וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בארה"ב: נתניהו הסכים שממשל טראמפ ימכור נשק מתקדם לאמירויות

ברק רביד וסוכנויות הידיעות

עודכן לאחרונה: 4.9.2020 / 13:46

גורמים הבקיאים במו"מ סיפרו לניו יורק טיימס שרה"מ שיקר בהצהרותיו, לפיהן לא הביע הסכמה לעסקה עם האמירויות, ואישר זאת בחשאי. הבית הלבן האיץ לאחרונה את מכירת הנשק, כולל מטוסי F-35, מל"טים וכלי טיס ללוחמה אלקטרונית. נתניהו הכחיש: "לא הסכמתי בשום שלב למכירה"

בווידאו: נתניהו מכחיש הסכמה על מכירת נשק לאיחוד האמירויות במסגרת ההסכם/צילום: ערוץ כנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים בחשאי שממשל טראמפ ימכור נשק מתקדם לאיחוד האמירויות הערביות, למרות שאמר בפומבי מאוחר יותר כי הוא מתנגד להסכם זה - כך דיווח הלילה (שישי) ניו יורק טיימס, לפי גורמים הבקיאים במשא ומתן. לפי הדיווח, נתניהו בחר שלא לנסות לחסום את העסקה, מכיוון שהשתתף במאמץ רחב יותר בחודשים האחרונים, שנועד להבטיח את פריצת הדרך הדיפלומטית, עם נרמול היחסים בין ישראל לאמירויות. לאחר הפרסום, לשכת ראש הממשלה הוציאה הודעת הכחשה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע על היוזמה בקול תרועה רמה בחודש שעבר, מבלי להזכיר את דיוני הנשק שמתנהלים במסלול מקביל. לאחר שהידיעה על עסקת מכירת הנשק התפרסמה, הכחיש נתניהו שוב ושוב כי התחייב בפני ממשל טראמפ שישראל לא תתנגד לעסקת הנשק. הגורמים הבקיאים במשא ומתן טענו כי הצהרותיו הפומביות של נתניהו היו שקריות.

בשלב מאוחר יותר, הפסיק נתניהו להתלונן בפומבי על מכירת הנשק לאמירויות, לאחר פגישה עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בירושלים בשבוע שעבר, ש"החזיר את ראש ממשלת ישראל ל'קו האמריקני'", לדברי הגורמים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא הצהרה לאחר נחיתת המשלחת הישראלית-אמריקאית באבו דאבי, 31 באוגוסט 2020. קובי גדעון / לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו נושא הצהרה לאחר נחיתת המשלחת הישראלית באבו דאבי, השבוע/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון / לע"מ

הבית הלבן האיץ בשבועות האחרונים את עסקת מכירת כלי הנשק המתקדמים לאמירויות, כולל מטוסי קרב מסוג F-35 ומל"טים. העסקה כוללת גם מטוסי EA-18G Growler - כלי טיס ללוחמה אלקטרונית, הסוללים את הדרך להתקפות סודיות, תוך נטרול ההגנה האווירית של האויב. אלמנט זה בחבילת הנשק המוצעת לא דווח בעבר.

בלשכת ראש הממשלה, הכחישו היום את הדיווח בניו יורק טיימס ונמסר כי "חזרה על טענה מופרכת נגד ראש הממשלה נתניהו לא הופכת אותה לאמת. בשום שלב בשיחות בין ישראל לארה"ב שהובילו לפריצת הדרך ההיסטורית עם איחוד האמירויות ב-13.8 לא נתן רה"מ נתניהו את הסכמת ישראל למכירת נשק מתקדם לאיחוד האמירויות".

עוד בוואלה!

מצטרפת לסעודיה: בחריין תאפשר לטיסות בין האמירויות לישראל לעבור בשטחה

לכתבה המלאה

באיחוד האמירויות חיפשו זה מכבר אמצעי לחימה מתקדמים יותר, אך הישראלים חוששים משינוי מאזן הכוחות הצבאי במזרח התיכון. הודאה פומבית בהסכם של נתניהו הייתה ככל הנראה מעוררת זעקה בישראל, כפי שקרה עם חשיפת מכירת הנשק המוצעת, כולל מצד חברי הקבינט של נתניהו עצמו.

הודעת טראמפ ב-13 באוגוסט על פריצת הדרך הדיפלומטית, הגיעה כשנתניהו נאבק במשברים מרובים: מגיפת הקורונה, ממשלת האחדות עם יריביו הפוליטיים ומשפטו שמתנהל ברקע. גורמים אמריקנים מתעקשים כי הרצון המחודש למכירת הנשק לאמירויות אינה פרס ישיר על תפקידם בהסכם עם ישראל, אך הם אינם מכחישים כי לאחר שנים של סירוב אמריקני למכור מטוסי F-35 לאמירויות, שינוי העמדה קשור ליוזמה הדיפלומטית.

עם זאת, עסקת הנשק עשויה להתמודד עם התנגדות משמעותית בקונגרס. על פי החוק, מכירת נשק אינה יכולה להחליש את היתרון הצבאי של ישראל במזרח התיכון, אך בכירים בממשל טראמפ דנו בצעדים שניתן לבצע כדי לעקוף חלק קריטי בהליך הבדיקה של המחוקקים, שעשוי לשפר את סיכוייהם לדחוף למכירת הנשק לפני הבחירות בנובמבר.

מטוס חמקן F-35 של חיל האוויר של ארה"ב ממריא לתקיפה באפגניסטן, 27 בספטמבר 2018. רויטרס
האמריקנים מודים ששינוי העמדה ביחס למכירת המטוסים קשור להסכם. מטוס F-35/רויטרס

מוקדם יותר רון דרמר, שגריר ישראל בארצות הברית, הכחיש את הדיווח, והוסיף כי הוא בטוח שממשל טראמפ "מחויב לחלוטין לשמירה על יתרונה הצבאי של ישראל באזור". משרד החוץ האמריקני, כמו גם דובר המועצה לביטחון לאומי סירבו להגיב.

חוסיין איביש, חוקר במכון מדינות המפרץ הערבי בוושינגטון, אמר כי גורמים בשלושת המדינות אמרו שנתניהו נתן אישור למכירת הנשק, אך אז גינה זאת בפומבי בגלל הכעס שפרץ בישראל, בין היתר בקרב גורמי ביטחון, כשההסדר החשאי התפרסם. "שמעתי מגורמים בשלושת הצדדים שהוא נתן אור ירוק לכך", אמר איביש. הוא הוסיף כי נתניהו ציין בעבר בפני האמירויות והאמריקנים כי "לא יהיו התנגדויות מהותיות מצד ישראל".

לדבריו, באמירויות נדהמו מההתנערות הציבורית של נתניהו ממה שסוכם עמו. הם הגיבו בביטול פגישה ב-21 באוגוסט עם גורמים אמריקנים וישראלים באו"ם, אבל באמירויות נרגעו לאחר שהובטח כי המכירה תמשיך להתקדם. "הם הבינו שיש הרבה משחק בכל זה", הוסיף איביש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully