וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומיים לפתיחת שנת הלימודים: בשני שליש מבתי הספר נמצאו ליקויים בטיחותיים

30.8.2020 / 15:33

הדוח השנתי שפרסמה הרלב"ד מציב תמונת מראה עגומה למדינה עם אחוזי הילדים ההרוגים בתאונות דרכים הגבוהים בעולם. הסתכלות אחורה מלמדת כי המצב היה דומה גם בסקר הקודם שנערך, ושהרשויות מתעכבות בטיפול בליקויים החמורים שנמצאו. בתחתית הרשימה: המגזר החרדי והערבי

בווידאו: פרופ' איתמר גרוטו בדיון על פי פתיחת שנת הלימודים בוועדת החינוך/צילום: ערוץ כנסת

בסביבתם של 65% מבתי הספר בישראל נמצאו ליקויים בטיחותיים - כך עולה מהדוח השנתי שפרסמה בשבוע שעבר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הסקר, שהתבצע בחודש יוני וכלל הגעה ל-105 מוסדות לימוד ב-75 רשויות מקומיות שנבחרו במדגם מייצג, הראה כי ב-48% מהמוסדות שנמצאו בעייתיים נראו ליקויים קלים, וב-17% נדרשים טיפולי מקיפים ברמת התשתית. כמו כן, עולה מהדוח כי אחוזי הליקויים הגבוהים ביותר נרשמים בקרב המגזר החרדי, ואחריו הערבי.

במסגרת ההגדרה של ליקוי קל כלולים נושאים דוגמת נראות מעברי חציה, מעקות הולכה והפרדה, סימון תחנות ותמרור ושילוט. בבתי הספר בהם עלה הצורך לפרויקט תשתיות, נראו בין היתר ליקויים במעגלי התנועה, אזורי ההמתנה להסעות, חניות ומפרצי הורדת תלמידים. מבין הליקויים שעלו בסקר, הנפוצים ביותר הם מצב המדרכות בקרבת בית הספר (19%), מעקות הולכה למניעת התפרצות הולכי רגל לכביש (24%) ומעברי חצייה עם ליקויי צביעה וסימון על ידי תמרור (30%).

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, חטיבת ביניים היובל, מבשרת ציון, 17 במאי 2020. רוני כנפו
ב-75% ממוסדות החינוך הבעיות לא טופלו. חטיבת ביניים במבשרת ציון, במאי/רוני כנפו

הליקויים הנפוצים ביותר שעלו בסקר מהדוח השנתי:

  • מצב המדרכות בקרבת בית הספר - 19%
  • מעקות הולכה למניעת התפרצות הולכי רגל לכביש - 24%
  • מעברי חצייה עם ליקויי צביעה וסימון על ידי תמרור - 30%

על מנת לבצע מעקב אחר ליקויי הבטיחות משנים קודמות, נכללו בסקר 41 בתי ספר שנבדקו בשנה שעברה. שם, הממצאים היו בעייתיים לא פחות. 75% ממוסדות הלימוד בהם נדרש תיקון תשתית לא טופלו כלל, כמו גם 47% מבתי הספר בהם נמצאו ליקויים קלים.

הליקויים החמורים ביותר נרשמו במוסדות הלימוד החרדיים. אלו נכללו השנה לראשונה בסקר, ובו עלה כי ב-95% מהם ישנם ליקויי בטיחות ברמות חומרה שונות. גם בקרב 12 בתי הספר במגזר הערבי נמצאו ריכוזי ליקויים גבוהים במיוחד. ב-67% מהם נרשמו ליקויים קלים, וב-25% ליקוי ברמת התשתית. בסקר מצוין גם שבחלק מבתי הספר הערביים, כלל לא קיימת תשתית בסביבת בית הספר - גורם מסכן בפני עצמו.

יומיים לפתיחת שנת הלימודים - ליקויי בטיחות ב-65 אחוזים מבתי הספר - היעדר מעקות בטיחות המונעים ריצה לכביש, אשקלון. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אתר רשמי
"סכנת חיים לילדים". היעדר מעקות בטיחות המונעים ריצה לכביש באשקלון/אתר רשמי, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

מנכ"לית הרלב"ד, תא"ל (במיל') רחלי טבת ויזל, אמרה כי "שנת הלימודים תשפ"א בפתח. במתווה כזה או אחר, רבים מהתלמידים צפויים לחזור לבתי הספר, לפחות בחלק מימות השבוע. הסקר שהרלב"ד מבצעת מדי שנה נועד לבחון את סביבת בתי הספר ודרכי ההגעה והחזרה מהם בהיבט הבטיחותי".

ויזל קראה לראשי הערים לטפל במצב בדחיפות, ולהורי התלמידים להיכנס לתמונה. "אני קוראת לראשי הרשויות המקומיות לפעול בדחיפות לטיפול בממצאים והליקויים עד לפתיחת שנת הלימודים. בנוסף, אני קוראת גם להורים להיכנס לאתר הרלב"ד, להכיר את הדוח ולוודא שבעירכם הליקויים אכן טופלו", אמרה.

אין תקציב, אין בטיחות

ישראל היא המובילה מבין מדינות העולם באחוז הילדים מתוך ההרוגים בתאונות הדרכים. בשנת 2018, נהרגו 62 ילדים, 10% מתוך המספר הכולל, בעוד הממוצע העולמי הוא כ-3%.

הצעת חוק הנוגעת לסעיפים הבולטים ביותר בסקר, תמרור וצביעה של אזורי בתי ספר, מתגלגלת עוד מימי הכנסת ה-20, ובחודש יוני הועלתה שוב על ידי חבר הכנסת בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם). על פי ההצעה, בקרבת מוסדות חינוך תציב רשות התמרור שילוט וסימון מעברי חציה בצבע שונה ואחיד מזה של שאר סימוני הכביש, על מנת להעלות את תשומת הלב של הנהגים. ועדת השרים, לה הוגשה ההצעה, ביקשה את חוות הדעת של משרד התחבורה, אך זו טרם הגיעה.

"בבית ספר אחד מכל שניים בפריפריה יש סכנות חיים לילדים בגיל 7-6 שרכב עלול לפגוע בהם, כי אין תקציב לרמזור או סימון מעבר חציה", אמר טופורובסקי. "בעוד מספר ימים תיפתח שנת הלימודים ועשרות אלפי תלמידים יגיעו לבתי הספר. הסעות מרוכזות, אוטובוסים ציבוריים הורים בכלי רכב, מעברי חצייה, רמזורים ותמרורים, אופניים חשמליים ורגילים, כל אחד מאלו יהווה סכנה ממשית על חיי ילדינו בקרבת מוסדות החינוך".

יומיים לפתיחת שנת הלימודים - ליקויי בטיחות ב-65 אחוזים מבתי הספר - מדרכה שבורה בסמוך לבית ספר באשקלון. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אתר רשמי
"הנתונים חייבים להדליק נורה אדומה". מדרכה שבורה בסמוך לבית ספר באשקלון/אתר רשמי, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

בתשובה לשאילתה בנושא שהועלתה בדיוני המליאה בכנסת, ענה סגן שרת התחבורה אורי מקלב כי מקור הבעיה הוא החוסר בתקציבים. "התקציב השנתי של משרד התחבורה לפרויקטים מסוג זה ברשויות המקומיות עומד על 200 מיליון שקלים. מתוך סכום זה השנה הועברו מהאוצר רק 128 מיליון שקלים לטיפול בליקויים הללו".

מקלב הודה כי תמונת המצב שעולה מהסקר אינה מיטבית. "הנתונים בסקר לא טובים, אנחנו יודעים שבשנה כזו שלא היה תקציב זה חלק מההשלכות הקשות של זה, בגלל זה אנחנו צועקים שצריך תקציב. המשרד נלחם לפני חודש לקבל את 200 מיליון השקלים מול החשב הכללי ובסוף הצליח לקבל 128 מיליון שקלים".

מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה, מסר כי "הנתונים קשים וחמורים וחייבים להדליק נורה אדומה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. המשרד שאחראי על בטיחות ילדינו לא יכול להתעלם מדוח שהוא בעצמו הפיק, הדוח מראה גם עד כמה הרשויות המקומיות מתעלמות ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולא תיקנו את הליקויים שנמצאו בשנה שעברה".

לדבריו, "מדובר בחלמאות לשמה, מה הטעם לסקור את מצב הבטיחות אם כמעט ולא נעשה דבר כדי להביא לתיקון המצב? אני חושש שמדובר בעוד דוח שיעלה אבק בארכיוני משרד התחבורה בו בזמן שהילדים שלנו מסתכנים בכל יום בדרך אל בית הספר ובחזרה. ולכן הגיע הזמן לפעול לשיפור התשתית כדי ליצור עבור הילדים סביבה סטרילית ובטוחה כדי למנוע את הילד הבא שיפגע בתאונת דרכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully