וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר המורים בסיכון: הדיון בבית הדין הסתיים ללא החלטה

עודכן לאחרונה: 31.8.2020 / 6:59

הדיון התקיים בבית הדין האזורי לעבודה בת"א, בבקשת המדינה להוציא צווי מניעה להסתדרות המורים, בשל האיום בשביתה בגנים ובכיתות א'-ב'. השופטת ביקשה מנציגי ההסתדרות לשקול את הצעת הפשרה מצד משרדי האוצר והחינוך, אך אלו התנגדו

בווידאו: מזכ"לית הסתדרות המורים בפתח בית הדין לעבודה/צילום: דנה ירקצי

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דן אתמול (ראשון) בבקשת המדינה להוציא צווי מניעה להסתדרות המורים. הדיון, שהתקיים בניסיון לעצור שביתה שתמנע את פתיחת שנת הלימודים כסדרה בעוד יומיים - הסתיים ללא החלטה. משרדי האוצר והחינוך הציגו הצעת פשרה, והשופטת ביקשה מהסתדרות המורים לשקול זאת עד למחר ב-08:00. ההחלטה תתקבל מחר בכתב.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, הכריזה על שביתה, מאחר שלא נמצא עד כה מתווה להעסקת מורים וגננות שנמצאים בקבוצות סיכון, ולא יכולים לעבוד מחשש להידבקות בנגיף הקורונה. במהלך הדיון, הדגישה בן דוד כי איום השביתה מתייחס אך ורק לגנים ולכיתות א'-ב'.

המחלוקת העיקרית מתנהלת סביב 2,300 גננות ומורות שנמצאות בקבוצת סיכון. בהסתדרות המורים דורשים לשלם שכר מלא לעובדי הוראה שלא יכולים לעבוד בתקופת הקורונה, בעוד במשרד האוצר מציעים להוציא את עובדי ההוראה לחל"ת או להגדיל את מכסות הפרישה.

בבית הדין התגלה המתווה שמציע משרד החינוך למורים, הכולל כמה סעיפים. לפי התכנית, מנהלי בית ספר יוכלו לאשר לעובדי הוראה בקבוצת סיכון לעבוד מרחוק; מורים בקבוצות סיכון שלא תאושר להם עבודה מרחוק יוכלו להיות בחל"ת במשך השנה; יוקצו מכסות פרישה לעובדים בסיכון שלא יצאו לחל"ת ולא יעבדו מרחוק; וגני ילדים עם מחסור בגננות לא יפעלו בימי שישי.

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
שנת הלימודים תיפתח כסדרה? ילדים מגיעים לבית הספר/ראובן קסטרו

על פי הצעת הפשרה מטעם המדינה, יוקצו 800 מכסות פרישה, ובמשך חודשיים מ-1 בספטמבר יהיו רשאיות גננות ומורות בקבוצות סיכון להודיע על כך למעסיקיהן, ובמקרה זה הן יוצאו לחל"ת. זאת, תוך הצגת מסמכים רפואיים רלוונטיים. בחודשיים האלה תיערך בחינה לאתן גננות ומורות על ידי רופא תעסוקתי.

עובדות שייקבע כי הן אכן במצב סיכון, יקבלו הפרשות לקרן הפנסיה בגובה של 67.5% מהשכר, לפי סיכום אחר בין הצדדים. עם זאת, עובדות שייקבע כי הן לא בקבוצת סיכון - לא יקבלו את הפיצוי ויחליטו אם לחזור לעבודה מ-1 בנובמבר או לשהות בחל"ת ללא פיצוי. כמו כן, במהלך החודשיים הללו, יתנהל משא ומתן על קרן ההשתלמות לעובדי הוראה בסיכון. ההצעה כוללת העברת 30 מיליון שקלים מהמדינה לשלטון המקומי, לצורך אמצעי מיגון לעובדי ההוראה.

השופטת הדס יהלום ביקשה מנציגי הסתדרות המורים לשקול את הצעת המדינה עד למחר ב-08:00, אך אלו התנגדו. ההחלטה תתקבל מחר בכתב. "אין לנו מה להמתין עד הבוקר - אנחנו מתנגדים", נמסר. "זו תהיה החלטה של כל עובדת הוראה באופן אישי אם לקחת את הסיכון ולבוא לעבודה, או לא. קשה לנו לצפות מה יהיה העניין מבחינת החלטות אישיות".

מדידת חום בכניסת לבית הספר "לב" בחדרה, 5 במאי 2020. שלומי גבאי
בית ספר בחדרה, מאי/שלומי גבאי

בפתח הדיון, שופטת בית הדין הדס יהלום שאלה את המדינה כיצד היא נערכת לכך שיהיו גננות שלא יוכלו לבוא לעבודה. לכך השיבו נציגי משרד החינוך כי "גננת שלא תגיע - נמצא לה ממלאת מקום". לשאלת בית הדין על המיגון שניתן להן, ענו במשרד החינוך כי "יש מסיכות וניקיון", והודיעו כי הם "מוכנים להוסיף חלוקים וכפפות לגננות".

בהסתדרות המורים האשימו את משרד החינוך שלא עשה די כדי לפתור את הבעיה. "איפה פרופ' גרוטו? איפה משרד הבריאות? האם יש מחקר שתומך בעמדה שלהם? אין שום רגולציה רלוונטית או מיגון רלוונטי, אין דבר שמשרד הבריאות, האוצר והחינוך עשו כדי לפתור את הבעיה שבה נמצאות גננות בסיכון", אמרה בדיון עו"ד ארנה לין שמייצגת את הארגון.

השופטת יהלום הקשתה על המדינה, וביקשה להבין מי יקבע מי בקבוצת סיכון ומי לא. "יש נוהל של משרד הבריאות שקובע מי בקבוצות הסיכון ומי לא", השיבו נציגי האוצר, שהדגישו כי הם סבורים שמספרי המורים בסיכון נמוכים יותר באופן משמעותי מהמספר הנקוב.

עו"ד לין הדגישה כי "זה לא פתרון מבחינתנו שהעובדים ישבו בבית עד שהמשרד ימצא פיתרון", בעוד במשרד האוצר הבהירו כי לאור ההסדר, "מבחינתנו מי שנמצא בקבוצת הסיכון חוזר לעבודה".

לאור הדברים, השופטת יהלום הציעה כפשרה לבחון את הסוגיה מחדש לאחר החגים. "האם יש אפשרות לקחת את ספטמבר לבחינת המצב? לבדוק מי באמת לא יכול לבוא לעבודה, אלו אמצעי מיגון אשר לתת לעובדים - יותר ממסיכה ולשטוף ידיים - ואז לראות על מה מדברים. אולי המדינה תוכל להגיד שאפשר לספוג את זה, יכול להיות שההסתדרות תבוא ותגיד שזה לא ריאלי. חשוב לי שבחודש הזה לא תהיה יציאה לחל"ת", אמרה. "בואו ניפגש פה שוב אחרי ראש השנה כי אז תהיה לנו תשובה מה יהיה במשק. בתקופה הזאת בודקים מי נכנס לקבוצת סיכון ואפשרות של אמצעי מיגון יותר טובים".

תלמידים בבית ספר יסודי ׳נתן יונתן’ בפתח תקווה 4 במאי 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
בית הספר היסודי ע"ש נתן יונתן בפתח תקווה/ראובן קסטרו

לאחר הפסקה, שבו הצדדים לדיון עם הצעות משלהם. הסתדרות המורים הציעה שגננות ומורי כיתות א'-ב' עם אישור שהם בקבוצת סיכון יוכלו לנצל ימי מחלה במקום לצאת לחל"ת. בנוגע לכיתות ג'-ט', הציעו בהסתדרות כי מורים בסיכון יוכלו ללמד מרחוק. בשני המקרים, כל מי שעומד בתנאים לפרישה מוקדמת יכול לפרוש.

אולם, המדינה דחתה את ההצעה, ודורשת שמורים בקבוצת סיכון יצאו לחל"ת. "מי שיגיד שהוא בקבוצת סיכון ויביא אישור מרופא משפחה או רופא תעסוקתי יצא לחל"ת. זאת ההצעה שלנו", אמרו נציגי המדינה, והבהירו: "אנחנו לא יכולים להסכים להסדר כזה" (כמו של ההסתדרות - ד"י).

בינתיים, השופטת מתחה ביקורת על המדינה, על כך שלא מיפתה את מספר המורים והתלמידים בסיכון. "אין לנו על נתונים על כמה עובדי הוראה נמצאים בסיכון. לא מבינה למה חיכיתם עד ספטמבר, למה ביולי לא מיפיתם את מספר עובדי ההוראה בסיכון? למה הגענו עד הלום? וכמו שלא יודעים בכמה עובדי הוראה מדובר לא יודעים כמה תלמידים בסיכון יש. מישהו גם צריך ללמד אותם".

יפה בן דוד בהפגנת הסתדרות המורים בתל אביב, 29.08.2019. ראובן קסטרו
"לא ישנה מהמחשבה שאותם עובדים יאלצו ללכת לעבודה ולסכן את החיים". בן דוד/ראובן קסטרו

בן דוד הבהירה כי מדובר מבחינתה בקרב מהותי. "יש פה מנכ"ל חדש ושר חדש שהאוצר מנצל לכיוון שלו", טענה, "אני לא ישנה בלילות [מהמחשבה] שאותם עובדים במצב סיכון יאלצו ללכת למקום העבודה ולסכן את החיים שלהם". היא הדגישה כי ההשבתה היא רק של הגנים וכיתות א'-ב', והאשימה את המדינה בהימשכות ההליכים. "המדינה יודעת למשוך את זה לרגע האחרון, היא נותנת את כל כובד המשקל לבית הדין לעבודה כדי להכריע בעניין, ולכן אני מבקשת ממכם לא לתת את הפרס הזה של חל"ת כדי ללמד אותם לקח לא להגיע לרגע האחרון, ולהעריך את העבודה של עובדי ההוראה שהם מסורים לעבודתם".

בשלב זה, השופטת יהלום הציעה פעם נוספת לפתוח את שנת הלימודים כסדרה ובמקביל לנהל בחודש הקרוב דיונים בנושא, ללא הוצאה לחל"ת ותוך מתן תשלום למורים עד להגעה להסדר. "צריך להתחיל את שנת הלימודים כסדרה, צריך לתת פתרון ולשבת להידברות עם הסתדרות המורים וכדי לאפשר את הדבר הזה לשלם את הזכויות הסוציאליות לעובדים הללו בתקופה הזו של המו"מ", אמרה השופטת, והדגישה כי לא מדובר בתקדים שישליך על מקרים אחרים: "אלה גננות עם 35 ילדים, אין לאף עובד 35 ילדים שקופצים עליו".

היא הוסיפה: "אני מצפה שתהיה תשובה למיגון, כי מסיכות לא מספקת אותי ובתקופה של ספטמבר תכסו את ההוצאות הסוציאליות". המדינה הודיעה בדיון כי יימצא תקציב נוסף למיגון הגננות והמורות של כיתות א'-ב' מעבר למה שקיים כיום.

לבסוף, השופטת נעלה את הישיבה ללא הכרעה וקבעה כי דיון נוסף יתקיים בשעות הערב, וזאת במטרה לקבל תשובות ממשרד החינוך והבריאות בטרם תינתן החלטה.

גרוטו בדיון המחודש: "אין הבדל בין מפגש בגן למפגש עם המשפחה"

בדיון שהתחדש, מנכ"ל משרד החינוך עמיר אדרי שיפר את הצעתו להסתדרות המורים: "הגענו לסיכום להכפיל את מכסות הפרישה ל-800 גננות ומורות לכיתות א' וב'. כשנדע מי בסיכון גבוה, נפריש להם אחוזים לקרן הפנסיה".

עו"ד ליןטענה כי יש לכך בעיה משפטית. "היועץ המשפטי לממשלה צריך לאשר את זה, ומעבר לכך יש בעיה של מיסוי. אנחנו לא נסכים לכך, אם מפרישים לפנסיה הפרשות מופחתות - ההפרשות לקרן ההשתלמות סובלות מהבעיות האלה".

פרופ' גרוטו הגיע לדיון שהתחדש בבית הדין, וטען כי נושא קבוצת הסיכון הוא מורכב. "הסיכון הוא לא להידבק, אלא לחלות במחלה קשה. ניתחנו את הנתונים, והגענו למסקנה שיש קבוצות סיכון מסוימות שהן שילוב של גיל ומחלות רקע. קבוצת הסיכון העיקרית היא גיל 70 ומעלה", אמר בדיון. "אין הבדל בין מפגש עם ילדים בגן למפגש עם המשפחה בבית. יש בגנים חשיפה שיכולה להיות בהרבה מקומות אחרים".

בנוגע לאמצעי מיגון אמר גרוטו: "פיתחנו משקף שיכול להחליף מסכה. ההמלצה שלנו היא מסכת פה-אף ושמירת היגיינה".

הדיון הסתיים ללא החלטה.

seperator

הנושא הוא אחד משלושה דגלים שהניפה הסתדרות המורים מול משרדי החינוך והאוצר במסגרת ההיערכות לשנת הלימודים החדשה תחת מגבלות הקורונה. לאחר שהצדדים הגיעו בשבוע שעבר להבנות בנוגע לדמי מחלה למורים ובנושא הפנסיות שלהם, בוטלו סכסוכי העבודה בנושאים אלה ונותר במחלוקת רק נושא עובדי ההוראה בסיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully