וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לכיתה בשגרת הקורונה: שנת הלימודים נפתחת עם מגבלות וסימני שאלה

עודכן לאחרונה: 1.9.2020 / 9:57

יותר מ-2.4 מיליון תלמידים יחזרו הבוקר לגני הילדים ולבתי הספר. חלקם ישובו אל הכיתות, ואחרים ילמדו באופן מקוון. לצד הקורונה, מצפה למערכת החינוך שנה לא רגילה שתתאפיין בשינויים וקשיים. בערים "האדומות" יישארו 140 אלף תלמידים בבית לפחות עד יום חמישי

בווידאו: גלנט במטה פתיחת שנת הלימודים/צילום: משרד החינוך, עריכה: איתי עמרם

שנת הלימודים תשפ"א תיפתח הבוקר (שלישי) בצל משבר הקורונה. לצד המתווה וההגבלות שגובשו, עבור התלמידים ואנשי הצוות החינוכי צפויה שנה לא רגילה. רבים מהם לא יגיעו למוסדות החינוך באופן פיזי וילמדו דרך המסך, בעוד שגני הילדים ובתי הספר נמצאים בסכנת סגירה בכל רגע מחשש להדבקה. בערים "האדומות" לא ייפתחו הלימודים לפחות עד ליום חמישי, אז יתקיים דיון מורחב בסוגייה.

שעות ספורות לפני פתיחת הלימודים הוסר איום ההשבתה של גני הילדים וכיתות א'-ב', אך באופן זמני. הסתדרות המורים והמדינה הגיעו להבנות עד 24 בספטמבר, כשלאחר מכן ייתכן ושביתה שוב תעמוד על הפרק. איך תתנהל שנת הלימודים ומה צפוי לתלמידים ולמורים? כל התשובות.

לקראת פתיחת שנת הלימודים בבית הספר פסגות על שם חיים גורי, ראש העין, 31 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
שנה לא רגילה. הכנות ללימודים בראש העין/ראובן קסטרו

איך יתקיימו הלימודים?

במסגרת מתווה "לומדים בביטחון" של משרד החינוך, אופן הלמידה בכל שכבת גיל יתנהל באופן שונה ובשילוב בין כיתות מלאות וקפסולות, לצד למידה מרחוק. יחד עם זאת, בתי ספר שקיבלו אישור ממפקח המחוז יוכלו לפעול במתכונת שונה, כמו למידה במרחבים פתוחים, הוספת כיתות לימוד או למידה במשמרות.

עוד בוואלה!

תלושים לאוכל יממנו למידה מרחוק: הפערים במערכת החינוך מתרחבים בחסות הקורונה

לכתבה המלאה

עיקרי מתווה החזרה ללימודים

  • גני הילדים - יפעלו במתכונת מלאה
  • כיתות א'-ב' - יפעלו במתכונת מלאה
  • כיתות ג'-ד' - ילמדו במתכונת מלאה, עד 18 תלמידים בכיתה
  • כיתות ה'-ו' - מתווה למידה מרחוק ובמוסדות (עד 18 תלמידים) לפחות יומיים בביה"ס
  • כיתות ז'-י"ב - מתווה למידה מרחוק ובמוסדות (עד 18 תלמידים) לפחות יומיים בביה"ס

האם יתקיימו לימודים בערים "האדומות"?

שנת הלימודים בערים "האדומות" לא תיפתח עד ליום חמישי לפחות. קבינט הקורונה קיבל אמש את הצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה ביום חמישי יתקיים דיון רחב בנושא הטלת סגר ביישובים המוגדרים כמוקדי תחלואה גבוהים.

הסוגייה הובילה למחלוקת בין משרדי החינוך והבריאות. שר החינוך יואב גלנט דרש לפתוח את שנת הלימודים כסדרה בכל רחבי הארץ, בעוד ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו ושר הבריאות יולי אדלשטיין הזהירו מפני הסיכונים בחזרה ללימודים בערים "האדומות". כ-140 אלף תלמידים ישארו בבתים.

היישובים "האדומים" בהם לא תיפתח שנת הלימודים

  • צפון: דליית אל-כרמל, עוספיא, עין מאהל, כפר כנא, רכסים, בית ג'אן, אעבלין, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, ג'דיידה מכר, טבריה
  • מרכז: זמר, טירה, עמנואל, כפר קאסם, מעלה עירון, כפר ברא, ג'לג'וליה, נחל שורק, אום אל-פחם, ג'ת, ביתר עילית
  • דרום: כפר עזה, אל-בטוף, לקיה
לקראת פתיחת שנת הלימודים בבית הספר פסגות על שם חיים גורי, ראש העין, 31 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
איום ההשבתה נדחה עד ל-24 בספטמבר. נערכים ללימודים בראש העין/ראובן קסטרו

מה לגבי איומי השביתה?

הסתדרות המורים דחתה את איום ההשבתה של גני הילדים וכיתות א'-ב', לאחר שהגיעה להבנות זמניות עם המדינה עד 24 בספטמבר. הצדדים ימשיכו לדון בפרטי ההסכמות, וייקבע דיון תזכורת בבית הדין לעבודה ב-24 בספטמבר. ההסתדרות לא תוכל להשבית את מערכת החינוך עד להודעה אחרת של בית הדין.

החזרה ללימודים תחת הקורונה במספרים

  • 332 בתי ספר ברחבי הארץ סגורים
  • 716 גנים סגורים
  • במערכת החינוך 962 מאובחנים עם קורונה, מתוכם 339 עובדי הוראה
  • 5,519 שוהים בבידוד, מתוכם 1,613 עובדי הוראה

כיצד יקפידו על היגיינה ומיגון מפני הקורונה?

בכניסה לכל בית ספר יוצב מדחום, ובכל כיתה תוגדר עמדת היגיינה לחיטוי ידיים ומטליות לניקיון משטחים. לעובדי ההוראה יחולקו מסיכות רב-פעמיות. בנוסף, מערך הניקיון השוטף יתוגבר, ובמרחבי מוסדות החינוך יתלו שלטים עם מידע על התנהגות בריאה.

בדיקת חום בכניסה לבית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
בדיקת חום בכניסה למוסדות החינוך. בית ספר בפתח תקווה/ראובן קסטרו

באילו כיתות תחול חובה לעטות מסיכה?

צוותי גני הילדים וכן תלמידי הגנים וכיתות א'-ב' פטורים מעטיית מסיכה. תלמידי כיתות ג' יעטו מסיכות בהפסקות. מכיתה ד' ומעלה חלה חובת עטיית מסיכה, למעט תלמידים במהלך בחינות בגרות.

נועם דניאל עידן. באדיבות המשפחה
כיתות א'-ב' פטורים מעטיית מסיכה. התלמיד נועם דניאל עידן בכניסה לבית הספר/באדיבות המשפחה

מה לגבי תלמידים שהם או בני משפחתם נמצאים בסיכון?

למרות פניות חוזרות ונשנות למשרד החינוך, טרם נמצא פתרון לתלמידים שהם או בני משפחתם נמצאים בסיכון. מסתמן כי הם יצטרכו להישאר בבתיהם ולהסתמך על הקשר עם המורה, או עזרה מחבריהם לכיתה. במשרד החינוך לא נערך מיפוי למספר התלמידים שצפויים להישאר בבית מסיבה זו במהלך שנת הלימודים.

האם הורים יוכלו ללוות את ילדיהם ביום הראשון ללימודים?

בימים הראשונים ללימודים, הורי תלמידי הגנים וכיתה א' יורשו ללוות את ילדיהם בהתאם להנחיות שאושרו במשרדי החינוך והבריאות. בגני הילדים כל קבוצה קבועה תכיל עד שישה הורים, שייכנסו למתחם באופן מדורג ולפרק זמן קצוב. בכיתות א' ההסתגלות תתקיים בקבוצות של עד עשרה הורים. על ההורים להקפיד על כללי ההיגיינה - שמירה על מרחק של שני מטרים ועטיית מסיכה.

בחירת בגרות במתמטיקה
בתיכון בתל אביב 29 ביוני 2020. אבשלום ששוני/פלאש90, פלאש 90
התלמידים לא יחויבו לעטות מסיכות בזמן מבחני הבגרות. בחינת בגרות בתל אביב/פלאש 90, אבשלום ששוני/פלאש90

איך יעבדו הצהרונים?

קבינט הקורונה אישר כי לכל קבוצת צהרון קבועה ניתן לצרף תלמידים משלוש כיתות אורגניות (עד כיתה ב'). מספר התלמידים לא יעלה על 25.

מהו מתווה הבגרויות?

בחינות הבגרות יכללו שישה מקצועות וחומר הלימוד יצומצם. שלוש מהבחינות יהיו במקצועות מתמטיקה, אנגלית ושפת אם - עברית או ערבית. שני מקצועות נוספים ייבחרו על ידי התלמיד מתוך האשכול ההומני: ספרות, תנ"ך, היסטוריה או אזרחות. בחינה נוספת תהיה באחד מהמקצועות המוגברים: פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מדעי המחשב, אומנות, גיאוגרפיה, מחול, תקשורת, שפות, תיאטרון, חינוך גופני ועוד.

חומר הלימוד לתלמידי ארבע וחמש יחידות במתמטיקה יצומצם בכ-10%. כמו כן, תהיה בחירה מבין שאלות בבחינה עצמה. לתלמידי שלוש יחידות מתמטיקה הבחינה תיערך בשיטת צבירת ניקוד, על מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה. במקצועות העברית, הערבית, האנגלית, והאשכול ההומני, יצומצם חומר הלימוד ב-30%. כמו כן, במקצועות מוגברים בתחומים עיוניים וטכנולוגיים של חמש יחידות, חומר הלימוד יצומצם ב-20%.

באשר למועדי בגרויות נוספים עבור תלמידים חולים או כאלו השוהים בבידוד, בכל מקצוע יתקיימו שני מועדים - מועד רגיל ומועד השלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully