וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מפגעי הריח: עיריית חיפה תבחן את רישיון חברת תש"ן במפרץ

1.9.2020 / 19:25

קליש רותם הודיעה לחברה שרישיון העסק לצמיתות שלה יבוטל והיא תזומן לבירור דחוף עוד השבוע, ברקע תלונות על מפגעי ריח קשים מצד התושבים: "תמונה קשה של הפרה בוטה של תנאי רישיון העסק והיתר הרעלים". תש"ן: החלטה פופוליסטית, יש להתמקד בפתרונות ולא בכותרות

בווידאו: ערן חימוביץ׳ מנכל תשן בביקור ועדת הפנים והגנת הסביבה/צילום: יואב איתיאל

עיריית חיפה ביטלה הערב (שלישי) את רישיון העסק לצמיתות של חוות המיכלים של חברת תשתיות אנרגיה ונפט (תש"ן), במסגרת המאבק בתעשייה המזהמת במפרץ חיפה. משמעות ההחלטה היא שהעירייה בוחנת את רישיון החברה, ותוכל בכל עת לשנות את תנאי הרישיון, שעד כה היו קבועים. בנוסף, העירייה זימנה את נציגי החברה לבירור דחוף, שיתקיים עוד השבוע, בנושא עמידת החברה בתנאי רישיון העסק. תש"ן, הצפויה להיאבק משפטית בהחלטה, טענה כי החלטת העירייה "ריקה מתוכן ופופוליסטית".

הצעד של עיריית חיפה הגיע בעקבות שימוע שערך המשרד להגנת הסביבה לתש"ן. לאחרונה התרחשה עלייה משמעותית בפניות של תושבי האזור המדווחים על מפגעי ריח בליווי תסמינים בריאותיים, כגון כאבי ראש. כך למשל, במחצית הראשונה של חודש אוגוסט התקבלו לא פחות מ-30 תלונות ברוח זו במוקד הסביבה של המשרד. בשבועות האחרונים אף מתקיימת מדי יום חמישי הפגנה ברחוב דגניה בנושא.

במכתב שנשלח היום דורשת ראשת העיר עינת קליש-רותם מהחברה לעמוד בכל התנאים הנדרשים על ידי המשרד להגנת הסביבה ולהמציא ללא דיחוי למשרדי המחלקה לרישוי עסקים "תיק מפעל" ובו פירוט דרכי הטיפול של החברה בתקלות שעלולות לסכנן את הציבור וסביבתו.

מיכלים של תשן בקריית חיים. יואב איתיאל
עלייה משמעותית בפניות של תושבים על מפגעי ריח. מיכלי תש"ן בקריית חיים/יואב איתיאל

קליש רותם מתחה ביקורת חריפה על החברה. לדברים, האירועים האחרונים מעלים "תמונה קשה של הפרה בוטה של תנאי רישיון העסק ותנאי היתר הרעלים וכן הוראות החוק, ובכוונתי לנקוט בכל האמצעים לשמירה על שלום הציבור, בטחונו ובריאותו, לרבות נקיטת פעולות בתאום עם נציגי המשרד להגנת הסביבה ובדיקות שיעשו על ידי מומחה מטעם העירייה לצורך בחינת תוקפו של רישיון העסק".

בתש"ן, מנגד, טענו כי מדובר בהודעה "פופוליסטית וריקה מתוכן שכן רישיונות עסק לצמיתות בוטלו מתוקף חוק עוד בשנת 2018".

"תש"ן הינה חברה חיונית למשק האנרגיה בישראל ולתפקודו הרציף", נמסר, "החברה מקצועית, בטוחה ומשקיעה משאבים רבים ואמצעים חדישים במתקניה, תוך עמידה בכל תקני הבטיחות מהמחמירים ביותר בעולם. תש"ן מבוקרת ומפוקחת על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים ומיישמת את הנחיותיהם באופן מלא. תכליתו של מהלך זה הוא שיפור תדמיתה הקורסת של עיריית חיפה בעיני התושבים. אנו שבים ומדגישים - להתמקד בפתרונות, בקבלת החלטות ולא בכותרות".

עוד בוואלה

בתום שימוע: המשרד להגנת הסביבה מורה לחברת תש"ן להשבית מכלי נפט בחיפה

לכתבה המלאה

"50 שנה לא היו כאלה ריחות"

זה שנים שתושבים בקריית חיים מלינים על סמיכותה של חוות המכלים לבתיהם, ובחודשים האחרונים הם התלוננו על ריחות דלקים. הביקורת הציבורית על התעשייה במפרץ חיפה התעצמה לאחרונה בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות.

המשרד להגנת הסביבה עדכן בעקבות השימוע שנעשה לחברה לפני כשבוע את היתר הרעלים של מתחם מיכלי הנפט הגולמי בקריית חיים, כך שנגרעו ממנו חמישה מיכלים מתוך 14 שמשים לאחסון.

מועצת העיר כינסה הערב ישיבה מיוחדת בנושא, בהשתתפות שלמה כץ, מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה. "גדלתי בקריית חיים, 50 שנה לא היו ריחות כאלה", אמר כץ.

עו"ד שרית גולן, יו"ר איגוד ערים להגנת ערים מפרץ חיפה שניטרה את הזיהום, טענה בדיון כי לחצים מופעלים על הגורמים הפועלים למען הסביבה במפרץ חיפה. "לא הייתי רוצה לגור ליד חוות המכלים, לא הייתי רוצה לגדל שם ילדים", אמרה, "כל הזמן מופעלים עלינו לחצים. כל פעם שאנחנו אומרים משהו על תש"ן או בז"ן או דור כימיקלים מגיעה איזה פתק ("צטל'ה") ממשרד ממשלתי זה או אחר בטענה שאנחנו פוגעים בתעשייה".

הפגנה בדרישה לסגור את המיכלים של תשן בקריית חיים. יואב איתיאל
הפגנת מחאה של פעילי סביבה נגד תש"ן בקריית חיים, לפני כשבוע/יואב איתיאל

חוות האחסון האסטרטגי של מלאי הדלק הממשלתי נועדה להבטיח רציפות אנרגטית למדינת ישראל. חברת תש"ן אינה מתנגדת לעזוב את קריית חיים וקידמה ב-20 השנים האחרונות תכנית להעתקת החווה ל"קרקעות הצפון" במזרח חיפה - תכנית הסותרת את תכנית אחרת שמקדמות רשות מקרקעי ישראל ועיריית חיפה בשם "מפרץ החדשנות", המבקשת לבנות באזור עשרות אלפי יחידות דיור ולהוציא את התעשייה המזהמת מאזור חיפה.

מנכ"ל תש"ן ערן חיימוביץ אמר לאחרונה במהלך ביקור שקיימה אצלו ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' כי "גם אנחנו חושבים שהחווה צריכה להיות במקום אחר, אבל כל עוד אין חלופה מאושרת, אנחנו כאן, כי בלי זה תוך יומיים המשק עומד". הוא הבטיח: "אנו עובדים יחד עם רשות מקרקעי ישראל להכשיר חלופות שונות", אבל באותה נשימה דיווח כי בינתיים, אוצר המדינה משקיע 30 מיליון שקלים בשנה בתחזוקת המתחם הצפוי להיסגר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully