וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בצה"ל: המצב בעזה עלול להביא להתנגשות עם חמאס בתוך חודש

2.9.2020 / 18:52

גורמים בצבא העריכו כי הרגיעה שהושגה בתיווך קטארי לא תשרוד זמן רב בעיקר עקב המצב הכלכלי הרעוע ברצועה. "הכסף הוא פתרון זמני, אין פתרון ארוך טווח", אמרו הגורמים שהעריכו כי חמאס משתמש בכספי הסיוע לצורך התעצמות צבאית. "זה מה שנעניין את סינוואר לפני הכול"

בווידאו: יעדי תקיפות חיל האוויר ברצועה/צילום: דובר צה"ל

גורמים בכירים בצה"ל מעריכים כי המצב הביטחוני בדרום עשוי להידרדר בתוך חודש עדי כדי התנגשות עם חדשה עם חמאס. לדברי הגורמים, המצב הכלכלי ברצועת עזה והמוטיבציה הנמוכה לסייע לפלסטינים לא יסייעו לשימור הרגיעה.

"הכסף הקטארי הוא פתרון זמני, אין כרגע פתרון ארוך טווח. היקף הבעיות המצטבר של הנהגת חמאס ברצועת עזה רק הולך ועולה. חלקן פוליטיות, חלקן בריאותיות וכלכליות. ולכן בצה"ל נערכים להתנגשות נוספת". אתמול איימו בכירים בחמאס כי אם ישראל לא תקדם תוך חודשיים פרויקטים ותסייע בשיקום רצועת עזה ידרדר שוב המצב הביטחוני בנגב המערבי.

טנקים בגבול עזה (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
המוטיבציה הנמוכה לסייע לפלסטינים לא תסיע לשימור הרגיעה. כוחות צה"ל בגבול הרצועה/ראובן קסטרו

גורמי ביטחון הבהירו אמש, כי צה"ל ייצר מחיר הפסד לחמאס והוא כולל כמאה תקיפות בתגובה להפרחת זרי בלוני טרור בשונה מהעבר וקיזוז יכולות צבאיות בעלויות של מיליוני דולרים. עוד הדגישו גורמי הביטחון כי בשלב הזה הקטארים מתנגדים לתשלום ארוך טווח.

אחד הגורמים אמר, "הקטארי בא עם הכסף במזוודות לישראל ומשם המשיך לרצועת עזה. במשך שישה ימים הוא שהה ברצועת עזה ולמעט פעם אחת שיצא למעבר ארז כדי לדון עם ישראל בהבנות הוא לא יצא בכלל. רק אחרי שישה ימים הוא הסכים לחלק את הכסף ואמר לחמאס כי הוא יחזור לקטאר, יעביר את הפנייה לתשלום ארוך טווח ויחזיר להם תשובה".

עוד בוואלה!

בכיר חמאס: אם ישראל לא תיישם את ההבנות בתוך חודשיים - נחזור להסלמה

לכתבה המלאה
מנהיג חמאס יחיא סינוואר במסיבת עיתונאים בעזה. 13 באוגוסט 2019. AP
סינוואר/AP

הקטארים, כך נאמר בשיחות סגורות במערכת הביטחון, מבקשים להשיג השפעה באזור דרך התהליך עם הפלסטינים. הם מבקשים להראות לעולם כי הם מתרחקים מטרור ומסייעים לתהליכים חיוביים במזרח התיכון, אך מנגד לא מעוניינים להיות מממנים קבועים לבעיה הפלסטינית בעזה.

בשיחות שקיים השליח הקטארי מוחמד אל-עמאדי עם גורמי המוסד, הובהר לו כי ישראל תסייע בקידום פרויקטים של תשתיות אך לא באופן מלא. בישראל הוחלט כי עד שלא יימצא פתרון לנושא השבויים והנעדרים אותו מוביל בכיר השב"כ לשעבר ירון בלום ישראל לא תקדם הסדרה מלאה.

בתוך כך, גורמי המודיעין בישראל ממשיכים להפעיל מנגנון בקרה על אופן תשלום הכסף הקטארי לפלסטינים שמועבר אליהם דרך סניפי הדואר ולא לחשבונות באופן ישיר. אך יחד עם זאת העריכו גורמי צבא כי חלק מהכסף זולג לידי חמאס ומגיע משם לזרוע הצבאית. אחד הגורמים אמר, "מה שמעניין את יחיא סינוואר בראש ובראשונה זה בניין הכוח של הזרוע הצבאית. איך להתכונן למערכה הבאה. אחר כך כל השאר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully