וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשאזרחי ארה"ב הופכים לאויב: טראמפ גורר את הצבא לתוך המחאה

4.6.2020 / 1:30

ראשי הפנטגון והצבא משתמשים במונחים משדה הקרב כדי לתאר את המהומות, מסוקים מטילים מורא על מפגינים והנשיא מאיים להפעיל חיילים באופן חריג. אחד המוסדות היוקרתיים ביותר באמריקה נגרר לזירה הפוליטית, וגם רפובליקנים מזהירים מההשלכות. "הסלמה חריפה מצד הממשלה"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

שר ההגנה מארק אספר בחר לתאר את מוקדי המחאה בארצות הברית כ"שדות קרב". מפקד הצבא חיזק את התיאור הזה כשהופיע במדים במרכז וושינגטון במהלך פיזור מפגינים ביום שני בערב.

מסוקים שבקלות היה אפשר לחשוב שנמצאים בפעילות מבצעית עשו מפגן של כוח כשתמרנו בשמי הבירה מעל מפגינים שמחו על הרג ג'ורג' פלויד, העצור השחור שנהרג על ידי שוטר לבן במיניאפוליס. בזמן שהנשיא דונלד טראמפ משתמש ברטוריקה מיליטריסטית יותר ויותר בזמן של סערה לאומית, דומה שצבא ארצות הברית משמש שחקן משנה. זה גורם לדאגה בקרב בכירים בעבר ובהווה, שרואים בכך סכנה לצבא, אחד המוסדות המוערכים והמתוקצבים ביותר באמריקה.

"אמריקה היא לא שדה קרב. האזרחים שלנו אינם האויב", כתב בטוויטר הרמטכ"ל לשעבר גנרל מרטין דמפסי.

גורם צבאי, שדיבר בעילום שם, הביע דאגה מהנזק המתמשך מהשימוש בצבא בתור "תפאורה פוליטית". "נשיאים באים והולכים, על המדים צריך לשמור", אמר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מבקר בכנסיית סיינט ג'ון בוושינגטון עם שר ההגנה מארק אספר ב-1 ביוני 2020. AP
צבא ארה"ב משמש שחקן משנה. טראמפ ואספר מגיעים לכנסייה בוושינגטון/AP

בעיני מתנגדיו של טראמפ, ההסתמכות של הנשיא הרפובליקני על הצבא עבור צרכים פנימיים מסכנת את הפיכת הצבא, שאמור להיות א-פוליטי, ככזה המזוהה עם האג'נדה של טראמפ. הנשיא כבר השתמש בצבא לצורך בלימת מהגרים בלתי-חוקיים והשתמש בתקציב ההגנה לבניית חלקים מהחומה בגבול עם מקסיקו.

עם זאת, השימוש בצבא לצורך דיכוי המהומות האלימות לפרקים שפרצו במיניאפוליס בשבוע שעבר והתפשטו לעשרות ערים מאז, הוא בעייתי במיוחד. זאת בעיקר בשל רעיון אחד: הצבא נועד להגן על ארצות הברית מפני אויבים וזרים ולשמור על החוקה שבפירוש מגנה על זכותם של האזרחים להפגין.

אפילו ראש המשמר הלאומי הודה כי הפעלתו במשברים פנימיים גורמת לחייליו אי-נוחות. עד כה נקראו יותר מ-20 אלף מאנשי המשמר הלאומי לסייע לרשויות אכיפת החוק המקומית בהפגנות ברחבי המדינה.

"זו משימה לא נוחה. הם לא אוהבים לעשות את זה, אבל אנחנו יכולים לעשות את זה", אמר הגנרל ג'וזף לנגייל, מפקד המשמר הלאומי.

עוד בוואלה!

חלון מנופץ, חיבוק משוטר: תמונות מאמריקה המפולגת

לכתבה המלאה
מפגינים על הרג ג'ורג' פלויד מחוץ לגבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה שבארצות הברית ב-3 ביוני 2020. AP
הקווים בין אזרחים לאויבים מיטשטשים. מפגינים על הרג ג'ורג' פלויד בוושינגטון הבירה/AP

אספר והרמטכ"ל מארק מילי ליוו את טראמפ ביום שני לכנסייה הסמוכה לבית הלבן, שם החזיק בספר תנ"ך, לאחר שכוחות הביטחון השתמשו בגז מדמיע ובכדורי גומי כדי לפנות מהדרך מפגינים שלווים. זה קרה קצר אחרי שטראמפ נשא נאום נגד "מעשי טרור מבית" ואמר כי ארצות הברית סובלת מאנרכיסטים מקצועיים, המון אלים, הצתות, בוזזים, עבריינים ואחרים.

גורם בכיר במשרד ההגנה טען כי אספר ומילי לא ידעו על כך שטראמפ מתכנן להצטלם בכנסייה והם הגיעו לבית הלבן רק כדי לעדכן את טראמפ על התגובה למהומות.

"עם סיום אותה ישיבה, הנשיא הראה עניין בסקירת הכוחות שהיו בחוץ והשר והרמטכ"ל ליוו אותו. זה מה שהתרחש", אמר אותו גורם בכיר, שדיבר בעילום שם.

בתזכיר ששלח אתמול לעובדי משרד ההגנה, אמר אספר כי עליהם "להיות א-פוליטיים בימים הסוערים האלה".

המשמר הלאומי של אריזונה יורדים מרכבים צבאיים במהלך ההפגנות על הרג ג'ורג' פלויד ב-2 ביוני 2020. AP
אנשי המשמר הלאומי של אריזונה באזור ההפגנות על הרג ג'ורג' פלויד/AP

ג'יימס מילר, בכיר לשעבר בפנטגון שכיהן כחבר במועצת המדע של משרד ההגנה, הודיע על התפטרותו לאחר שראה את המפגינים מפונים בגז מדמיע ובכדורי גומי בעת התקרית ביום שנה ואת אספר מלווה את טראמפ לכנסייה.

"ייתכן שלא היית יכול למנוע מהנשיא טראמפ לתת הוראה לשימוש המחריד הזה בכוח, אבל יכולת לבחור להתנגד לזה", אמר מילר במכתב ההתפטרות שפורסם בוושינגטון פוסט.

קורי שייק, ממכון "המיזם האמריקני" השמרני ומומחה ליחסים אזרחיים-צבאיים בארצות הברית, אמר כי על אספר ומילי לתת דין וחשבון על "החלטתם המזעזעת" להצטרף לנשיא.

"הם קיבלו החלטות. הם היו יכולים לומר, אדוני הנשיא, אני חושב שאם אעשה זאת, זה יעביר מסר רע", אמר.

אישה חולפת במעבר חצייה כשמשאית צבאית נוסעת בוושינגטון על רקע ההפגנות על הרג ג'ורג' פלויד ב-2 ביוני 2020. AP
הולכת רגל בוושינגטון כשמשאית צבאית נוסעת מאחוריה, על רקע ההפגנות על הרג פלויד/AP

אליס פרנד, עובדת בפנטגון לשעבר, אמרה כי אספר ומילי מטשטשים את הקווים בין אזרחים אמריקנים לבין אויבים באזורי מלחמה לאור השימוש שלהם במונחי לחימה.

"נקיטת טקטיקה של לפלג ולכבוש בתוך המדינה, באמצעות צבא ארצות הברית, היא הסלמה חריפה בשימוש שעושה הממשלה בכוחה", אמרה פרנד, עמיתה במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים.

גורם בכיר במשרד ההגנה, שנשאל על הביקורת הזו, אמר כי אספר בסך הכול השתמש בביטויים שהוא רגיל להם בתור מי שמוביל את הצבא. ואולם, חלקו של הפנטגון במהומות עשוי להעמיק באופן דרמטי אם טראמפ יחליט לפרוס כוחות סדירים, צעד שממנו מסתייג צבא ארצות הברית. היום הבהיר אספר בעצמו כי הוא מתנגד לכך, אחרי שטראמפ איים לעשות זאת ביום שני.

על מנת להשתמש בצבא למטרות אכיפת חוק על אדמת ארצות הברית, טראמפ יצטרך להפעיל את חוק ההתקוממות מ-1807. הפעם האחרונה שבה זה קרה הייתה ב-1992, בתגובה למהומות שפרצו סביב פרשת רודני קינג בלוס אנג'לס. למקרה שתרחיש כזה יתממש, הצבא הציב כוחות סדירים, ברובם שוטרים צבאיים ומהנדסים, בפאתי וושינגטון הבירה.

טראמפ: "לא חושב שנצטרך להשתמש בצבא"

תשעה ימים למחאות על הרג פלויד, הנשיא אמר בריאיון לרשת הטלוויזיה "ניוזמקס" כי הוא לא מאמין שיצטרך להשתמש בצבא במהלך ההפגנות. כשנשאל אם יישלח חיילים לערים בהן מתקיימות מחאות אלימות ענה: "זה תלוי", אני לא חושב שנצטרך לעשות זאת".

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully