וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתדרות הודיעה על הקפאת השביתה, שנת הלימודים תיפתח מחר

עודכן לאחרונה: 1.9.2020 / 16:31

הסתדרות המורים והמדינה הגיעו להסכמות זמניות עד 24 בספטמבר, שדוחות את השביתה שהיתה אמורה להתחיל מחר. במסגרת ההבנות, הוחלט כי המורים יצאו לחל"ת בהתאם למתווה המוסדר בלבד, ובזמן שנותר עד לפקיעת ההבנות הזמניות, ייערך מו"מ אינטנסיבי בנוגע לזכויות מורים בסיכון

בווידאו: מזכ"לית הסתדרות המורים בפתח בית הדין לעבודה/צילום: דנה ירקצי

הסתדרות המורים הודיעה היום (שני) לבית הדין האזורי לעבודה על כוונתה לדחות את השביתה עליה הכריזה מחר, לאחר שהסתדרות המורים והמדינה הגיעו להסכמות זמניות עד 24 בספטמבר. הסכמות אלו תקפות עד לתאריך זה, כשבאותו הזמן, ימשיכו הצדדים במשא ומתן וינסו להגיע לפיתרון כולל למשבר. בכך, השביתה עליה הכריזו המורים בכיתות א' ו-ב' ובגני הילדים מחר, הוקפאה למעשה כמעט עד לסוף החודש.

במסגרת ההבנות בין הצדדים, הוחלט כי המורים יצאו לחל"ת בהתאם למתווה המוסדר בלבד. במסגרת המתווה, עובדי הוראה בסיכון יוכלו לצאת לחל"ת ולקבל דמי אבטלה, תוך זכאות להפרשות לפנסיה במידה והם יוכרו כעובדים בסיכון. וכן, יוקם מערך של רופאים תעסוקתיים על ידי משרד החינוך, שיבחן את הבקשות של עובדי ההוראה.

עוד סוכם כי המדינה תקצה 30 מליון שקלים נוספים לטובת מיגון עובדי ההוראה בסיכון, ויוקצו מכסות פרישה לעובדי הוראה הנמצאים בסיכון. הצדדים ימשיכו לדון בפרטי ההסכמות, וייקבע דיון תזכורת בבית הדין ב-24 בספטמבר, וההסתדרות לא תוכל להשבית את מערכת החינוך עד להודעה אחרת של בית הדין.

מדידת חום בכניסת לבית הספר "לב" בחדרה, 5 במאי 2020. שלומי גבאי
שביתה או חזרה ללימודים? מדידת חום בכניסה לבית ספר/שלומי גבאי

ההסכמות בין הסתדרות המורים למדינה - עד 24 בספטמבר

  • עובדי הוראה בסיכון יוכלו לצאת לחל"ת ולקבל דמי אבטלה, תוך זכאות להפרשות לפנסיה במידה והם יוכרו כעובדים בסיכון.
  • יוקם מערך של רופאים תעסוקתיים על ידי משרד החינוך, שיבחן את הבקשות של עובדי ההוראה.
  • המדינה תקצה 30 מליון שקלים נוספים לטובת מיגון עובדי ההוראה בסיכון.
  • יוקצו מכסות פרישה לעובדי הוראה בסיכון.
  • הצדדים ימשיכו לדון בפרטי ההסכמות וייקבע דיון תזכורת בבית הדין ב-24 בספטמבר.
  • ההסתדרות לא תוכל להשבית את מערכת החינוך עד להודעה אחרת של בית הדין.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הכריזה אתמול על שביתה, מאחר שלא נמצא עד אז מתווה להעסקת מורים וגננות שנמצאים בקבוצות סיכון ולא יכולים לעבוד, מחשש להידבקות בקורונה. "אני נורא עצובה כי המעסיק של הגננות, משרד החינוך, מושך את הידיים ואומר שהוא לא אחראי על הבריאות שלהן", אמרה ענת דדון, יו"ר ועד הגננות. "למרות זאת, אנחנו כן מעוניינים לתת הזדמנות להמשך המו"מ ולכן דחינו את השביתה ל-3 בספטמבר".

המחלוקת העיקרית מתנהלת סביב 2,300 גננות ומורות שנמצאות בקבוצת סיכון. בהסתדרות המורים דורשים לשלם שכר מלא לעובדי הוראה שלא יכולים לעבוד בתקופת הקורונה, בעוד במשרד האוצר מציעים להוציא את עובדי ההוראה לחל"ת או להגדיל את מכסות הפרישה.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פסל ושלל מכל וכל את הכרזת ההסתדרות על סכסוך עבודה. "זוהי הכרזה מיותרת ובלתי רלוונטית", אמר. "אין היא הולמת את המצב כיום בו המגזר העסקי כולו מצוי במאבק הישרדות אמיתי להפחתת ממדי האבטלה ולייצור מקומות עבודה חדשים". לדבריו, "מי שיפגע משביתה מיותרת זו הם המובטלים והשכבות החלשות באוכלוסייה. לא יתכן מצב שבו עובדי המגזר הציבורי והפנסיונרים של המגזר הציבורי לא יתרמו את חלקם, כתף אל כתף יחד עם המגזר העסקי, שעל כתפיו מונחים עתידו של המשק ומוסדות המדינה".

הסתדרות המורים: בלי הורים בימי ההסתגלות

במקביל לדיונים בנוגע לשביתה, הסתדרות המורים פרסמה הבהרה לפיה אין לאפשר להורים להיכנס לגנים בימי ההסתגלות, זאת למרות הנחיית שר הבריאות יולי אדלשטיין. "משרד החינוך לא השתנה", הסבירה יו"ר ועד הגננות. "העובדה ששר הבריאות הוציא הנחייה כזו או אחרת - לא מחייבת עד ששר החינוך או מנכ"ל המשרד יודיעו אחרת ממה שסוכם.נכון לרגע זה אנו עובדים לפי המתווה הקודם. כלומר, הורים לא נכנסים לגנים. במידה ויהיה שינוי בהנחיות משרד החינוך - נודיע ונפעל בהתאם".

הודעה זו מצטרפת להנחיית המזכ"לית בן דוד, לפיה היא קוראת למורים לא לקיים לימודים במרחבים פתוחים ומחוץ לכיתות וזאת מכיוון שמשרד החינוך לא הסדיר ביטוח למורים ולתלמידים.

לקראת החזרה ללימודים בגן כלנית, ראש העין, 8 במאי 2020. ראובן קסטרו
לא תתאפשר כניסת הורים בימי ההסתגלות. גן ילדים/ראובן קסטרו

אתמול אישר אדלשטיין להורי ילדי הגנים ותלמידי כיתה א' להיכנס לכיתות בימי ההסתגלות. בתום התייעצות עם אנשי מקצוע, שלח אדלשטיין מכתב למשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, בו פירט את התנהלות כניסת ההורים למוסדות החינוך.

על פי ההנחיה, ההסתגלות תיעשה בתוך הגן או כיתה בקבוצות של עד שישה הורים בכל קבוצה קבועה, ובאופן מדורג, תוך שמירת מרחק של שני מטרים ועטיית מסיכה. בכל עת לא ישהו יותר משישה הורים בו-זמנית במוסד החינוך, אך הם יוכלו להישאר בחצר הגן או בית הספר תוך שמירה על מרחק של שני מטרים וכללי ההיגיינה.

כמו כן, הדגיש אדלשטיין כי הגננות והמורות יוכלו להפעיל שיקול דעת לגבי ילדים עם קשיי הסתגלות, ויהיה באפשרותן להחליט כי ההורים ילוו את ילדיהם מעבר למה שנקבע אם יהיה צורך בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully