וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה אסרה, ישראל מתעכבת - וחסידי ברסלב נערכים כרגיל לנסיעה לאומן

עודכן לאחרונה: 2.9.2020 / 11:39

בחסידות ממשיכים במאמצים לאפשר את מתווה הטיסות למדינה, ופרסמו תיעוד של שמירה על הנחיות הקורונה במתחם הקבר. לפי הערכות, צוות השרים יאשר כניסה של כ-5,000 חסידים לאומן בניגוד לעמדת גמזו. לוואלה! NEWS נודע כי חסידים ניסו להיכנס לאוקראינה למרות האיסור - וגורשו

בווידאו: הכנות לראש השנה באומן/צילום: שרוליק וולס

אוקראינה אסרה כניסת זרים למדינה, אבל חסידי ברסלב ממשיכים במאמצים לאפשר את מתווה טיסות ההמונים לקברו של רבי נחמן באומן בראש השנה הקרוב. בניסיון לשכנע את הרשויות באוקראינה בהיתכנות המתווה, פרסמו החסידים תיעוד מהקבר באומן, ובו נראה מאבטח בכניסה לקבר בודק חום לבאים, מוודא שהנכנסים עוטים מסיכות ומחטאים את ידיהם. כמו כן, המתחם עצמו חולק לקפסולות באמצעות מחסומים.

גם 16 רבנים בכירים בחסידות פרסמו השבוע מכתב לתלמידיהם לפיו "חובה מוחלטת מוטלת על כל אחד מחסידי ברסלב המגיע לאומן לשמור על כל ההנחיות, לשמור שלא תהיינה התאספויות שלא לצורך, לחבוש מסיכות במקומות ציבוריים ויתר התקנות שהתקינה ממשלת אוקראינה".

הרבנים כתבו כי "מי שאינו שומר על ההנחיות, מלבד מה שמסכן את בריאות הסובבים אותו, הוא גם מזיק לרבים, שכן הוא עלול לגרום לכך שבגללו ימנעו מאחרים להגיע לקיבוץ הקדוש".

חסידי ברסלב ממשיכים במאמצים לאשר מתווה נסיעות לאומן בראש השנה. קברו של רבי נחמן באומן שבאוקראינה. שרוליק וולס, אתר רשמי
תיעוד חסידים שומרים על הנחיות הקורונה באומן/אתר רשמי, שרוליק וולס

למרות המאמצים, ממשלות ישראל ואוקראינה חוששות כי בראש השנה יתקשו ההמונים להקפיד על ההנחיות, ולכן מנסות להוביל מתווה שבו יאשרו רק מספר מצומצם של טסים בתנאים מחמירים. באומן שוהים כעת כ-2,500-2,000 חסידי ברסלב שהגיעו לעיר קודם איסור כניסת הזרים או בסמוך לכניסתו לתוקף. חלקם שוהים במקום עד לראש השנה, ולרוב, הם מקפידים על ההנחיות.

בעוד הניסיונות לאישור המתווה נמשכים, קבוצה של כעשרה חסידי ברסלב ניסתה הלילה (רביעי) לחצות את הגבול בין בלארוס לאוקראינה, בניגוד לאיסור כניסת זרים למדינה. הם נתפסו וקיבלו חותמת שחורה בדרכונים, שמשמעותה שהם לא יוכלו להיכנס למדינה בשנים הקרובות.

לוואלה! NEWS נודע כי מדובר בקבוצה שניסתה להיכנס למדינה לילה קודם בנקודה אחרת בגבול, אך נכשלה. לאחר התערבות של גורמים באוקראינה, בהם של חב"ד, הם שוחררו ללא תנאים. כעבור יממה, ניסו שוב לחצות את הגבול, אך הפעם האוקראינים לא הסכימו לוותר.

עשרות חסידי ברסלב המריאו הבוקר לקברו של רבי נחמן מברסלב באומן, נתב"ג, 27 באוגוסט 2020. מתס קורמן, אתר רשמי
חסידי ברסלב ממריאים לאומן לפני איסור הכניסה לאוקראינה/אתר רשמי, מתס קורמן

השבוע, משה טנזר, חסיד ברסלב שמתגורר באומן, הותקף באלימות קשה על ידי מקומיים. לאחר תקיפתו האשים טנזר את ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו, המתנגד הבולט לטיסות לאוקראינה, בעלייה באנטישמיות.

טנזר לא לבד, וגם במערכת הפוליטית רואים בגמזו אשם בכך. יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר האשים הבוקר כי "גילויי האנטישמיות באוקראינה הולכים וגוברים מאז מכתבו של גמזו לנשיא אוקראינה, בו בעצם נכתב שהישראלים מוכי הקורונה מסכנים את האוקראינים".

פרופ' רוני גמזו. מרים אלסטר/פלאש90, פלאש 90
נחשב לאשם בעלייה בגילויי האנטישמיות באוקראינה. גמזו/פלאש 90, מרים אלסטר/פלאש90

בתחילת השבוע מינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את השר זאב אלקין לעמוד בראש צוות שרים שיבחן את האפשרות למתווה נסיעה לאומן, תחת הגבלות מחמירות של הרשויות באוקראינה. בצוות חברים שר החוץ גבי אשכנזי, שר הפנים אריה דרעי ושר המדע יזהר שי. צוות השרים הודיע כי יבחן מתווה נסיעה לאומן, וביקש להטיל את המשימה על האלוף במיל' רוני נומה. האחרון דחה זאת, בשל הווטו שהטיל פרופ' גמזו על הנסיעה ההמונית מישראל.

ההערכה היא כי לבסוף יאושר מתווה במסגרתו יטוסו כ-5,000 חסידים לאומן, בסיכום משותף של ישראל ואוקראינה. נחמן בנשעיה, יו"ר מזכירות ברסלב הארצית, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "כל המערכת הפוליטית בישראל כבר מסכימה שצריך להגיע למתווה. גמזו עלה על עץ גבוה מדי ולא יודע איך לרדת ממנו, הענייניות אצלו כבר מזמן לא קיימת בסיור הזה".

לדברי בנשעיה, ששוהה כעת באוקראינה, "לשכת נשיא אוקראינה הקימה ועדה בתחילת השבוע, נפגשנו עם המשלחת הזו באומן, ואנחנו מנסים יחד עם האוקראינים לגבש נוסחה כדי לאשר את הנסיעה במתכונת מצומצמת".

יו"ר מזכירות ברסלב הארצית תיאר את המצב הנוכחי של החסידים המבקשים להגיע לאומן. "התקריות שאירעו בשבוע שעבר בגבולות אוקראינה פחתו משמעותית", אמר, "אבל מאות מחסידי ברסלב נמצאים בגבולות המדינה, מרביתם בבלארוס ומחכים לרגע שיפתחו את הכניסה לאוקראינה כדי שהם יוכלו לעבור לאומן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully