וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר נגד סגר בחגים: צעד שיביא למאות אלפי מובטלים ועלויות של מיליארדים

9.9.2020 / 17:58

במכתב ששלחה לממונה הקורונה ומנכ"ל משרד הבריאות, הבהירה מנכ"לית משרד האוצר כי העלות הכלכלית של סגר כללי תהיה גבוהה מדי. לדבריה, "למשק יהיה קשה לעכל צעדים דרסטיים". באוצר חוששים שמהלך כזה יביא למאות אלפי עובדים שייפלטו ממעגל התעסוקה

מסיבת עיתונאים של העצמאיים בעקבות הדיווחים על אפשרות לסגר/מערכת וואלה! NEWS

משרד האוצר הביע היום (רביעי) התנגדות להטלת סגר כללי במדינה בעקבות העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה. במכתב ששלחה מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר אייל לממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, לקראת דיון בקבינט הקורונה, הבהירה כי העלות הכלכלית לסגר כללי גבוהה מדי, וכי למשק יהיה קשה לעכל צעדים דרסטיים.

באוצר חוששים שצעד כמו סגר כללי עלול להביא למאות אלפי עובדים שייפלטו ממעגל התעסוקה, ומעריכים כי סגר מלא יכול להביא להפסדים של 5-6 מיליארד שקלים בשבוע מלא בשגרה והפסדים של 3-4 מיליארד שקלים בשבוע של חגים.

בנוסף לכך, מעריכים באוצר כי סגר שיארך ארבעה שבועות יעלה 24 מיליארד שקלים בשגרה, ויעלה 14-18 מיליארד שקלים בתקופת החגים ושבוע שבשגרה. באוצר הציגו טבלה שהיא מבחינתם חלופה לסגר מלא, במידה ומקבלי ההחלטות ירצו לשים אופציה של החמרה נוספת בהגבלולת הקורונה.

א-טור עם כניסתו של העוצר הלילי בעקובות העלייה בתחלואה מנגיף הקורונה 8 בספטמבר 2020. רוני כנפו
באוצר מתנגדים לסגר כללי. אכיפת העוצר הלילי בירושלים, אמש/רוני כנפו

בבסיס התנגדות האוצר לסגר כללי עומדים שלושה עקרונות מרכזיים, שאותם הם היו רוצים שהממשלה תיישם, במידה ותתקבל החלטה להחמרת ההגבלות: הלימודים יימשכו כסדרם עד לכיתות ד', מקומות העבודה ימשיכו בפעילות לפי התו הסגול, וצמצום של פעילות מסחר, אך לא איסור כולל על מסחר. לדברי האוצר, המשק לא ידע לעמוד באיסור כזה, שעלול להביא לאובדן אמון הציבור.

עוד בוואלה!

"קטיעת שרשראות ההדבקה לא אפקטיבית ללא התערבות המדינה"

לכתבה המלאה

תכנית החלופה לסגר העולה מטבלת משרד האוצר מחלוקת לשלושה נושאים: מערכת החינוך, מקומות עבודה ומסחר, וכן מתחמי תיירות, אירועים ותרבות. לפי החלופה, ביישובים אדומים הלמידה תהיה מרחוק, תותר שהות של עשרה בני אדם בחלל סגור בעסקים ו-20 בחלל פתוח, וכל יתר מה שהוגדר כפעילות לא חיונית נאסר.

ביתר היישובים שצבעם סווג לירוקים, צהובים וכתומים, מערכת החינוך תפעל כסדרה עד כיתה ד'. במקומות עבודה, פנאי ומסחר, הפעילות ביישובים אלה תהיה על פי התו הסגול, כשביישוב כתום תתאפשר התקהלות של 25 איש בחלל סגור ו-50 בפתוח. קיום אירועים ובילוי מסוג אחר מותר בשטח פתוח בהתאם למגבלות הרמזור.

החלופה שהציגו שונה ממודל הרמזור בכך שהוחלט כן להפעיל את מערכת החינוך ביישובים אדומים. באשר למקומות עבודה ומסחר, בתכנית הרמזור כן ישנו הבדל בין רמת ההתקהלות ביישובים ירוקים, צהובים וכתומים. בתחום האירועים החלופה שונה בכך שהיא מאפשרת התקהלות בהיקף שונה ביישובים ירוקים וצהובים. ואולם לפי החלופה פעילות זו נאסרה ביישובים אדומים, בניגוד להחלטה בתכנית הרמזור.

טקס חילופי שרים במשרד התחבורה בירושלים 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
הציעה להפחית את הצבעים ברמזור של גמזו. מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר אייל/ראובן קסטרו

עוד עולה מהמכתב ששלחה מנכ"לית משרד האוצר, שהגבלת פעילות ברמה כזאת צפויה להביא לפגיעה בתעסוקה בשווי של 400-800 אלף איש, ולהוצאה המונית לחל"ת. טרנר אייל הוסיפה כי "על אף שהעלות המשקית הכוללת לשבוע סגר מוערך בתקופת החגים בעלות נמוכה יותר, דווקא ענפים שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהתפשטות הנגיף בישראל, כמו התיירות, המסחר וההסעדה, צפויים להיפגע אף יותר מסגר בתקופה זו".

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס בשעה זו דיון הכנה לישיבת קבינט הקורונה מחר, שתעסוק באפשרות להטלת הגבלות במהלך החגים. בישיבה משתתפים שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, שר הפנים אריה דרעי ושר המדע יזהר שי. כמו כן, משתתפים מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי, ממונה הקורונה רוני גמזו וממלא מקום מפכ"ל המשטרה מוטי כהן.

"פגיעה עסקית שעלולה להכריע את יכולתם של עסקים להתקיים"

"פגיעה זו עלולה להכריע את המשך יכולתם העסקית להתקיים ובכך לפגוע פגיעה קשה יותר במשק", הוסיפה טרנר אייל. ביחס למודל החלופי שהציעו באוצר, היא אמרה כי "לאור עקרונות אלה וככל שיש צורך בצעדי ריסון נוספים, אנו סבורים כי ניתן לצמצם את הרמזור לשני צבעים בלבד, אדום וכתום, כפי שאלה מנוסחים במודל הרמזור".

לדבריה, "צמצום זה יאפשר מחד התכתבות עם היקף התחלואה המקומי ומאידך יצמצם את קשת המגבלות כך שיתאפשר ריסון משמעותי יותר גם מחוץ לאזורים האדומים". טרנר אייל הוסיפה כי "לאחר הצמצום לשני צבעים, נציע לפעול בהתאם למתווה המפורט בטבלה".

בני ברק עם כניסתו של העוצר הלילי בעקובות העלייה בתחלואה מנגיף הקורונה 8 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
בני ברק בעת כניסתו של העוצר הלילי, אמש/ראובן קסטרו

ההצעה החדשה של האוצר מגיעה לאחר שאתמול אישרה ועדת השרים לענייני אזור מוגבל את רשימת היישובים האדומים, שבהם הוכרז על סגר לילי מ-19:00 בכל ערב ועד ל-05:00 בבוקר שלמחרת. במקביל, על אותן הרשויות חלות בנוסף שורת מגבלות לבלימת התפשטות הקורונה.

במסגרת הצעדים שננקטים מאז אמש בכ-40 ערים ויישובים אדומים שבהם רמת התחלואה גבוהה ביותר, סגירת מערכת החינוך פרט לחינוך המיוחד למשך שבוע והשבתת כל פעילות מסחרית מלבד עסקים חיוניים. כמו כן, לתושבים מותר להתרחק עד 500 מטרים בלבד מבתיהם, למעט מקרים של הצטיידות במזון וצרכים רפואיים. זאת, בנוסף למגבלת ההתקהלות לפיה אסורה התכנסות של יותר מ-20 איש בשטח פתוח, ויותר מעשרה בחללים סגורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully