וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכוני הנורמליזציה והשלכות הבחירות בארה"ב: הערכת המצב השנתית של צה"ל

10.9.2020 / 8:51

הרמטכ"ל גיבש את ההערכות הצבאיות לקראת התהליכים שישפיעו על ישראל בשנה הקרובה. בצה"ל סבורים כי למרות המתיחות בצפון וההסלמה האחרונה בדרום, ארגוני הטרור מורתעים ומהססים לצאת למערכה. באיראן ובמזה"ת כולו ממתינים לבחירת הנשיא האמריקני, שלזהותו השפעות מרחיקות לכת

בווידאו: יעדי תקיפות חיל האוויר ברצועה/צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי סיכם בתחילת השבוע את הערכת המצב האסטרטגית השנתית של צה"ל, אותה יציג לדרג המדיני. בשבועות האחרונים נערכו דיונים במטה הכללי ברקע הדריכות בצפון, סבב ההסלמה האחרון בדרום והסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות הערביות. לפי הערכות צה"ל, ארגוני הטרור מורתעים ואין צפי ליציאה למערכה.

בפיקוד הצפון בראשות אלוף אמיר ברעם נערכים לאפשרות שחיזבאללה ינסה לבצע פיגוע ולהרוג חייל. זאת, בעקבות רצונו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה לנקום על הרג הפעיל בתקיפה בסוריה שיוחסה לישראל. לפי ההערכות, זה יותר מ-50 ימים שנסראללה נערך לפיגוע מדויק שיגרום לפגיעה בחייל אחד. זאת, לעומת פיגוע שהוציא לפועל בינואר 2015 בתגובה לחיסול בכיר חיזבאללה ג'יהאד מורנייה, במהלכו שיגר שבעה טילי קורנט שהרגו מפקד פלוגה ולוחם מחטיבת גבעתי.

עם זאת, בצה"ל ממהרים להרגיע ומבהירים כי לא מדובר במתיחות גדולה. ההנחה היא כי התנהלות הארגון השיעי טומנת פוטנציאל להסלמה, אך לא כזו שתחייב כניסת אזרחים למקלטים.

פעילות צה"ל בצפון, 3 באוגוסט 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
50 ימים של דריכות. כוחות צה"ל בגבול הצפון/ראובן קסטרו

בגזרת הדרום, מעריכים בצבא כי חמאס בחר להשתמש בבלוני תבערה בסבב ההסלמה האחרון ובמקרים בודדים שיגר רקטות - בשל חשש מתגובת צה"ל. לפי הערכת המצב, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מחשב את צעדיו בזהירות, למרות רשימת דרישותיו הארוכה הכוללת שחרור אסירים, כניסת פועלים, אישור פרויקטים, שיקום עזה והרחבת מרחב הדיג ברצועה. בשלב זה, אף אחד מהסעיפים לא אושר על ידי ישראל, פרט לתוספת של 14 מיליון דולר למענקים הקבועים מקטאר בסך 20 מיליון דולר.

בצה"ל מסמנים את התקופה האחרונה כיציבה, במהלכה התאפשר לאזרחים לטייל גם סמוך מאוד לגבולות המדינה. אותה יציבות מוגדרת כיעד גם לתקופת החגים הקרבה, ברקע מאמץ חשאי נרחב לפגוע בהתעצמות חיזבאללה וחמאס וכן בהתבססות איראן בסוריה - תוך מעקב אחר פרויקט הגרעין האיראני והתמודדות עם טרור ביהודה ושומרון.

עוד בוואלה!

ההישגים והפערים: המאזן שלאחר ההסכם עם חמאס

לכתבה המלאה
הכנות להפרחת בלוני תבערה, סמוך לרפיח, 21 באוגוסט 2020. פאדי פהד, פלאש 90
חשש מתגובת צה"ל. הכנות לשיגור בלוני תבערה ברפיח, אוגוסט/פלאש 90, פאדי פהד

בהערכת המצב שתוצג לדרג המדיני, ייכללו גם ההשלכות וההזדמנויות של הנורמליזציה עם איחוד האמירויות. לפי צה"ל, ההסכם המתהווה בין ירושלים לאבו דאבי האיץ תהליכים שליליים בתוך הרשות הפלסטינית בכלל ובגדה המערבית בפרט, על אף שהחלת הריבונות נעלמה לכאורה מהשולחן המדיני.

גורמים בצה"ל בחרו להדגיש כי הם רואים בהסכם יותר הזדמנויות מאשר סיכונים, אך ציינו כי השינוי האזורי לא יחול במהרה משום ששתי המדינות לא חולקות גבול משותף.

העיניים נשואות לנובמבר

בצה"ל ובמזרח התיכון כולו נושאים עיניים לקראת הבחירות בארצות הברית ב-3 בנובמבר, שתוצאותיהן עשויות לשנות את המדיניות האמריקנית באזור ובייחוד באיראן, סוריה ועיראק. גורמים מעריכים כי לתוצאות יהיו השלכות מרחיקות לכת, בהן שינויים דרמטיים המשפיעים גם על ישראל. דוגמה לכך היא ההחלטה האמריקנית להסיר את אמברגו מכירת הנשק שהוטל על קפריסין, שגררה תגובות קשות מצד טורקיה ועלולה להוביל להידרדרות ביחסי אנקרה-וושינגטון.

ניצחון למועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית ג'ו ביידן עשוי להשליך את מערכת היחסים בין מצרים ללוב, ואף לשנות את פני ההתנהלות הרוסית בסוריה. גורמים במערכת הביטחון התריעו כי שינוי בהשפעה האזורית האמריקנית יכול להותיר את ישראל ללא קטאר, שפועלת כמתווכת ומממנת את הרגיעה ברצועת עזה.

ג'ו ביידן, דונלד טראמפ. רויטרס
זהות הנשיא הבא תשפיע על המזרח התיכון כולו. ביידן וטראמפ/רויטרס

לצד גבולות הצפון והדרום והשינויים הצפויים בבית הלבן, איראן נותרה בראש סדר העדיפויות של מערכת הביטחון. בשלב זה משטר האייתוללות לא נענה להזמנות לשיחות מצד ארצות הברית, והתקוות תלויות בכך שביידן ייבחר לנשיאות ויקל על המשא ומתן. לפי ההערכות במערכת הביטחון, אם דונלד טראמפ ייבחר לכהונה שנייה הוא ינחה להמשיך בסנקציות על איראן בעוד ארבע שנים, ובטהראן יידרשו לחשב מסלול מחדש.

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ביקר ביום הגיוס לחיל השריון בשרשרת החיול בבסיס "תל השומר". 10 באוגוסט 2020. דובר צה"ל
ללא פערים בכוח האדם. כוכבי ביום הגיוס לשריון בתל השומר, בחודש שעבר/דובר צה"ל

בתוך צה"ל מודאגים לגבי יישום התכנית הרב-שנתית "תנופה". דחיית התקציב לא מאפשרת להוציא לפועל פרויקטים ותהליכים עתירי משאבים בהתאם לתכניות כוכבי. בצה"ל הבהירו כי עד כה לא בוטלו אימונים או תעסוקה מבצעית של חיילי מילואים, ואין כוונה לעשות זאת לפחות עד סוף שנת 2020. החשש משיבוש עתידי של גרף האימונים נובע בעיקר מהתפשטות הקורונה.

למרות קיצור השירות הסדיר לגברים לשנתיים ושמונה חודשים, בצה"ל לא מזהים בעיות באיוש תפקידים או פערים בכוח האדם. לפי ההערכות בצבא, המורכבות עלולה להתגבר בשנה הבאה, ועד אז יפעלו באגף כוח אדם (אכ"א) לשנות את החלטת הכנסת לקיצור השירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully