וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב קנייבסקי הורה לחדול מבדיקות קורונה בישיבות; גמזו: "מסכן את החרדים"

עודכן לאחרונה: 2.9.2020 / 18:07

מקורביו של הרב הבכיר הסבירו כי ההנחיה נובעת מכך שהבדיקות גוזלות זמן שנועד ללימודים. ההוראה תחול על ישיבות גדולות בהן לומדים בני 17 ומעלה, שבהתאם למתווה שסוכם עם המדינה לא ישובו לבתיהם עד ליום כיפור. גמזו: "דבריו עלולים להוביל להמשך ההדבקה"

בווידאו: הכנות לראש השנה באומן/צילום: שרוליק וולס

הרב חיים קנייבסקי, מבכירי הרבנים בציבור החרדי, הורה היום (רביעי) לישיבות חרדיות להפסיק לערוך בדיקות קורונה לתלמידים, משום שהן באות על חשבון לימוד תורה. זאת, ברקע הידבקות של עשרות תלמידי ישיבה בצפון הארץ. ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו יצא נגד ההנחיה של הרב, וטען כי "ההודעה מסכנת את הציבור החרדי בהמשך ההידבקות".

מקורביו של הרב קנייבסקי, שהתבטא לא פעם נגד הנחיות הקורונה, הסבירו כי ההוראה נועדה רק לישיבות גדולות שבהן לומדים בני 17 ומעלה, ויש בהן פנימיות מגורים. בסביבתו של הרב הסבירו כי בהתאם למתווה שסוכם עם המדינה, תלמידי ישיבות אלה לא יוצאים לבתיהם עד ליום הכיפורים. ההוראה פורסמה לראשונה באתר החרדי "כיכר השבת".

מקורבי הרב התכוונו לכך שרוב הישיבות החרדיות נמצאות במתווה שבמסגרתו התלמידים נכנסו לבידוד למשך שבועיים בקפסולות של 50 בחורי ישיבה לקפסולה. אחרי שבועיים, הם עברו בדיקות קורונה ובחורים שהתגלו כחולים - בודדו במבנה מיוחד בתוך הישיבה. כך גם אלה שמחויבים בבידוד. הבחורים אכן לא יוצאים מהישיבות עד אחרי יום כיפור, ורוב הבדיקות כבר נעשו.

פרופסור, רוני גמזו במהלך פגישה עם ראש עיירית ירושלים, משה ליאון 12 באוגוסט 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
"הודעת הרב מסכנת את הציבור החרדי". ממונה הקורונה גמזו/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

בניגוד לעמדת הרב קנייבסקי, הרב גרשון אדלשטיין, מבכירי הרבנים בזרם הליטאי חרדי, דבק בהוראה כי יש להמשיך לערוך בדיקות קורונה כרגיל בישיבות. בסביבתו אמרו כי "הרב לא שינה את עמדתו, אין חדש". גם בכיר נוסף בזרם, הרב דב לנדאו, הורה להיבדק "ללא שום התרשלות".

שעות לפני הנחייתו של הרב קנייבסקי עדכן מרכז השליטה של "ועד הישיבות" כי עשרות תלמידים חלו בישיבה בצפון הארץ. בוועד מסרו כי הם מטפלים ב"נתון בולט של מספר נדבקים גבוה בישיבה".

לפי ההודעה, מדובר בישיבה שהצטרפה למרכז השליטה בשלב מאוחר יותר וללא קיום בדיקות מקדימות - לאור הצורך בניהול והכוונה, בשל חשש שהתעורר משום שכמה תלמידים פיתחו תסמינים. בהתאם לנוהל, התלמידים שנדבקו שוהים בתנאי בידוד מלאים. גורמים חרדים מעריכים כי ישנם עשרות חולים נוספים בישיבות חרדיות ברחבי הארץ.

עוד בוואלה

אוקראינה אסרה, ישראל מתעכבת - וחסידי ברסלב נערכים כרגיל לנסיעה לאומן

לכתבה המלאה
הרב חיים קנייבסקי, במהלך השתתפותו בעצרת בחירות של מפלגת 'דגל התורה בצפת 26 בפברואר 2020. דוד כהן, פלאש 90, פלאש 90
הורה לחדול את בדיקות הקורונה בישיבות. הרב קנייבסקי/פלאש 90, דוד כהן, פלאש 90

רק אתמול אמר הרב קנייבסקי למנהלי מוסדות חינוך כי "אסור להקל ראש ולמהר להכניס את התלמידים לבידוד, לא ליחידים וכל שכן שלא לרבים", היות וכניסה לבידוד כמתחייב בחוק היא "דבר שיכול לגרום לביטול בית המדרש חס וחלילה". עם זאת, בדבריו הדגיש הרב כי "החובה מוטלת על ראשי הישיבות לאפשר את הלימוד בישיבות באופן שאין בו סכנה".

עוד קודם לכן, בתחילתו של גל הקורונה הראשון, הרב קנייבסקי הורה למנהלי מוסדות החינוך החרדיים להמשיך כרגיל בלימודים למרות הצו שאסר זאת. בעקבות כך, בחלק מהמוסדות התברר לאחר מכן כי נמצאו חולי קורונה, מה שגרר בידוד לצוות ההוראה ומאות תלמידים.

רק לאחר שהתבררו ממדי ההתפשטות של נגיף הקורונה והשלכותיו, העידו אנשיו של הרב קנייבסקי כי הוא הורה לבטל מנייני תפילה לחלוטין אף אם הם מתקיימים ברחובה של עיר. למרות זאת, בביתו של הרב המשיכו בקיום תפילות אלה בחלקים מהזמן. הרב קנייבסקי הוא ממנהיגי הזרם החרדי ליטאי, ואלפים במגזר החרדי סרים למרותו. גם בזרמים אחרים כמו בזרם הספרדי והחסידי, יש רבים שרואים בו מנהיג רוחני חשוב, ושומעים לפסיקותיו.

גמזו: "ללא שינוי בתחלואה בערים ה'אדומות' - לא נוכל להימנע מסגר מלא"

מלבד האזהרה לגבי ההנחיה מצד קנייבסקי, גמזו קרא לשיתוף פעולה מצד תושבי היישובים ה"אדומים" עם ההנחיות החדשות. בביקורו בביתר עילית, הוא התריע כי "ללא הגברת האכיפה ועידוד בדיקות, נידרש לקבל החלטות מורכבות - שעלולות להסתכם גם בסגר כללי".

"הסירוב העקבי לשיתוף פעולה מצד חלק מהערים ה'אדומות' עלול לגרור התפרצות תחלואה קשה ביותר", אמר גמזו. "כיום 28% מהתחלואה הכללית היא במגזר הערבי, כשהחברה החרדית מהווה 22% מסך התחלואה בישראל". לדבריו, "עלייה משמעותית בהיקפי התחלואה תדרוש מאיתנו לנקוט בצעדים חריפים גם ברמה הארצית. ללא מגמת שינוי ניכרת עד ל-10 בספטמבר, נידרש לגבש הנחיות חדשות ורחבות יותר, שיפגעו בצורה משמעותית בשגרת החיים גם מחוץ ליישובים ה'אדומים'".

אכיפת תקנות הקורונה בישיבת פוניבז', בני ברק, באפריל 2020. ראובן קסטרו
אכיפת תקנות הקורונה בישיבה בבני ברק, אפריל/ראובן קסטרו

גמזו תקף בחריפות את האכיפה הרופפת בעיר ה"אדומה" ביתר עילית, "לצערנו, אנחנו עדים להפרה שיטתית של ההנחיות. מדי ערב מתקיימים בעיר אירועים שמפרים את כלל הנהלים וגם אתמול, בניגוד להנחייתנו, נפתחו מוסדות החינוך בעיר", אמר ממונה הקורונה. "אנחנו עומדים כעת על 14% בדיקות חיוביות בעיר והאחריות למצב נמצאת מעתה בידיים שלכם".

הוא הוסיף כי"אנחנו זקוקים להתגייסות מלאה של העירייה והעומד בראשה, ואני בטוח שהתושבים יצייתו לכל הוראה והנחיה. חזרה מהירה לשגרה תלויה אך ורק בכם - הקפדה יתרה על ההנחיות תשמור עליכם ועל משפחותיכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully