחבי הארץ. כהן הכריז כי האכיפה תתמקד בריכוזי קהל והתקהלויות העומדות בניגוד לתקנות וכן בבתי עסק ובמרחב הציבורי.

הכרזתו של כהן על החמרת האכיפה ביישובים מצביעה על תפנית בגישת המשטרה לשמירה על ההנחיות שנועדו למנוע את התפשטות הווירוס. יממה קודם לכן, בערב הראשון בו נאכף העוצר שיימשך שבוע, הדגיש כהן כי מדיניות האכיפה "תמשיך להישען בראש ובראשונה על שיח, הסברה, שיקול דעת ורתימת הציבור לשיתוף פעולה, וזו הציפייה שלי מכל מפקד ושוטר המבצע את המשימה". דבריו הגיעו לאחר שביקורת ציבורית נמתחה על אופי האכיפה בגל הראשון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully