וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההסכם: איחוד האמירויות ביטלה רשמית את החרם הכלכלי על ישראל

סוכנויות הידיעות וברק רביד

עודכן לאחרונה: 29.8.2020 / 20:14

הנשיא חליפה בן זאיד אל-נהיאן חתם על צו שיאפשר לקיים הסכמים מסחריים ופיננסיים בין שתי המדינות. החתימה פורסמה יומיים לפני הגעת משלחת ישראל לאבו דאבי, בטיסה הראשונה אי פעם של חברה ישראלית מסחרית למדינה. נתניהו בירך: "צעד חשוב לקידום השגשוג והשלום באזור"

בווידאו - ראיון של יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר ל- CNN/מערכת וואלה! NEWS

נשיא איחוד האמירויות הערביות חליפה בן זאיד אל-נהיאן חתם היום (שבת) על צו נשיאותי לביטול החרם הכלכלי על ישראל שחוקק בשנת 1972. ביטול חוק החרם על ישראל יאפשר חתימה על עסקאות מסחריות או פיננסיות עם חברות או אנשים ישראלים, ויתיר ייבוא חופשי של סחורות ישראליות אל איחוד האמירויות.

בן זאיד פרסם את הצו שמבטל את החרם 48 שעות לפני הגעתה של משלחת ישראלית לאבו דאבי. חברי המשלחת, בהם כמה ממנכ"לי משרדי הממשלה, ידונו עם מקביליהם בהסכמים בין שתי המדינות כחלק מתהליך הנורמליזציה. גם בכירים בממשל טראמפ, בהם יועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית ג'ארד קושנר, ישתתפו בדיונים.

ביטול החרם הוא בעיקר פורמלי וסמלי. ב-25 השנים האחרונות היה גידול הדרגתי בסחר בין ישראל לאיחוד האמירויות חרף חוק. לפי בכירים ישראלים, ב-20 השנים האחרונות 500 חברות ישראליות חתמו על עסקאות עם איחוד האמירויות.

נשיא איחוד האמירויות הערביות חליפה בן זאיד אל-נהיאן, 8 במאי 2019. AP
נשיא איחוד האמירויות הערביות חליפה בן זאיד אל-נהיאן/AP

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על החלטת נשיא איחוד האמירויות לביטול החרם הכלכלי על ישראל. "זהו צעד חשוב לקידום השגשוג והשלום באזור", מסר.

גם שר החוץ גבי אשכנזי אמר כי מדובר בהחלטה משמעותית. "זהו צעד חשוב אל עבר שלום ממשי, שיניב הישגים כלכליים ומסחריים לשני העמים ויחזק את היציבות במזרח התיכון". אשכנזי הוסיף כי הוא "מברך על ההחלטה ההיסטורית, וקורא למדינות נוספות לצעוד בדרך האמיצה אותה מובילה איחוד האמירויות".

עוד בוואלה!

פחות מחודש לאחר ההכרזה: טיסה מסחרית ראשונה בין ישראל לאמירויות

לכתבה המלאה

המשלחות האמריקנית והישראלית יצאו ביום שני בבוקר בטיסת אל על מספר 971 (קוד החיוג הבינלאומי של איחוד האמירויות) מנתב"ג לאבו דאבי ישירות. זו תהיה הטיסה הראשונה אי פעם של חברת תעופה מסחרית ישראלית לאיחוד האמירויות. מהצד הישראלי יהיו על המטוס היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת ומנכ"לי משרדי ראש הממשלה, החוץ, הביטחון, הבריאות ושיתוף הפעולה האזורי. כמו כן תהיה המטוס קבוצה של עיתונאים ישראלים ואמריקנים.

מלבד קושנר, בין אנשי הממשל שינכחו על המטוס גם היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית רוברט אובריאן והיועץ הבכיר לנשיא והשליח המיוחד למו''מ בינלאומי אבי ברקוביץ'.

בכירים ישראלים וערבים שמעורים בתכנית הביקור של המשלחת האמריקנית ציינו כי קושנר וברקוביץ' רוצים לברך את מנהיגי ישראל ואיחוד האמירויות על הסכם הנורמליזציה ולהתעדכן על ההתקדמות במו"מ על ההסכמים השונים בין שתי המדינות. בנוסף, קושנר וברקוביץ' מעוניינים לנצל את שיחותיהם באזור כדי לעודד מדינות ערביות נוספות ללכת בעקבות איחוד האמירויות ולקדם הסכמי נורמליזציה עם ישראל.

דגלי ישראל ואיחוד האמירויות הערביות מתנוססים בגשר השלום בנתניה, 16 באוגוסט 2020. AP
דגלי ישראל ואיחוד האמירויות הערביות מתנוססים בגשר השלום בנתניה/AP

מלבד המשלחת הרשמית, בימים האחרונים שוחחו שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין עם מקביליהם באיחוד האמירויות, וסיכמו על המשך קידום נרמול היחסים בין המדינות. כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד השבוע עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, והשניים שוחחו על נושא עסקת ה-F-35 המסתמנת בין וושינגטון לאבו דאבי.

איחוד האמירויות ביטלה פגישה משולשת פומבית שתוכננה להתקיים בניו יורק ביום שישי שעבר בין שגרירת ארצות הברית באו"ם קלי קראפט, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ושגרירת איחוד האמירויות באו"ם לאנה נוסייבה. שלושה גורמים שמעורים בנושא ציינו כי הסיבה לביטול הייתה חוסר שביעות רצון באבו דאבי מכך שראש הממשלה הביע התנגדות פומבית לעסקת מטוסי הF-35 עם וושינגטון.

הסכם הנורמליזציה בין ישראל ואיחוד האמירויות נחתם ב-13 באוגוסט, בתיווכו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. ההסכם, שקיבל את השם "אברהם", קובע כינון יחסים דיפלומטיים בין המדינות ונורמליזציה מלאה. לפי וושינגטון ואבו דאבי, בתמורה לנרמול היחסים הסכימה ישראל שלא לקדם צעדי סיפוח בגדה המערבית, אולם ראש הממשלה הכחיש זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully