וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום שימוע: המשרד להגנת הסביבה מורה לחברת תש"ן להשבית מכלי נפט בחיפה

25.8.2020 / 20:44

בעקבות מפגעי ריח "חזקים, בלתי סבירים ומתמשכים", ליקויי תחזוקה ועשרות תלונות של תושבים, הורו במשרד לסגור לאלתר ארבעה מתוך 16 המכלים במתחם בקריית חיים: "לא נאפשר למפעלים להוות סכנה סביבתית". תש"ן: ניישם באופן מלא את הדגשים וההנחיות

בווידאו: ערן חימוביץ׳ מנכל תשן בביקור ועדת הפנים והגנת הסביבה/צילום: יואב איתיאל

בתום שימוע, המשרד להגנת הסביבה הורה היום (שלישי) לחברת תשתיות אנרגיה ונפט (תש"ן) להשבית מכלי נפט תקולים בחוות המכלים בקריית חיים, ומתכוון לעדכן את היתר הרעלים של המתקן. זאת, בעקבות "חשד להפרת הוראות לתחזוקת מכלי אחסון נפט גולמי, תוך גרימת מפגעי ריח חזקים, בלתי סבירים ומתמשכים". לאחרונה התרחשה עלייה משמעותית בפניות של תושבי האזור המדווחים על מפגעי ריח בליווי תסמינים בריאותיים, כגון כאבי ראש. כך למשל, במחצית הראשונה של חודש אוגוסט התקבלו לא פחות מ-30 תלונות ברוח זו במוקד הסביבה של המשרד.

בחווה, שנוסדה בתקופת המנדט הבריטי ישנם 16 מכלים פעילים, 14 מתוכם משמשים לאחסון. על פי דוח איגוד ערים להגנת הסביבה במפרץ חיפה, בארבעה מהם נתגלו לאחרונה תקלות. המשרד להגנת הסביבה הודיע כי יבחן את הטענות שעלו במהלך השימוע ואת המידע שהוצג, ובימים הקרובים יפרסם סיכום של השימוע עם החלטותיו באשר להמשך הליכי האכיפה בהתאם לממצאים. החברה תוכל אז לערער על הדוח.

בשימוע, שהתקיים בשיחת ועידה, השתתפו מנכ"ל תש"ן, מנהל התפעול של החברה ויועצה המשפטי. במשרד להגנת הסביבה אומרים כי נציגי החברה קיבלו חלק מטענות המשרד ואף הציגו תכנית לסגירת חלק מהמכלים לאלתר, בהתאם לדרישה. עוד אמרו הנציגים, כי החברה כבר החלה לטפל בשלושה מהמכלים.

מיכלים של תשן בקריית חיים. יואב איתיאל
מכלים של תש"ן בקריית חיים/יואב איתיאל

"לא נאפשר למפעלים להוות סכנה סביבתית ולגרום למפגע ריח הפוגע באיכות חיי התושבים", אמרה השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, "חברת תש"ן, לפי ממצאי הסיורים של הצוות המקצועי במשרדי, לא הסדירה ליקויי תחזוקה מהותיים, ובכך מהווה גורם סיכון לתושבי האזור. נפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותנו כדי לוודא שהציבור לא יסבול מכך שיש מפעלים בסמיכות אליו, וכי כל הליקויים יתוקנו לאלתר".

זה שנים שתושבים בקריית חיים מלינים על סמיכותה של חוות המכלים לבתיהם, ובחודשים האחרונים הם התלוננו על ריחות דלקים. הביקורת הציבורית על התעשייה במפרץ חיפה התעצמה לאחרונה בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות, ובסמוך למפעל נערכת הפגנת מחאה מדי שבוע.

במשרד להגנת הסביבה אומרים כי צוותי המשרד להגנת הסביבה וכן איגוד ערים לאיכות סביבה שהוזעקו לשכונה מעת לעת, בשל תלונות התושבים, אכן הרגישו בשטח ריחות אופייניים לדלק, ואף בדיקה במצלמה תרמית לבדיקת פליטות של אדי דלק מגגות המכלים העלתה ממצאים לדליפות אדים. בנוסף, נמצאו ליקויים בציוד המכלים, שאמנם דווחו לחברה לצורך תיקון - אולם סיורים חוזרים שנערכו החודש המשיכו לזהות פליטות של תרכובות אורגניות נדיפות.

עוד בוואלה!

מתקווה גדולה לקריסה מפוארת: המגדל שהיה הסמל של מפרץ חיפה

לכתבה המלאה

לדברי המשרד, הדבר נובע מכך שהחברה מפירה את תנאי היתר הרעלים בעניין מניעת פליטות של חומרים אורגניים נדיפים לסביבה, ובנוסף, נטען שאינה מפעילה נהלי תפעול ותחזוקה נאותים להבטחת תקינות הציוד ואינה עומדת בתנאי רישיון העסק, כך שנגרם מפגע ריח חזק ובלתי סביר לתושבים המתגוררים באזור ולבאי האזור המסחרי.

במהלך השימוע, נציגי החברה ביקשו לשפר את התקשורת עם המשרד להגנת הסביבה ועם האזרחים באזור, ועל כן נאמר להם כי הדרך הטובה ביותר לשיפור הקשרים עם תושבי קריית חיים היא על-ידי הידברות ישירה מולם. בנושא זה, המשרד להגנת הסביבה דרש מהחברה להפעיל מוקד טלפוני לפניות הציבור בחברה ולהפעיל כונן שיצא לבדוק כל תלונה בזמן אמת עם המתלוננים. המשרד יקבע דרישה זו גם באופן סטטוטורי בהיתרים השונים.

הפגנה בדרישה לסגור את המיכלים של תשן בקריית חיים. יואב איתיאל
מפגינים נגד החברה/יואב איתיאל

כך או כך, אתמול הודיעה ראש העיר חיפה ד"ר עינת קליש רותם, שפעילות בית הספר הסמוך לחוות המכלים תועבר במהלך החודשים הקרובים למבנה חלופי, וחזרה על אמירתה עוד מהקדנציה הקודמת, בה שימשה כחברת אופוזיציה במליאת מועצת העיר, כי "די בעצם החשש הקיים בקרב הורים כדי להעתיק את פעילות בית הספר למיקום חלופי". טרם נמסר לאן יועתק בית הספר. בתוך כך, אמרה ראש העיר כי "בסופו של דבר הפתרון הנדרש הוא העתקת חוות המכלים ועל כן לא נוותר ולא נרפה על עד שהחווה תוצא מהמטרופולין ותושבי קריית חיים יוכלו לנשום לרווחה".

אולם, התושבים עוד לא נושמים לרווחה. "התושבים חוששים שגם ראשת העיר חיפה רק מנסה להשתיק את המחאה וכועסים על הודעתה מאתמול שתעביר בית הספר למקום אחר, ורואים בכך פלסטר ולא פתרון לבעיה", הודיעו נציגות מטעמם, "אם בשימוע לא יינקטו צעדים משמעותיים הם יחריפו את הצעדים ויובילו למחאה רחבה שתשבית את בתי הספר בחיפה". לדברי ארגון "מגמה ירוקה", גורם מרכזי במאבק נגד התעשייה המזהמת במפרץ חיפה, תושבי קריית חיים סובלים כבר שמונה חודשים מהסירחון הקשה היוצא מחוות מכלי הנפט והחשש מפגיעה בריאותית קשה לילדיהם הובילה להחלטה על השבתת הלימודים.

חוות האחסון האסטרטגי של מלאי הדלק הממשלתי, נועדה להבטיח רציפות אנרגטית למדינת ישראל. החברה אינה מתנגדת לעזוב את קריית חיים וקידמה ב-20 השנים האחרונות תכנית להעתקת החווה ל"קרקעות הצפון", הסותרת את תכנית אחרת שמקדמת רמ"י ועיריית חיפה בשם "מפרץ החדשנות". מנכ"ל תש"ן ערן חיימוביץ אמר לאחרונה במהלך ביקור שקיימה אצלו ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' כי "גם אנחנו חושבים שהחווה צריכה להיות במקום אחר, אבל כל עוד אין חלופה מאושרת, אנחנו כאן, כי בלי זה תוך יומיים המשק עומד". הוא הבטיח: "אנו עובדים יחד עם רשות מקרקעי ישראל להכשיר חלופות שונות", אבל באותה נשימה דיווח כי בינתיים, אוצר המדינה משקיע 30 מיליון שקלים בשנה בתחזוקת המתחם הצפוי להיסגר.

מרכז מחקר סביבתי חיפה בירך על תוצאות השימוע, אך טען כי הוא הגיע מאוחר מדי. "למה צריך אלפי תלונות ומאות הפגנות תושבים כדי שהרגולטור יקח את השערורייה הזו לשימוע?", מסרו. "אנחנו מברכים על תוצאות השימוע אבל זה בגדר מעט מדי ומאוחר מדי. ועם התנהלות סביבתית כזו אין ספק שהפתרון היחיד הוא קידום הרחקת תעשיות הדלקים וחוות המיכלים ממפרץ חיפה. אנחנו מצפים כי גילה גמליאל תעמוד בהתחייבותה ותעלה את תוכנית הבראת המפרץ להחלטת ממשלה בהקדם".

תש"ן: עומדים בכל תקני הבטיחות המחמירים

מתש"ן נמסר בתגובה להחלטת המשרד להגנת הסביבה כי "החברה תגיב לכל הטענות הפרטניות ברגע שיתקבלו במשרדי החברה מסמכי סיכום השימוע".

"תש"ן היא חברה ממשלתית בבעלות אזרחי ישראל, ופעילותה חיונית למשק האנרגיה בישראל ולתפקודו הרציף. החברה קשובה לקהילה בכל מקום בו היא פועלת ומנהלת דיאלוג רציף עם תושבי האזור. החברה מקצועית, בטוחה ומשקיעה משאבים רבים ואמצעים חדישים במתקניה, תוך עמידה בכל תקני הבטיחות מהמחמירים ביותר בעולם. תש"ן מבוקרת ומפוקחת על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים, ובהם המשרד להגנת הסביבה, ומיישמת את הנחיותיהם באופן מלא, וכך תעשה גם לגבי הדגשים והנחיות שניתנו היום בפגישה וחלקם כבר יושמו בשטח", נמסר מטעם החברה.

בחברה הביעו הסכמה להעתקת חוות המכלים למיקום חליפי. "אך טבעי שתושבי השכונה הסמוכה מעוניינים להעתיק את החווה למקום אחר. תש"ן מסכימה עם תושבי השכונה, וסבורה כי אין זה נכון לתפעל חוות מכלים בסמוך לשכונת מגורים. תש"ן הוקמה באזור זה כבר בשנת 1934, טרם הקמת המדינה, תקופה בה לא התגוררו תושבים סביב חוות המכלים. לאורך השנים אושרו תכניות בניה והשכונות נמצאות כיום בסמיכות לחוות המכלים. לכן, יש צורך בהעתקת חוות המכלים לאתר חלופי".

"תש"ן פעלה במשך קרוב ל- 20 שנה לאשר תכנית להעתקת החווה לאתר חלופי, אך מקבלי ההחלטות, קובעי המדיניות, עיריית חיפה, גורמי תכנון ורגולטורים השונים אינם מקבלים את ההחלטה הנדרשת, אשר תסדיר את הסוגיה המורכבת. החברה מקווה כי הדיונים ארוכי השנים בין משרדי הממשלה וגורמי התכנון השונים יסתיימו בהקדם ויביאו לפתרון מהיר לתושבים ולחברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully