וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמזו: "לא מאמין שמחר תיפתח שנת הלימודים כרגיל בערים 'אדומות'"

31.8.2020 / 16:23

ממונה הקורונה הציג את תכנית "הרמזור" ומחה על החלטת השרים לאשר קיום לימודים גם במוקדי תחלואה. גמזו הבהיר: "אנו בשיח כדי לפתור את הבעיה, לא צריך להתעקש". נתניהו אמר כי פתיחת הלימודים תישקל שוב בקבינט הקורונה: "העבודה בינינו טובה". לרשימת ה"אדומות" המלאה

בווידאו: תדרוך של פרויקטור הקורונה פרופ' גמזו/צילום: לע"מ, עריכה: איתי עמרם

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו אמר היום (שני) כי "לא צריך להתעקש על פתיחת הלימודים בערים 'אדומות'". דבריו מגיעים בצל המחלוקת עם השרים על פתיחת מערכת החינוך מחר גם במוקדי תחלואה גבוהים, בניגוד לעמדתו. "אנחנו כרגע עדיין בשיח כדי לפתור את הבעיה המביכה הזאת", הוסיף גמזו בעת שהציג את תכנית "הרמזור" שיזם ואושרה אתמול בקבינט הקורונה.

"אני לא מאמין שמחר תיפתח שנת הלימודים כרגיל בערים 'אדומות', אני לא מאמין שמשרד החינוך יעשה את זה". הערב יתכנס קבינט הקורונה לדיון טלפוני נוסף בנושא פתיחת שנת הלימודים בערים האדומות. "לא התפשרתי לגבי שנת הלימודים ולא חושב שצריך להתפשר. לא התפשרתי גם לגבי הטיסות לאומן", הדגיש גמזו בעקבות הטענה כי הופעלו עליו לחצים פוליטיים. "זה לא עניין של פשרה או דיל, אלא עניין של לנהל נכון את הסוגיה הזאת".

הוא הוסיף כי "תמיד אפשר להתפטר, אבל הקשיים לא יכריעו אותי. אני רוצה לכוון נכון את מתווה המאבק בקורונה ואני רוצה ששרי הממשלה יבינו אותו ויקבלו אותו. אני רוצה להרגיל אותם שלפעמים יש החלטות קשות ולא נעימות. אין דרך אחרת. זה קשה, אבל אני אאבק ואצליח".

פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו בתדרוך לתקשורת, 31 באוגוסט 2020. לשכת העיתונות הממשלתית
"זה קשה, אבל אני אאבק ואצליח". ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

עיקרי תכנית "הרמזור":

  • נוהל אחיד לפעילות ערים, בהתאם למצב התחלואה בכל רשות
  • העברת סמכויות ניהול המשבר לידי הרשויות המקומיות
  • אוטונומיה רבה יותר ליישובים בניהול מגבלות הקורונה, בהתאם למצב התחלואה
  • תכנית "הרמזור" כוללת 5 דרגות:
  • פעילות רגילה, פעילות מורחבת, פעילות מוגבלת, פעילות מצומצמת ופעילות אסורה
  • יישובים יסווגו לפי 4 רמות תחלואה:
  • ערים "ירוקות" - בעלות רמת תחלואה נמוכה
  • ערים "אדומות", "כתומות" ו"צהובות" - בעלות רמת תחלואה המחייבת מגבלות

גמזו פירט את עיקרי המתווה, שמטרתו להשית מגבלות משתנות ביישובים השונים בהתאם לרמת התחלואה. לדבריו, "זה בעיקר מסר לציבור ולרשות המקומית - אתם אחראים. באותה עיר שבה לא שומרים על הנחיות ויוצרים תחלואה - שם אתה משפיע לא רק על עצמך, אלא על הצבע של העיר שלך"

ממונה הקורונה הוסיף כי עד סוף השבוע יצטרפו למפקדה המשימתית של צה"ל 2,000 חוקרים. "אני אתחיל לקבל תמונה כוללנית יותר טובה ורחבה", אמר גמזו. "חקירה איכותית זאת חקירה שמולידה מגעים, ומאותם מגעים - בידודים ובידוקים. ככה אנחנו רוצים לעשות קטיעה. זה קשה, זה מסובך, זה בכל הארץ וזה חוצה חברות, אבל זאת הדרך לעשות את זה, וזה כמובן משולב עם 'הרמזור'".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לעבודה עם גמזו, במהלך הצהרה שנשא מלשכתו בנושא אבו דאבי, ואמר כי "העבודה עם פרופ' גמזו היא טובה. הדבר המרכזי שהוא אמר זה שאנחנו צריכים להמתין עד שיש לנו אינדיקטור, לפני שאנחנו מציעים אמצעים קשים יותר. אם יש לך רמת תחלואה קשה ותמותה יחסית נמוכה ויציבה, אז צריך לשקול את זה ברצינות". הוא הבהיר כי הערב ידברו בישיבת קבינט הקורונה על פתיחת שנת הלימודים בערים אדומות ויגיעו להסכמה בנושא.

פעילות המפקדה המשימתית לסיוע בקטיעת שרשרת ההדבקה 4 באוגוסט 2020. דובר צה"ל
פעילות המפקדה המשימתית של צה"ל/דובר צה"ל

"מה התאריך שבו עובר לשלב קשה יותר? אני נתתי גיבוי למדיניות שלו. עד היום לא היה ניגוד בינינו ופעלנו כפי שצריך", הוסיף נתניהו. "אני מוצא אותו קשוב לעמדות אחרות, מחליטים ומעבירים את ההחלטות. לגבי אומן - השאלה הזאת הוסרה למעשה בהחלטה הגורפת של נשיא אוקראינה. מה עושים עם הישראלים שכבר שם? אנחנו בודקים את זה".

התכנית תיושם בתוך שבוע - מ-6 בספטמבר, והמאבק במגיפה בחודשים הקרובים יתנהל לפיה. לפי המתווה של ממונה הקורונה, כבר מהשבוע הבא יוטלו הגבלות על ערים "אדומות", בהן כניסה ויציאה מהיישוב לעובדים חיוניים בלבד, יציאה מהבית לצרכים חיוניים בלבד לטווח של 500 מטר, אפשרות הטלת עוצר לילי וסגירת עסקים. גמזו צפוי להתייחס גם להחלטת קבינט הקורונה לפתוח את שנת הלימודים כסדרה מחר בכל הארץ, בניגוד להמלצתו שלא לפתוח את מערכת החינוך בערים "אדומות".

לפי החלטת קבינט הקורונה, בתקופת החגים הקרובה ניתן יהיה לקיים תפילה בשטח פתוח, תוך חלוקה למתחמים עם פתח כניסה נפרד לכל קבוצה. בכל מתחם ישהו קבוצות קבועות של 20 איש לכל היותר. כל קבוצה תידרש לשמור על מרחק של שני מטרים בין אנשים שלא גרים יחד, או לכל הפחות מרחק של שני כיסאות.

סגר בטבריה רחוב שפע חיים בשיכון ד' 4.6.2020. חיים חצב, אתר רשמי
סגר בשיכון ד' בטבריה, בתחילת הקיץ/אתר רשמי, חיים חצב

רשימת הרשויות ה"אדומות" לפי ה"רמזור"

  • צפון: דאלית אל-כרמל, עספיא, עין מאהל, כפר כנא, רכסים, בית ג'אן, אעבלין, טבריה
  • ואדי ערה, המשולש, השומרון והשרון: זמר, טירה, עמנואל, כפר קאסם, מעלה עירון, כפר ברא, ג'לג'וליה, נחל שורק, כעביה טבאש-חג'אג'רה, ג'דיידה מכר, אום אל-פחם, ג'ת, ביתר עילית
  • הדרום: שער הנגב, אל-בטוף, לקיה

לפי תכנית "הרמזור", הטיפול בקורונה יבוצע באופן דיפרנציאלי בין ערים שונות בהתאם לנתוני התחלואה. כל רשות מקומית תקבל ציון בין 10-0 לפי המשתנים הבאים: מספר המאובחנים החדשים בשבוע לעשרת אלפים תושבים, שיעור הבדיקות החיוביות בכל יישוב בשבוע, קצב גידול מספר הנדבקים החדשים בכל רשות מקומית בשבוע. בהתאם לכך ייקבע אם עיר היא "ירוקה" - עם תחלואה נמוכה, "צהובה", "כתומה" או "אדומה" - עם רמת תחלואה שמחייבת הטלת מגבלות.

כחלק מהתכנית, גמזו הציע שלא לפתוח מחדש את מערכת החינוך בערים "אדומות", פרט לחינוך מיוחד וגנים. עם זאת, שרי קבינט הקורונה קיבלו את עמדתו של שר החינוך יואב גלנט, שהציע לפתוח את כלל מערכת החינוך כסדרה ב-1 בספטמבר - גם ביישובים בהם רמת התחלואה גבוהה. גלנט אמר בקבינט הקורונה כי "אני נאבק כאן בשמם של 5% מכלל התלמידים בישראל שמתגוררים בערים המכונות 'אדומות'. אסור למנוע מהם להתחיל את שנת הלימודים, ללא סיבה מוצדקת".

בניגוד לדבריו, גמזו אמר בדיון כי "בערים 'אדומות' לא תהיה ברירה אלא להטיל מגבלות על מערכת החינוך". אחרי שעמדתו לא התקבלה, דרש ממונה הקורונה כי ועדת שרים מיוחדת תדון בהמשך באפשרות של מגבלות על מערכת החינוך ביישובים עם רמת תחלואה גבוהה. לאחר הדיון, אמר גמזו כי "טרם התקבלה החלטה לפתוח את שנת הלימודים בערים אדומות. עמדתי החד משמעית לא השתנתה: פתיחת שנת לימודים בערים אדומות תביא להתפרצות התחלואה בערים אלו ובערים אחרות. אמשיך להילחם על כך בימים הקרובים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully