וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני 1 בספטמבר: הלימודים בערים "אדומות" לא ייפתחו עד יום חמישי

עודכן לאחרונה: 3.9.2020 / 20:50

קבינט הקורונה קיבל את הצעת נתניהו, לפיה ההחלטה על פתיחת מוסדות החינוך במוקדי התחלואה תתקבל בהמשך השבוע. שר החינוך דרש ששנת הלימודים תפתח כסדרה בכל הארץ: "לקחנו בחשבון שתהיה תחלואה, לא צריך להיבהל". גמזו ומשרד הבריאות הביעו התנגדות: "יביא עלינו נטל"

בווידאו: גלנט במטה פתיחת שנת הלימודים/צילום: משרד החינוך, עריכה: איתי עמרם

קבינט הקורונה אישר הערב (שני) כי שנת הלימודים בערים "אדומות" לא תיפתח עד ליום חמישי לפחות. זאת בהתאם להצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסגרתה ביום חמישי יתקיים דיון רחב על הטלת סגר ביישובים עם תחלואה גבוהה בקורונה.

סוגיית פתיחת שנת הלימודים בערים "אדומות" נמצאת במחלוקת בין שר החינוך יואב גלנט לממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו ומשרד הבריאות. שר הבריאות יולי אדלשטיין הדגיש בשיחת הקבינט כי לפי עמדת משרדו אין לפתוח את הלימודים במוקדי התחלואה. לדבריו, "מדובר בנושא שעבר בקבינט ולא כלל החלטות ספציפיות לגבי תחום זה או אחר, ולכן אנחנו מבקשים עם הקבינט לדון בפתיחת הלימודים בחישובים 'אדומים'".

גמזו הזהיר כי "ילדים מדביקים בקורונה עם פחות סימפטומים. הדבר הזה קורה בבתי ספר של ערים 'אדומות'. נחלמים בערים 'אדומות' מלחמת חורמה ואנחנו חושבים שזה יביא עוד נטל עלינו".

מנגד, גלנט אמר כי "המתווה שקוראים לו 'לומדים בביטחון' לקח בחשבון החמרה בתחלואה ונועד לאפשר לימודים כל עוד אין סגר כללי. לקחנו בחשבון שתהיה תחלואה והשקענו המון כסף כדי לאפשר את זה ולא כדי להיבהל". לדבריו, הוא "לא מבין למה הגענו לסיטואציה הזאת. לא שאלתם אותי על מספרים, אתם הולכים בלי סיבה לשים את הילדים בבית ואחרי דקה הם יהיו ברחובות".

רשימת הערים "האדומות" בהן לא תיפתח מחר שנת הלימודים

  • צפון: דליית אל-כרמל, עוספיא, עין מאהל, כפר כנא, רכסים, בית ג'אן, אעבלין, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, ג'דיידה מכר, טבריה
  • מרכז: זמר, טירה, עמנואל, כפר קאסם, מעלה עירון, כפר ברא, ג'לג'וליה, נחל שורק, אום אל-פחם, ג'ת, ביתר עילית
  • דרום: כפר עזה, אל-בטוף, לקיה
לקראת פתיחת שנת הלימודים בבית הספר פסגות על שם חיים גורי, ראש העין, 31 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
נערכים לשנת הלימודים בראש העין, היום/ראובן קסטרו

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן הציע לבחון את פתיחת בתי הספר באופן פרטני לפי מצבו של כל בית ספר. השרה לשוויון חברתי ומיעוטים מירב כהן תקפה את גלנט, ואמרה כי "עצם זה שהדיון מתקיים לילה לפני פתיחת שנת הלימודים זה נזק אדיר, אנשים יושבים בבית ואומרים קבינט הקורונה עוד מעט יחליט, זה משדר משהו לא טוב". היא הוסיפה כי "חייבים לשפר את ההתנהלות שלנו, כי זה משדר דברים לא טובים החוצה". נתניהו ענה לה כי "החרגנו את הדיון הזה באופן מסודר וספיציפי להערב, לפני פתיחת שנת הלימודים".

שרים ששוחחו עם וואלה! NEWS טענו כי ניסו להשיג את גלנט לאורך היום כדי לדון בפעילות מערכת החינוך בערים "האדומות", אך ללא הצלחה. צוות השרים שהוסמך אמש על ידי קבינט הקורונה כדי לגבש מתווה מוסכם לגבי הסוגיה, בו נמצאים השרים אדלשטיין, יזהר שי, ישראל כץ וגלנט, לא התכנס היום.

שר החינוך, יואב גלנט במהלך מסע"ת בנושא פתיחת שנת הלימודים בבניין משרד החינוך בתל אביב 6 באוגוסט 2020. אבשלום ששוני/פלאש90, פלאש 90
דרש לפתוח את שנת הלימודים כסדרה בכל הארץ. גלנט/פלאש 90, אבשלום ששוני/פלאש90

קבינט הקורונה אישר אמש את "תכנית הרמזור" של ממונה הקורונה. כחלק מהתכנית, גמזו הציע שלא לפתוח מחדש את מערכת החינוך בערים "אדומות", פרט לחינוך מיוחד וגנים. עם זאת, שרי קבינט הקורונה קיבלו את עמדתו של שר החינוך.

בתדרוך לכתבים שנערך מוקדם יותר היום אמר פרופ' גמזו כי "אני לא מאמין שמחר תיפתח שנת הלימודים כרגיל בערים 'אדומות', אני לא מאמין שמשרד החינוך יעשה את זה". הוא הבהיר כי לא צריך להתעקש על פתיחת הלימודים בערים 'אדומות', והוסיף כי "אנחנו כרגע עדיין בשיח כדי לפתור את הבעיה המביכה הזאת". בתום התדרוך פרסם משרד הבריאות את רשימת "הערים האדומות".

מנגד, גלנט אמר כי "מדברים על 5% מתושבי המדינה. תפקידי לעשות הערכת מצב, לשמוע את הדברים ולקבל החלטה. נראה מה יחליט הקבינט, כל אחד רשאי להגיד את דעתו".

פרופ' רוני גמזו מציג את המלצותיו לסל הבריאות במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים. 29 בדצמבר 2017. הדס פרוש, פלאש 90, פלאש 90
מתנגד לפתיחת הלימודים בערים "אדומות". גמזו/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש 90

במקביל, קבינט הקורונה אישר את התקנות שגיבשו משרדי החינוך והבריאות לשנת הלימודים תשפ"א שתיפתח מחר. התקנות קובעות כי תלמידים מגיל 16 ומעלה ימלאו הצהרת בריאות בעצמם, מורים יוכלו לעבור בין קבוצות בבית הספר, הסעות תלמידי החינוך המיוחד יפעלו כבשגרה, תתקיים פעילות העשרה למחוננים וכן תותר לינה בשטח. שר החינוך אמר כי בעוד שלושה שבועות משרדו יפיק לקחים ויתקן את המתווה הקיים במידת הצורך.

התקנות המלאות שאישר קבינט הקורונה

  • הצהרת בריאות: תלמידים מכיתה י' ומעלה יוכלו למלא הצהרת בריאות בעצמם
  • צהרונים: ניתן לצרף תלמידים משלוש כיתות אורגניות לקבוצת צהרון קבועה, עד 25 תלמידים בקבוצה
  • מחוננים: אושרה פעילות במרכזי העשרה, ביום שבועי קבוע ולאורך כל שנת הלימודים
  • קונסרבטוריונים: אושרה פעילות, בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים
  • טיולים: אושרה לינה בשטח פתוח - ניתן לאחד עד שתי כיתות אורגניות למשך כל הפעילות
  • הקבצות ומגמות: תלמיד יוכל להשתתף בעד חמש קבוצות קבועות
  • מעבר מורים: מעבר מורים בין הקבוצות השונות בבית הספר יתאפשר
  • תל"ן וחוגים: מפעיל חיצוני יהיה רשאי לעבור בין קבוצות תלמידים, עד שש קבוצות קבועות ביום
  • פטורים מעטיית מסיכה: צוות גן הילדים הקבוע, כל זמן שהם עם ילדי הגן, תלמידי א' וב', תלמידי כיתה ג' בזמן השיעור
לקראת פתיחת שנת הלימודים | פתיחת מטה משרד החינוך בתל אביב, בראשות שר החינוך, יואב גלנט, 31 באוגוסט 2020. דנה ירקצי
בכירי משרד החינוך והשר גלנט בהערכת המצב, הערב/דנה ירקצי

במשרד החינוך בתל אביב הציגו הערב את תמונת המצב לפתיחת שנת הלימודים תשפ"א. נכון להערב, שמונה בתי ספר וחמישה גנים סגורים. כמו כן, 294 עובדי הוראה ו-536 תלמידים חולים בקורונה. 1,425 ו-3,310 נמצאים בבידוד ביתי.

"הלימודים יחלו מחר ויתקיימו כסדרם בכל מוסדות החינוך לפי מתווה 'לומדים בביטחון'", אמר השר גלנט במטה משרדו."אישרנו את התכנית שמאפשרת שליטה מלאה במערכת החינוך. אנחנו עובדים עם כולם - עם הסתדרות המורים, ארגון המורים והאוצר - ואני שמח שהגענו להליך".

איום השביתה על הגנים וכיתות א'-ב' הוסר

במקביל, הסתדרות המורים הודיעה היום לבית הדין האזורי לעבודה על כוונתה לדחות את השביתה עליה הכריזה מחר, לאחר שהגיע להסכמות זמניות עם המדינה עד 24 בספטמבר. במסגרת ההבנות בין הצדדים, הוחלט כי עובדי הוראה בסיכון יוכלו לצאת לחל"ת ולקבל דמי אבטלה, תוך זכאות להפרשות לפנסיה במידה והם יוכרו כעובדים בסיכון. כמו כן, יוקם מערך של רופאים תעסוקתיים על ידי משרד החינוך, שיבחן את הבקשות של עובדי ההוראה.

עוד סוכם כי המדינה תקצה 30 מליון שקלים נוספים לטובת מיגון עובדי ההוראה בסיכון, ויוקצו מכסות פרישה לעובדי הוראה הנמצאים בסיכון. הצדדים ימשיכו לדון בפרטי ההסכמות, וייקבע דיון תזכורת בבית הדין ב-24 בספטמבר, וההסתדרות לא תוכל להשבית את מערכת החינוך עד להודעה אחרת של בית הדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully