וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרבות ברחובות: 5 שוטרים נפצעו מירי אחרי איומי טראמפ

2.6.2020 / 13:07

שעות אחרי נאומו של הנשיא, שבו הזהיר כי הוא ישתמש בצבא כדי לשים קץ למהומות, נפצעו שוטרים מירי בסנט לואיס ובלאס וגאס. אף אחד מהם לא בסכנת חיים. בניו יורק, נפגעו שוטרים מדריסת מכונית, אם כי לא ברור אם מדובר בתקרית מכוונת

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

לפחות חמישה שוטרים נפצעו במהלך הלילה (שלישי) בהפגנות אלימות ברחבי ארצות הברית, שעות אחרי שהנשיא דונלד טראמפ איים בנאום שנשא לאומה להשתמש בצבא כדי להשליט סדר.

בסנט לואיס, מיזורי, ארבעה שוטרים נפצעו מירי במהלך ההפגנות האלימות הלילה. הם פונו לבית החולים, אך אינם סובלים מפציעות חמורות. במשטרה המקומית אמרו כי התקרית עדיין נמשכת וכי הם ימסרו פרטים נוספים לגביה בהמשך.

באזור הסטריפ בלאס וגאס, שוטר נורה מירי במהלך ההפגנות. עוד דווח כי שוטר נוסף היה "מעורב בתקרית ירי" אחרת באותו אזור. הבית הלבן אמר כי האזור פונה לקראת תחילת עוצר לילי.

מושל נבדה סטיב סיסולק אמר כי הוא עודכן על שתי תקריות ירי נפרדות בלאס וגאס. "המדינה נמצאת בקשר עם רשויות אכיפת החוק והיא ממשיכה לעקוב אחרי המצב", כתב בטוויטר.

במהלך הלילה, שני שוטרים נפגעו ממכונית במהלך הפגנה בבאפלו, ניו יורק. מפקד המחוז אמר כי הנהג והנוסעים עצורים, וטרם ידוע אם התקרית הייתה מכוונת.

שוטרים מחוץ למלון טראמפ, לאס וגאס, 1 ביוני 2020. AP
שוטרים מחוץ למגדל טראמפ בלאס וגאס, אתמול/AP

בנאומו טראמפ הגדיר את עצמו כ"נשיא של חוק וסדר" ואמר: "כל האמריקנים הזדעזעו ובצדק ממותו האכזרי של ג'ורג' פלויד. הממשל שלי מחויב כי למשפחתו יוגש הצדק. הוא לא מת לשווא אבל אנחנו לא יכולים לאפשר להטביע את קריאות המחאה הצודקות של מפגינים שלווים על ידי אותו המון זועם. הקורבנות הגדולים ביותר של הפרעות אלו הם אזרחים שלווים החיים בקהילות העניות ביותר, וכנשיא שלהם - אני אלחם כדי להגן עליהם".

הנשיא כינה את השחתת הרכוש, האלימות והביזה "מעשי טרור" והוסיף כי "ארצות הברית צריכה ביטחון ולא אנרכיה". הוא המשיך: "מי שמאיים על חיים ורכוש של חפים מפשע - ייעצר, יעוכב ויעמוד לדין. אני רוצה שמארגני הטרור הזה ירצו עונשים ממושכים בכלא".

טראמפ החריף את הזעם כשלאחר נאומו ירו השוטרים כדורי גומי וגז מדמיע לעבר המפגינים השלווים מחוץ לבית הלבן, על מנת לפנות לנשיא את הדרך להצטלם עם ספר תנ"ך בכנסיית סנט ג'ונס הסמוכה.

הצעדה של טראמפ לעבר הכנסייה, שאליה חברו התובע הכללי וויליאם בר ובתו איוונקה, לוותה בביקורת גם מצדו של הבישוף מייקל קרלי. "הוא השתמש במבנה הכנסייה ובתנ"ך הקדוש עבור צרכים פוליטיים", תקף בטוויטר. הכנסייה סבלה מנזקים קלים בעקבות הפגנות מליל קודם.

עוד בוואלה!

ארה"ב נזקקה לדמות מאחדת. טראמפ הציע לה רק ירי וכלבים אכזריים

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוחז בספר תנ"ך בעת סיור בכנסייה סמוכה לבית הלבן שסבלה נזק בהפגנות, 1 ביוני 2020. רויטרס
מציג את עצמו כנשיא של "חוק וסדר". טראמפ, הלילה/רויטרס

כמה שעות לאחר נאומו של טראמפ, אלפי אנשים צעדו ברחובות ברוקלין וצעקו "צדק עכשיו". חלק מהנהגים שחלפו בסמוך אליהם צפרו כאות הזדהות. לא הרחק משם, הושחתו חנויות יוקרה לאורך השדרה החמישית של מנהטן, לפני העוצר שהחל בשעה 23:00. ראש העיר ביל דה בלאזיו, שבתו הייתה אחת העצורות בהפגנות בימים האחרונים, אמר כי העוצר יוקדם לשעה 20:00.

בהוליווד, לוס אנג'לס, עשרות בני אדם נראו בוזזים חנות תרופות אחרי שהדלת הקדמית נופצה. החלונות של סניף סמוך של רשת סטארבקס ושתי מסעדות נופצו לפני שהמשטרה הגיעה למקום והחשודים התפזרו.

דבריו של טראמפ מגיעים לאחר שהביע זעם על מושלי המדינות ודרש מהם לנקוט יד תקיפה יותר נגד המפגינים, אחרי לילה נוסף של אלימות בעשרות ערים ברחבי המדינה. במסגרת הניסיון למגר את האלימות, וביום השביעי ברציפות למחאה, עוצר לילי הוכרז בכ-20 ערים ברחבי המדינה. בין הערים: מיאמי, אורלנדו, שיקגו, ניו יורק, נאשוויל, דנבר, דטרויט, לוס אנג'לס, סאן פרנסיסקו ועוד.

פלויד מת אחרי שהשוטר הלבן דרק צ'ובין הצמיד את ברכו לצווארו במשך כמעט תשע דקות. הוא נעצר והואשם ברצח מדרגה שלישית ובהריגה, אך שלושת השוטרים הנוספים שהיו מעורבים במעצר טרם הועמדו לדין.

הפגנה בדנוור נגד הרג ג'ורג' פלויד, 2 ביוני 2020. רויטרס
זעם חברתי מצטבר. הפגנה בדנבר, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר הלילה המכון הרפואי של מחוז הנפין, המחוז אליו משתייכת מיניאפוליס שבמינסוטה, פרסם את דוח הנתיחה שלאחר המוות של פלויד בן ה-46. מסקנותיו של הדוח דומות לאלו שעלו מדוח פרטי שהזמינה המשפחה, ממנו עלה כי פלויד אכן מת מחנק. עוד נכתב בדוח כי פלויד השתמש לאחרונה בסם מסוג מתאמפטמין והיה תחת השפעת חומרי הרדמה מסוג פנטניל. ממצאי הדוחות סותרים את אלו שעלו מהדוח הרשמי של הרשויות במיניאפוליס, בו נקבע בין היתר כי לא נמצא דבר בנתיחה הראשונית של גופתו "כדי לתמוך בטענה כי הוא מת כתוצאה מחנק".

מותו של פלויד היה אחד מתוך מקרים מתועדים רבים של אלימות משטרתית נגד שחורים, שעוררו מחאה נגד הגזענות המושרשת ברשויות אכיפת החוק בארצות הברית. התקרית הציתה מחדש את המתיחות במדינה המפולגת פוליטית שנפגעה קשה ממגיפת הקורונה. הקהילה השחורה סבלה מהנגיף בצורה לא פרופורציונלית ביחס לגודלה.

עשרות ערים נותרו תחת עוצר שלא נראה כמותו מאז המהומות שפרצו בעקבות ההתנקשות במרטין לותר קינג ב-1968. המשמר הלאומי נפרס ב-23 מדינות ובבירה וושינגטון, בעוד שרוב אזרחי ארצות הברית החלו לצאת מבתיהם בתום שבועות של סגר לבלימת נגיף הקורונה.

זעם על הביקור בכנסייה

הנשיא, המחפש לזכות בכהונה שנייה בנובמבר, מראה כי הוא ינסה לחזק את סיכוייו דרך שכנוע המצביעים כי הוא יכול להשיב את הסדר ולדכא את המהומות הקשות ביותר מאז שנות ה-60. הוא מיעט להתייחס לתסכול שחווים השחורים וקבוצות אחרות בארצות הברית ולאלימות המשטרתית, למרות התקווה של אנשי הקמפיין שלו שהוא ינסה למשוך יותר מצביעים מקרבם.

מבקריו של טראמפ, שממעט ללכת לכנסיות ושהגיע בליווי קבוצת יועצים לבנים בלבד, זעמו על המופע שנראה מתוכנן היטב. "הוא השתמש בצבא כדי להדוף מפגינים שלווים כדי שהוא יוכל להצטלם בכנסייה", אמר מושל ניו יורק אנדרו קואומו. מוקדם יותר אתמול תקף טראמפ את מושלי המדינות בשיחת ועידה, והטיח בהם שהם "חלשים מדי" מול המפגינים.

מושל וושינגטון, ג'יי אינסלי הדמוקרט, אמר כי דבריו של טראמפ היו "תלונות מצדו של אדם חסר ביטחון המנסה להיראות חזק אחרי שבנה את כל הקריירה הפוליטית שלו על גזענות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully