וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם נגד ארה"ב: אויבותיה מתסיסות, בעלות בריתה המומות מהאלימות

2.6.2020 / 23:29

המחאות שפרצו בעקבות הרג ג'ורג' פלויד סיפקו הזדמנות לאיראן, רוסיה וסין להקניט את וושינגטון. כעת, היא מואשמת בגזענות מערכתית ובפגיעה בזכויות אדם מפי המשטרים החשוכים ביותר. אך הביקורת נשמעה גם מכיוונן של ידידותיה במערב, עם יציאתם של אלפים לרחובות כאות הזדהות

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

כשהוא עומד על דוכן עם רקע של מפת העולם, בדומה לזו שמוצגת בתדרוכי מחלקת המדינה בוושינגטון, דובר משרד החוץ של איראן דיבר באנגלית כדי לתקוף את ארצות הברית בשל הרג ג'ורג' פלויד שהוביל להפגנות סוערות.

"לעם האמריקני, העולם שומע את הזעם שלכם על הדיכוי המדינתי הזה", אמר אתמול עבאס מוסוואי לכתבים בטהראן. כך גם אויביה של וושינגטון בטהראן ובמקומות אחרים.

עבור איראן ומדינות אחרות, שמשמשות שנים רבות מוקד לביקורת מצד ארצות הברית, ההפגנות הן הזדמנות לתקוף בחזרה את המדינה שמנהיגיה נהגו להציג אותה במשך עשורים בתור "מגדלור של תקווה" לעולם.

רכב משטרה שהותקף במהלך הפגנות על רקע מותו של ג'ורג' פלויד בברוקלין, ניו יורק ארצות הברית - ה-31 למאי 2020. רויטרס, רויטרס
"העולם שומע את הזעם על הדיכוי". רכב משטרה שהותקף בהפגנות על הרג ג'ורג' פלויד, ניו יורק/רויטרס, רויטרס

באמצעות ניצול התמונות של המהומות, הן מציירות את ארצות הברית כמעצמה צבועה שלא מסוגלת להגן על אנשיה, לצד נרמול האלימות ודיכוי אזרחיה.

"אף שהם מנסים לאהוד את המפגינים בארצות הברית, המטרה שלהם היא לנצל את המחלוקות הפנימיות באמריקה ולא לקדם דיון עליהן", אמרה אריאן טבאטבאי, חוקרת העוסקת בלימודי איראן בקרן מרשל הגרמנית שבסיסה בוושינגטון. "בכירי המשטר אוהבים במיוחד את נושא המתיחות הגזעית בארצות הברית משום שזה מאפשר להם להפנות אצבע מאשימה לעבר וושינגטון, שלעתים קרובות מקדמות את גינוי הפרות זכויות האדם של המשטר", אמרה.

זה בעל ערך רב עבור איראן, שדיכאה באלימות את ההפגנות על המצב הכלכלי ברחבי המדינה בשנה שעברה, שבמהלכן נהרגו מאות אנשים. אלפים נוספים נעצרו והאינטרנט הושבת. הרפובליקה האסלאמית ראתה את הכלכלה החולה שלה שוקעת עוד יותר מאז שהנשיא דונלד טראמפ פרש באופן חד-צדדי מהסכם הגרעין תוך שהוא קוטע את מכירות הנפט שלה.

"המשטר האמריקני פועל באלימות ובבריונות בבית ובעולם", אמר מוסוואי.

האיראנים המשיכו את הקו הזה גם בטוויטר, שבו בכירי השלטון משתמשים בהרחבה על אף שהאתר נחסם בפני אזרחים מהשורה אחרי הפגנות המוניות שדוכאו בעקבות הבחירות לנשיאות ב-2009. הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינז'אד, שבחירתו השנויה במחלוקת אז הובילה למהומות, כינה את ההרג של פלויד "מטריד ומכעיס".

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף שכתב הצהרה שפרסם בעבר שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו נגד איראן, והחליף את שמה בזה של ארצות הברית.

פומפאו הגיב בציוץ משלו: "אתם תולים הומואים, סוקלים נשים ומשמידים יהודים".

עוד בוואלה!

קרבות ברחובות: 5 שוטרים נפצעו מירי אחרי איומי טראמפ

לכתבה המלאה
שר החוץ האיראני, מוחמד זריף במהלך פורום מדיני במטה האו"ם בניו יורק, ארה"ב 17 ביוני 2019. AP
"המטרה שלהם היא לנצל את המחלוקות הפנימיות באמריקה". זריף/AP

בסין, כלי התקשורת הרשמיים מסקרים את ההפגנות דרך התייחסותם לתמיכה האמריקנית בהפגנות האנטי-ממשלתיות בהונג קונג. בבייג'ינג האשימו את וושינגטון בעידודן. בביטאון המפלגה הקומוניסטית המתפרסם בשפה האנגלית, גלובל טיימס, צוטטו מומחים שלפיהם הפוליטיקאים בארצות הברית עשויים לחשוב פעמיים לפני שיגיבו שוב על הונג קונג, משום שהם יודעים "שהמילים שלהם עשויות לחזור כבומרנג".

דובר משרד החוץ של סין, ז'האו ליז'יאן, הביע ביקורת משלו במסיבת עיתונאים בבייג'ינג. ההפגנות, לדבריו, "משקפות פעם נוספת את האפליה הגזעית בארצות הברית, את הבעיות הקשות של אלימות משטרתית ואת הדחיפות בפתרון הבעיות הללו", אמר.

הוא הוסיף כי סין מקווה שארצות הברית "תשמור ותבטיח על הזכויות החוקיות של המיעוטים האתניים" שלה. זאת בזמן שסין ממשיכה בדיכוי המאסיבי והממושך של כמיליון איש מקרב קבוצות מיעוטים, רובם מוסלמים.

בקוריאה הצפונית, הביטאון הרשמי "רודונג סינמון" דיווח על ההפגנות ואמר שהמפגינים "גינו בתקיפות" את "הרצח האכזרי" של אזרח שחור בידי שוטר לבן. שלוש תמונות גדולות הראו הפגנות מהימים האחרונים במיניאפוליס, שבה נהרג פלויד בשבוע שעבר בידי שוטר שהצמיד את ברכו לצווארו במשך כמה דקות. השוטר, דרק צ'ובין, הודח ונאשם ברצח, אבל המפגינים דורשים להעמיד לדין גם את יתר שלושת השוטרים שהיו בזירה.

בעיתון ציינו כי מאות מפגינים מחו מול הבית הלבן, וצעקו "אין צדק, אין שלום". עם זאת, הוא לא ציין את טראמפ, שנפגש שלוש פעמים מתוקשרות עם מנהיג המדינה קים ג'ונג און.

הפגנה בהונג קונג במחאה על אישור חוקי הביטחון בסין 27 במאי 2020. רויטרס
בסין ממליצים לאמריקנים לחשוב פעמיים לפני תגובתם למחאות. ההגפנות בהוג קונג/רויטרס

ברוסיה מאשימים את ארצות הברית בפגיעה שיטתית בזכויות אדם, בדפוס פעולה דומה לכיצד שנהגה בזמן המלחמה הקרה. כך, בשנת 1957, בעת שאירע משבר ליטל רוק, עיתונים סובייטים הפיצו את התמונות שבהן נראו כוחות הדיוויזיה המוטסת ה-101 מגנים על ילדים שחורים שנמנע מהם להיכנס לבית הספר בשל ההתנגדות המקומית לאינטגרציה. "חיילים פועלים נגד ילדים!", נכתב באחת הכותרות.

לוחמת התודעה הזו נמשכת היום בין המדינות בתחום הסייבר, שכן גורמי הביון האמריקניים אומרים כי רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ב-2016. טבאטבאי אמרה כי היא ועמיתיה עקבו אחר חשבונות המדיה החברתית הסינית, האיראנית והרוסית באמצעות ההאשטגים "חיי שחורים חשובים" ו"ג'ורג' פלויד".

מיכאיל מישוסטין ולדימיר פוטין. GettyImages
מלחמת התודעה עברה אל גזרת הסייבר. פוטין וראש הממשלה מישוסטין/GettyImages

גם בעלות בריתה של ארצות הברית הביעו עמדה בעניין התסיסה המתרחשת במעצמה. דוברו של ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, אמר כי המעצרים ותקיפות העיתונאים היו "מאוד מדאיגים".

בזימבבואה זימנו את השגריר האמריקני לשימוע לנוכח טענתו של היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית רוברט אובראיין, שטען בסוף השבוע כי המדינה עשויה להיות מוקד לניצול פוליטי של המחאה.

במקביל, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה, המשתייכת למרכז-שמאל וחברה בקואליציה של הקנצלרית אנגלה מרקל, תיארה את עצמה כ"אנטיפה (אנטי-פשיסטית) בת 157. באופן טבעי".

הציוץ של המפלגה בא בתגובה לטענתו של טראמפ כי אנטיפה, מעין ארגון גג של קבוצות שמאל מיליטנטיות שונות המתנגדות לשוק חופשי ועליונות לבנה, ושאנשיה לוקחים חלק בהפגנות האלימות במדינה - כ"ארגון טרור".

הפגנה באמסטרדם במחאה על מותו של ג'ורג' פלויד, הולנד, 1 יוני 2020. רויטרס
"אני לא יכול לנשום". הפגנה באמסטרדם במחאה על מותו של פלויד/רויטרס

מול שגרירות ארצות הברית בפריז כרעו ברך עשרות אנשים במחאה שקטה, והפצירו בממשלת צרפת להתייחס ברצינות רבה יותר לגזענות ואלימות משטרתית. למרות איסור על התקהלויות של יותר מעשרה אנשים בגלל הקורונה, המפגינים התאספו במקום והחזיקו שלטים שבהם צוטט משפט שאמר פלויד בסרטון בו תועד לפני מותו: "אני לא יכול לנשום", ו-"גזענות חונקת אותנו".

אלפי בני אדם התכנסו בכיכר דאם במרכז אמסטרדם ובכמה רחובות צדדיים במחאה שהתגלתה, באופן בלתי צפוי, כנרחבת למדי, נגד אלימות משטרתית בארצות הברית ובאירופה. הם קראו "חיי שחורים נחשבים", הניפו את אגרופיהם והחזיקו שלטים עם כתובות נגד גזענות.

בפרת', אוסטרליה, מאות מפגינים שלווים שמחו על רצח פלויד ביקשו להציף גם טענות לאי-צדק הנגרם לאוסטרלים ילידים. "אני מאמינה שזה חשוב כאישה ילידית צעירה לומר בקול שזהו לא רק עניין אמריקני, זה עניין של אנשים שחורים, וילידים נכנסים לתוך הקטגוריה הזו", אמרה אחת ממארגנות המחאה טנשה בנל לרשת הטלוויזיה "Nine Network".

המפגינים החזיקו שלטים עם מסרים כגון "אין גאווה ברצח עם", ודמעות עלו בעיניהם כהוקראו שמות של אוסטרלים ילידים שמתו במעצר משטרתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully