וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובדים בבתי הזיקוק יוצאים נגד ההשוואות לנמל ביירות: "דמגוגיה זולה"

7.8.2020 / 10:42

הפיצוץ שאירע בבירת לבנון הזכיר לרבים במפרץ חיפה כי גם שם המפעלים עלולים לגרום לאירוע דומה בעתיד. אך העובדים טוענים כי ההשוואות שגויות: "אנחנו עומדים בכללים ובתקנים המחמירים באירופה". למרות זאת השרה להגנת הסביבה מבטיחה לנקות את המפרץ מחומרים מסוכנים

בווידאו: מניין ההרוגים בפיצוץ בביירות עלה ל-135/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

העובדים בבתי הזיקוק יוצאים נגד ההשוואות בין הפיצוץ בנמל ביירות לסכנה הקיימת גם לאירוע דומה במפרץ חיפה. על רקע התמונות הקשות של הקטל וההרס שהותיר אחריו הפיצוץ בבירת לבנון, הבהירו יו"ר ועד עובדי בז"ן חנן סונטג ויו"ר מועצת עובדי בז"ן דורון ניסן כי תושבי חיפה יכולים לישון בשקט. "אנחנו קוראים לכל מקבלי ההחלטות לא להיגרר להשוואה כזאת, כי מדובר בדמגוגיה זולה והונאת הציבור", פסקו השניים.

השניים דחו את הדמיון בין מצב המפעלים במפרץ, "המנוהלים לפי תקני הבטיחות המחמירים ביותר במערב אירופה", לבין המחסנים שהתפוצצו בביירות. הם הסבירו כי "המפעלים במפרץ חיפה עומדים בכללים ובתקנים של בטיחות ואיכות הסביבה, כפי שנקבעים על ידי המדינה והם עובדים כיום בהתאם לתקנים המחמירים ביותר במערב אירופה". לטענתם, "הושקעו סכומי עתק בעמידה בתקנים אלו בכל הקשור לבטיחות, זיהום הסביבה והפליטות מהמפעלים".

גם התעשיינים מסכימים כי אין סיבה אמיתית לחשוש. מאיגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים נמסר כי "התעשייה בחיפה עומדת בכל הסטנדרטים המחמירים בעולם בהיבטי בטיחות. התעשייה תורמת לתעסוקה, פרנסה ולכלכלת העיר הרבה יותר מהפופוליסטים, שטובים רק במילים ולא פרנסו אדם אחד בחייהם".

קו הרקיע של חיפה לאחר קריסת מגדל בז"ן - 29 יוני 2020. מאיר וקנין, פלאש 90
"נציב יעדים ברורים לשיקום". המפעלים במפרץ חיפה ברקע מבני המגורים בקריות/פלאש 90, מאיר וקנין

לדברי האיגוד, "מקומם לראות שיש הממהרים להפחיד את הציבור בחיפה, על רקע אירוע, שלא רק שלא ידוע עדיין מה התרחש בו אלא אף שמדובר על אירוע במדינה שאינה מוגדרת כמדינה מפותחת".

עם זאת, השרה גילה גמליאל אמרה לוואלה! NEWS כי היא נחושה לנקות את מפרץ חיפה מהחומרים המסוכנים. "אבצע את הדבר המוסרי והנכון למרות הלחצים הכבירים שמופעלים נגדי", אמרה. "המשרד להגנת הסביבה בראשותי יוביל את המהלך הלאומי של סגירת המפעלים וטיהור המתחמים הפטרוכימים בחיפה, ויציב יעדים סביבתיים ברורים לשיקום הקרקע ולחיזוק מטרופולין חיפה".

היא הסבירה כי "מדובר בפרויקט לאומי ממדרגה ראשונה. עלינו יהיה לקדם מקומות עבודה חלופיים, לבסס את משק האנרגיה על אנרגיות מתחדשות, ולהחליט על הדרכים לחיזוק המטרופולין". לטענת גמליאל, "אני רואה לנגד עיניי את מפרץ חיפה עם תעשיות ירוקות וחדשניות, טכנולוגיות סביבה חדשניות שינצלו את היתרונות של העיר ויהפכו אותה אבן שואבת לצעירים".

עוד בוואלה!

בחיפה צפו במראות מביירות והזהירו: "יכול לקרות גם אצלנו"

לכתבה המלאה
אזור נמל ביירות הרוס אחרי הפיצוץ, 6 באוגוסט 2020. רויטרס
"פרויקט לאומי ממדרגה ראשונה". ההריסות שנותרו מנמל ביירות לאחר הפיצוץ/רויטרס

השרה להגנת הסביבה הוסיפה כי "עלינו יהיה לבצע את המהלך בשיתוף כלל הגופים הנוגעים בדבר. צריך לשלב זרועות כדי להטיב עם תושבי האזור, אך גם לדאוג לצמיחת הכלכלה ויצירת מקומות עבודה חדשים באזור".

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום במכתב למיכל ריבלין, הממונה על יישום הוראות חוק חופש המידע, ובו ביקשה העתק מדיווח השרה להגנת הסביבה למבקר המדינה ולראש הממשלה בעניין תיקון הליקויים שגילה המבקר בדוחות הקודמים שחילץ. ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), לא מתכוונת לחכות לתשובות המבקר או הממונה, והודיעה כי היא תקיים כבר ביום ראשון סיור בנמל חיפה ובמפעלים במפרץ חיפה בנושא "מוכנותם ומוכנות המדינה לאסון חומרים מסוכנים".

"בכל עיר נמל בעולם יש מיכלי דלקים ומפעלי כימיקלים"

מנגד, עו"ד ליאור שמואלי, היועץ הכלכלי של השרה לאיכות הסביבה לשעבר פרופ' יהודית נאות, ומייסדה של חברה לייעוץ כלכלי בתחומי איכות סביבה, תשתיות ואנרגיה מסכים אף הוא כי מדובר בהשוואה משוללת כל יסוד, בין אחסון לא מפוקח של 2,750 טון של חומר נפץ בלבנון לבין מפעלים במפרץ חיפה המאחסנים דלקים וחומרי גלם אחרים. הוא הסביר כי החומרים המסוכנים שנמצאים בחיפה מוחזקים "תחת פיקוח ותקני בטיחות מהמחמירים ביותר בעולם, עם היתרי רעלים, סקרי סיכונים ורגולציה אירופית".

שמואלי ציין כי "חשוב להבין שכמעט בכל עיר נמל בעולם, למשל ברצלונה, רוטרדם והמבורג, יש מיכלי דלקים ומפעלי כימיקלים, כי זה חלק בלתי נפרד מאורח החיים המודרניים". הוא הוסיף כי "כל משק מתקדם וגם המשק הישראלי חייב חומרי גלם כאלה ואחרים, כי אמוניה הכרחית בכל בית קירור וכל כלי הרכב צורכים דלק".

הפגנות מול מפעל, חיפה כימיקלים, דרום. בני בן סימון
"עלינו ללמוד מהפיצוץ העז בביירות ומהנסיבות הדומות". מפעל חיפה כימיקלים/בני בן סימון

בתנועה לאיכות השלטון פנו היום בעניין למבקר המדינה מתניהו אנגלמן "עלינו ללמוד מהפיצוץ העז בביירות ומהנסיבות הדומות לאחזקת החומרים המסוכנים במפרץ חיפה בסמוך לאוכלוסייה, ולהתריע שוב לפני מקבלי ההחלטות בזמן אמת כדי שאסון דומה לא יתרחש גם במפרץ חיפה".

בתנועה דרשו מהמבקר לבחון שוב את הסיכונים המצרפיים באחזקת חומרים כימיים במפרץ, וכן את בחינת יישום הליקויים מהדוחות הקודמים. בתנועה הזכירו כי בדוח ביקורת מיוחד של מבקר המדינה מיוני שעבר, בנושא הזיהומים הסביבתיים במפרץ חיפה והיבטים בפעולות הממשלה בנושא, נקבע כי "ריכוז גדול של מתקני אחסון דליקים ומתקני חומרים מסוכנים אחרים, כגון אמוניה וברום, יוצר סכנה לתגובות שרשרת באזור מפרץ חיפה שהוא שטח קטן, שבסמוך לו אזורים מאוכלסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully