וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תצמצם בכשליש את מספר חייליה בעיראק

בהמשך לרצונו של טראמפ לסיים את "המלחמות הבלתי-נגמרות", גורמים אמריקניים אמרו כי היקף הכוח במדינה צפוי לרדת מ-5,200 ל-3,500 עד נובמבר. בוושינגטון סבורים כי בגדאד יכולה להתמודד לבדה עם שרידי דאעש, אך דורשים ממנה לרסן את המיליציות הפרו-איראניות

עריכה: ליר שפיגלר

ארצות הברית מתכננת לצמצם את היקף כוחותיה בעיראק ביותר משליש, עד חודש נובמבר - כך אמרו אמש (שישי) גורמים אמריקניים שדיברו בעילום שם. כ-3,500 חיילים מתוך 5,200 כיום אמורים להישאר במדינה, בהמשך למאמציו של הנשיא דונלד טראמפ לשים קץ ל"מלחמות הבלתי-נגמרות" ולהשיב את הכוחות הביתה לקראת הבחירות.

הכוחות האמריקניים מאמנים את הכוחות העיראקיים הנאבקים בדאעש ומייעצים להם, אך היחסים ידעו משברים לעתים בשל מתקפות של המיליציות השיעיות הנתמכות על יד איראן. ארצות הברית פלשה לעיראק ב-2003, הפילה את משטרו של סדאם חוסיין ונסוגה בסוף 2011, אך החלה לשוב אליה ב-2014 אחרי שדאעש כבש שטחים נרחבים במדינה.

בשבוע שעבר אירח טראמפ בבית הלבן את ראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזימי. "אנחנו מצפים ליום שבו לא נצטרך להיות שם", אמר טראמפ. "היינו שם ועכשיו אנחנו יוצאים. אנחנו נעזוב בתוך זמן קצר והיחסים טובים מאוד. אנחנו עושים הסכמי נפט גדולים מאוד. חברות הנפט שלנו עושות הסכמים גדולים. בתקווה, אנחנו נעזוב מדינה שיכולה להגן על עצמה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזימי בבית הלבן, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
"מצפים ליום שבו לא נצטרך להיות שם". טראמפ ואל-כאזימי בבית הלבן/רויטרס

גורמים בקואליציה הבינלאומית נגד דאעש סבורים כי כוחות הביטחון העיראקיים מסוגלים כיום להתמודד עם שרידי דאעש בכוחות עצמם, על אף ההתגברות במספר המתקפות והפיגועים של הארגון הקיצוני. בצבא ארצות הברית צפויים להשאיר כוח קטן במדינה, למרות הבטחות הבחירות של טראמפ, שאמנם צמצם את היקף החיילים גם בסוריה ובאפגניסטן.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר לאחרונה כי הממשל מתכוון לצמצם את הנוכחות הצבאית בעיראק לרמה הנמוכה המקסימלית, אך הוא לא ציין מספרים ספציפיים. פומפאו דחק ברשויות העיראקיות לרסן את המיליציות השיעיות, שאינן תחת שליטתה המלאה של הממשלה, ולהחליפן בכוחות משטרה מקומיים.

עוד בוואלה!

ארה"ב על פרשת דרכים: משאל העם שיעצב את פני אמריקה

לכתבה המלאה
חיילים אמריקניים עולים למטוס בדרכם למשימה בעיראק. אפריל 2020. אי-פי, AP
חיילים אמריקניים עולים למטוס בדרכם למשימה בעיראק/AP, אי-פי

המתיחות בין ארצות הברית לעיראק עלתה בתחילת השנה, אחרי שמל"ט אמריקני חיסל ליד נמל התעופה בבגדאד את מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני ואת בכיר המיליציות העיראקיות אבו מהדי אל-מוהנדיס.

בתגובה, חברי הפרלמנט, בעידוד המפלגות השיעיות, העבירו החלטה לא מחייבת שקוראת לנסיגת כל הכוחות הזרים מהמדינה. כנקמה על חיסול סולימאני, איראן שיגרה טילים בליסטיים לעבר כוחות אמריקניים בעיראק. לא היו הרוגים, אבל יותר ממאה חיילים אמריקנים סבלו מפגיעות מוחיות.

חיילים מצבא ארה"ב בבסיס אל-אסד בעיראק שנפגע במתקפת הטילים האיראנית, 13 בינואר 2020. רויטרס
חיילים אמריקניים בבסיס בעיראק שנפגע במתקפת טילים איראנית/רויטרס

איראן, שרואה ביציאת הכוחות האמריקניים מעיראק מטרה אסטרטגית, שוב במסלול התנגשות עם ארצות הברית לאור המהלכים של וושינגטון להטיל עליה מחדש את כל הסנקציות הבינלאומיות שהוסרו במסגרת הסכם הגרעין. עם זאת, רובה המוחלט של מועצת הביטחון של האו"ם מתנגד למאמצים של ממשל טראמפ, לאור פרישתו החד-צדדית מהסכם הגרעין ב-2018.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully