וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות עמדת טראמפ: שר ההגנה מתנגד לשימוש בצבא לדיכוי המהומות

3.6.2020 / 18:10

אספר אמר כי השימוש בחוק ההתקוממות, שאותו העלה נשיא ארה"ב לדיון, צריך להיות רק "במקרים הקיצוניים והדחופים ביותר". לדבריו, אין זה המצב כיום. הוא אמר כי ג'ורג' פלויד "נרצח בפשע מזעזע"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר הביע היום (רביעי) את התנגדותו לשימוש בחוק שיאפשר לנשיא דונלד טראמפ להשתמש בכוחות צבא לצורך דיכוי ההפגנות ברחבי המדינה.

בשיחה עם כתבים בפנטגון, הבהיר אספר כי כוחות צבא סדירים צריכים לשמש לצורכי אכיפת חוק פנימיים רק "במצבים הדחופים והקיצוניים ביותר". הוא הדגיש כי אין זה המצב כיום.

השימוש בחוק ההתקוממות עלה בדיונים כשטראמפ שקל את השימוש בצבא לדיכוי ההפגנות האלימות בערי ארצות הברית. אספר אישר את העברתן של כמה יחידות צבא סדירות לבסיסים מחוץ לוושינגטון הבירה, אולם הן לא נקראו לפעולה.

בדבריו, גינה אספר בחריפות את מעשי משטרת מיניאפוליס, ואמר כי החנק של ג'ורג' פלויד על ידי שוטר לבן היה "רצח" ו"פשע נורא".

מארק אספר משוחח עם קצין המשמר הלאומי בוושינגטון, ארצות הברית, פלויד, 2 יוני 2020. רויטרס
מתנגד להפעלת הצבא. אספר מושחח עם קצין המשמר הלאומי בוושינגטון, אתמול/רויטרס

אספר טען גם שהוא לא ידע שהצעדה לכנסיית סנט ג'ונס הסמוכה לבית הלבן ביום שני תצולם והדגיש שהוא לא היה מודע לכך שהמשטרה פיזרה בכוח את המפגינים השלווים כדי לפנות דרך לטראמפ ופמלייתו. שר ההגנה ספג ביקורת, כולל מצד אנשי צבא בכירים לשעבר, על נוכחותו באירוע בכנסייה, שספגה נזק מצד המפגינים.

זמן קצר לפני שאספר אמר את דבריו, טראמפ לקח קרדיט על פריסת כוחות רבים מהמשמר הלאומי ומסוכנויות אכיפת החוק בבירה. לדבריו, זה משמש דוגמה למדינות השונות כיצד לעצור את האלימות בהפגנות. הנשיא טען כי מפגן הכוח הוביל לצמצום היקף האלימות בוושינגטון ובערים אחרות בהשוואה ללילות הקודמים. הוא המשיך לתקוף את המושלים שלא השתמשו במלוא היקף הכוח של המשמר הלאומי שלהם.

"אתה חייב להיות כוח דומיננטי. אנחנו זקוקים לחוק וסדר", חזר הנשיא הרפובליקני על אחת מסיסמאות הבחירות המרכזיות שלו, בריאיון לרדיו של רשת פוקס. טראמפ, שמתמודד על כהונה שנייה בנובמבר, המשיך עם הביקורת הפוליטית שלו. לדבריו, "צריך לשים לב שכל המקומות שיש להם בעיות לא נשלטים על ידי הרפובליקנים. הם נשלטים על ידי דמוקרטים ליברלים".

עוד בוואלה!

ברקע ההפגנות בארה"ב, גם בפריז מחו על הרג צעיר שחור בידי המשטרה

לכתבה המלאה
חיילים במשמר הלאומי של ארה"ב משקיפים על הפגנות ג'ורג' פלויד בסיאטל, 31 מאי 2020. רויטרס
חיילים המשמר הלאומי בסיאטל, השבוע/רויטרס

על פי מסמכים שנראו על ידי סוכנות הידיעות אי-פי, הפנטגון גיבש תכניות חירום לפריסת כוחות צבא סדירים אם המצב יתדרדר. עם זאת, נראה שהרצון בבית הלבן להפעיל באופן חריג את הסמכות הפדרלית הזו הולך ומתפוגג. אף שכמה מתומכיו של טראמפ שיבחו אתמול את פיזור המפגינים ליד הבית הלבן, כמה רפובליקנים הביעו דאגה שזו הפרה של החוקה המגנה על הזכות להפגין.

המצב בוושינגטון הסלים ביום שני, והפך לסמל לטקטיקות השיטור של טראמפ ודוגמה חיה בשטח למלחמת התרבות הרטורית שעורר עוד לפני שנבחר לתפקיד. פיזור המחאה הגיע אחרי סוף שבוע של הפגנות מחוץ לבית הלבן.

על פי גורמים שונים, טראמפ זעם מהתמונות שבהן נראו דליקות בפארק הסמוך לבית הלבן בעת שעת ערב מאוחרת, וכן על כך שנחשף שהוא הובהל לבונקר במהלך ההפגנות. היום הוא טען שהוא רק "בחן" את המקום ולא הובהל לשם.

המשמר הלאומי של ארה"ב, הפגנות ג'ורג' פלויד בסיאטל, 3 יוני 2020. רויטרס
כלי רכב צבאיים של המשמר הלאומי בבירה וושינגטון, היום/רויטרס

גורמי ממשל הודו בשיחות סגורות כי אירועי יום שני, שבהם נשא טראמפ נאום ואיים להשתמש בצבא לצורכי פנים, באופן חסר תקדים כמעט בהיסטוריה המודרנית של אמריקה, אינם שירתו את הממשל היטב. כמה חברי קונגרס רפובליקנים, שבדרך כלל מתואמים עם הנשיא או נמנעים מלמתוח עליו ביקורת פומבית, אמרו כי הוא הלך רחוק מדי כשהשתמש בכוח כדי לפנות לו את הדרך לבקר בכנסייה.

"אין זכות להתפרע, אין זכות להרוס רכוש של אחרים, אין זכות לזרוק אבנים על שוטרים", אמר הסנאטור הרפובליקני בן סאסס. "אבל יש זכות בסיסית - חוקתית - להפגין, ואני מתנגד לפיזור הפגנה שלווה עבור תמונה שבה התנ"ך משמש תפאורה פוליטית".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוחז בספר תנ"ך בעת סיור בכנסייה סמוכה לבית הלבן שסבלה נזק בהפגנות, 1 ביוני 2020. רויטרס
"מקווה שהיה פותח אחד". טראמפ מניף ספר תנ"ך לאחר נאומו ביום שני/רויטרס

סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, המועמד הצפוי של הדמוקרטים בבחירות, אמר כי "אני מקווה שהוא היה פותח" ספר תנ"ך "מדי פעם".

היה זה התובע הכללי וויליאם בר שנתן את ההוראה לפנות את ההפגנה לפני שטראמפ צעד לכנסייה לקראת כניסת העוצר בשעה 19:00. אדם המעורה בנושא אמר כי ההחלטה התקבלה כבר מוקדם יותר באותו יום, אך לא יושמה בעת שהתובע הכללי הגיע לפארק לפייט כדי לסקור את המקום.

אל טראמפ התלוו שורת בכירים בממשל, כולל אספר והרמטכ"ל מארק מילי. בכירים בפנטגון אמרו לכתבים כי מילי לא היה מודע לכך שההפגנה פוזרה או שטראמפ מתכוון לבקר בכנסייה. לדבריהם, הם נכחו בוושינגטון לצורך תיאום עם בכירי מערכת אכיפת החוק הפדרליים, אולם התבקשו להגיע לבית הלבן כדי לתדרך את טראמפ על ההכנות הצבאיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully