וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחוד האמירויות ביטלה פגישה עם ישראל וארה"ב בגלל התבטאות נתניהו נגד עסקת ה-F-35

24.8.2020 / 19:20

הפגישה תוכננה להתקיים באו"ם בשישי בין שגרירי המדינות. לוואלה! NEWS נודע שהסיבה לביטול היא אכזבה באמירויות מכך שרה"מ התנגד בפומבי לעסקת המטוסים עם האמריקנים. במדינה מעוניינים להעביר מסר לפיו כל עוד לא מתבהרת עמדת ישראל בנושא לא יהיו מפגשים מדיניים פומביים

פומפאו בישראל: ארה"ב מחוייבת לשמור על היתרון האיכותי של צה"ל/מערכת וואלה! NEWS

איחוד האמירויות הערביות ביטלה פגישה משולשת פומבית שתוכננה להתקיים בניו יורק ביום שישי האחרון בין שגרירת ארצות הברית באו"ם קלי קראפט, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ושגרירת איחוד האמירויות באו"ם לאנה נוסייבה - כך נודע הערב (שני) לוואלה! NEWS. שלושה גורמים שמעורים בנושא ציינו כי הסיבה לביטול הייתה חוסר שביעות רצון באבו דאבי מכך שראש הממשלה בנימין נתניהו הביע התנגדות פומבית לעסקת מטוסי ה-F-35 עם וושינגטון.

הפגישה המשולשת, אותה יזמה קראפט, הייתה אמורה להיות חגיגית ופומבית ולכלול הפצת צילומים לתקשורת והודעה משותפת. לדברי הגורמים, כל הצדדים כבר אישרו את קיומה של הפגישה וניהלו מגעים על הפרטים - אלא שאז הודיעו נציגי איחוד האמירויות לשגרירה האמריקנית ולבית הלבן כי הפגישה מבוטלת עד הודעה חדשה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא האמירויות מוחמד בן זאיד אל-נהיאן,  15 במאי 2017. AP
חוסר שביעות רצון מעמדת נתניהו. נשיא ארה"ב טראמפ ויורש העצר של האמירויות בן זאיד/AP

אחד הגורמים המעורים בפרטים ציין כי בכירים באיחוד האמירויות החליטו לבטל את הפגישה כדי להעביר מסר לישראל על כך שהם מאוכזבים מהתבטאויותיו הפומביות של נתניהו בנושא מכירת החמקנים, ויותר מכך על כוונתו להתנגד לעסקת הנשק כאשר תגיע לדיון בקונגרס האמריקני.

עוד הוסיף הגורם כי בשבועות האחרונים הבינו כי גם אם נתניהו מעדיף שעסקת המטוסים לא תצא לפועל הוא לא ייצא נגדה בפומבי. לכן כאשר ראש הממשלה הביע את התנגדותו בציבור, באיחוד האמירויות חשו כי פעל בניגוד לרוח המגעים בין הצדדים. לדברי המקור, המסר של אבו דאבי בביטול הפגישה המשולשת הוא שלא יהיו מפגשים מדיניים פומביים בין המדינות כל עוד לא תתבהר עמדת ישראל בנושא עסקת המטוסים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו בסיום פגישתם, 24 באוגוסט 2020. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
עסקת מכירת החמקנים עלתה בפגישתם. נתניהו ופומפאו, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

סוגיית מכירת מטוסי ה-F-35 עלתה בפגישות שקיים היום שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם ראש הממשלה נתניהו ועם שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. הנושא צפוי לעלות גם בשיחותיו של פומפאו באבו דאבי מחר.

שליח ארה"ב לאיראן: "נשמור על יתרון צה"ל"

השליח האמריקני לנושא איראן בריאן הוק, שהצטרף לביקורו של פומפאו והשתתף בפגישות, אמר בריאיון לוואלה! NEWS כי ממשל טראמפ יוודא שכל עסקת נשק כזו תעמוד בשני יעדים - שימור היתרון האיכותי של צה"ל באזור ושדרוג היכולות הצבאיות של איחוד האמירויות כדי שתוכל להגן על עצמה מול איראן.

השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן בריאן הוק, במהלך מסע"ת משותפת עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו במסגרת ביקורו בישראל 30 ביוני 2020. AP
"מערכת יחסים חדשה". הוק בביקור בישראל/AP

"ישראל ואיחוד האמירויות מתמודדות עם איום משותף מצידה של איראן", אמר הוק. "איחוד האמירויות הסכימה לנרמל את היחסים עם ישראל וזו מערכת יחסים חדשה. זה יוצר מרחב ליותר שיתוף פעולה ביטחוני בינינו לבין ישראל ואיחוד האמירויות. כל ההתייעצויות שצריך לבצע עם ישראל בנושא שימור היתרון האיכותי של צה"ל יתקיימו".

בבית הלבן ובאיחוד האמירויות סירבו להתייחס לדברים. מלשכת ראש הממשלה לא התקבלה תגובה עד כה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully