וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ממשל טראמפ מקדם מכירת F-35 לאיחוד האמירויות

עודכן לאחרונה: 20.8.2020 / 14:30

לפי הניו יורק טיימס, דמות המפתח בקידום מכירתם של המטוסים, כמו גם של רחפנים מתקדמים, הוא ג'ארד קושנר. "יש להם את הכסף והם היו רוצים לרכוש לא מעט F-35", אמר הנשיא במסיבת עיתונאים. בנוסף, הוא הכריז כי ידרוש מהאו"ם להטיל מחדש סנקציות בינלאומיות על איראן

בווידאו: טראמפ מביע תקווה שערב הסעודית תצטרף להסכם הנורמליזציה/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הממשל האמריקני האיץ את מאמציו למכור מטוסי F-35 ורחפנים חמושים מתקדמים לאיחוד האמירויות הערביות, חרף התנגדות ישראל למהלך - כך דווח הלילה (חמישי) בניו יורק טיימס. לפי הדיווח, גורמים בממשל הציגו לגורמי צבא במדינה תדריך מסווג על כלי הטיס המתקדמים, למרות דאגות שהעלו חברים במועצה לביטחון לאומי על הסכנה שבחשיפת פרטים אלו עוד לפני שנסגרה עסקה בין הצדדים.

גורמי ממשל הכחישו כי מדובר באחת התמורות הישירות להסכם הנורמליזציה, אך לא הכחישו כי המומנטום לעסקה קשור בפריצת הדרך הדיפלומטית. על פי הדיווח בעיתון, הכוח המניע מאחורי העסקה הוא ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא ודמות מפתח בגיבוש הסכם הנורמליזציה.

גורם שהיה מעורב בתיווך המגעים אמר בשיחה עם רויטרס כי ארצות הברית התחייבה כי ישראל תקבל אמצעי לחימה מתקדמים יותר מאשר מדינות ערב, על מנת לאפשר לה "יתרון צבאי" על שכנותיה במזרח התיכון.

דוברות הבית הלבן סירבה להגיב לפרטים, כמו גם שגריר האמירויות בארצות הברית או שגרירות ישראל בוושינגטון.

מטוס F-35 של חיל האוויר במהלך תרגיל ה"בלו פלאג" בבסיס עובדה ב-11 בנובמבר 2019. רויטרס
באיחוד האמירויות מעוניינים ברכישה. מטוס F-35 של חיל האוויר/רויטרס

במהלך מסיבת עיתונאים נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה כי איחוד האמירויות אכן מעוניינת ברכישת מטוסי F-35, וכי היא מוכנה לשלם הרבה כסף עבורם. "יש להם את הכסף והם היו רוצים לרכוש לא מעט F-35", אמר.

כמו כן, טראמפ הוסיף כי הוא מקווה שערב הסעודית תצטרף להסכם הנורמליזציה של ישראל ואיחוד האמירויות. בתשובה לשאלה אם הוא מצפה לכך, השיב הנשיא: "אני כן".

דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 19 באוגוסט 2020. רויטרס
טראמפ במסיבת העיתונאים בבית הלבן, הלילה/רויטרס

הפרסומים לפיהם ישראל הסכימה למכירת החמקנים לאיחוד האמירויות כחלק מהסכם הנורמליזציה הובילו לסערה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הכחיש בכמה הזדמנויות כי ניתן את הסכמתו למהלך כזה. לפי שרים שהשתתפו בקבינט המדיני-ביטחוני, ראש הממשלה טען כי במקרה שעסקה כזו תעלה בעתיד מצד הבית הלבן, הוא יתנגד לה - כולל מול הקונגרס האמריקני. לדבריהם נתניהו פתח את הישיבה השבוע בנאום ארוך שבו הכחיש כי הסכם הנורמליזציה כולל הבנות כלשהן לגבי מכירות נשק אמריקני לאיחוד האמירויות.

שר הביטחון בני גנץ אמר השבוע בנוגע לאפשרות של עסקת מכירת החמקנים כי "זה מטוס המערכה המתקדם ביותר שקיים בעולם, ולא טוב שמטוס כזה יסתובב במקומות אחרים". גנץ התייחס גם לעובדה כי לא היה שותף לגיבוש ההסכם עם איחוד האמירויות. "ראש הממשלה עדכן אותי לאחר ההחלטה על העניין, כך שמלכתחילה לא יכולתי לדעת על דברים שלא ידעתי שהם קיימים", אמר. "אם אפשר לקדם הסכם שלום עם מדינת ישראל ואני צריך לבלוע את הרוק - לא אכפת לי".

גם שר החוץ גבי אשכנזי הגיב לסוגיית הפרסומים הנוגעים לעסקאות הנשק. "אנחנו לא מכירים הבטחות ביטחוניות כחלק מההסכם עם האמירויות", מסר בתדרוך לכתבים. "אם יש כאלה - הם לא נעשו בהתייעצות או יידוע שלי ושל משרד החוץ. העליונות הצבאית של צה"ל היא אחד הדברים החשובים בביטחון שלנו".

מכירה - בכפוף לאישור הקונגרס

כל עסקת מכירה של החמקנים המתקדמים - משלב המו"מ ועד קבלתם - אורכת שנים, ובכך לממשל האמריקני ניתנת ההזדמנות לעצור אותה. פולין, הלקוחה האחרונה של מטוסי ה-F-35, רכשה 32 מטוסים, אך את המשלוח הראשון תקבל רק ב-2024. כל מכירה דורשת גם את אישור הקונגרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully