וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפרו את העוצר ברחובות ארה"ב, 1,600 חיילים ייפרסו בוושינגטון

ביום ה-8 למחאות התקיימו הפגנות בערים הגדולות, וכמדי לילה נרשמו גם מעשי אלימות וונדליזם, אך בעוצמה נמוכה יותר. בת זוגו של פלויד: "רוצה צדק בשבילו". טראמפ הגן על ביקורו בכנסייה, הרמטכ"ל לשעבר תקף: "אזרחים אינם האויב"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

המחאה על הרג ג'ורג' פלויד נמשכה הלילה (רביעי) זה היום השמיני ברציפות ברחבי ארצות הברית, ועשרות אלפים השתתפו בהפגנות שקטות בוושינגטון, פילדלפיה, לוס אנג'לס, ניו יורק, אטלנטה ויוסטון. המוחים הניפו שלטים, קראו "אין צדק, אין שלום", וכרעו ברך במחאה על הריגתו של פלויד על ידי שוטר לבן במיניאפוליס.

מפגינים רבים התעלמו מכניסת העוצר הלילי שהוטל בערים, ונותרו לצעוד ברחובות. עם רדת החשיכה, פינו המחאות השקטות את מקומן בחלק מהמקומות להתפרעויות, ונדליזם וביזה, אך בעוצמה נמוכה יותר בהשוואה ללילות הקודמים.

בין היתר, אלפי בני אדם התאספו בוושינגטון הבירה מחוץ לבניין הקפיטול, וקראו "שתיקה זו אלימות". המוחים צעקו לעבר השוטרים: "את מי אתם משרתים?" ו"כירעו ברך". כוחות של המשמר הלאומי התפרסו במוקדים מרכזיים בעיר, כולל באנדטרת לינקולן המפורסמת.

בעקבות ההפגנות האלימות בימים האחרונים, הפנטגון הודיע כי כ-1,600 חיילים יועברו לאזור הבירה. על פי ההודעה, החיילים יוצבו בבסיסים צבאיים באזור הקפיטול, אך לא יימצאו ברחובות העיר. עוד נמסר כי הכוחות נמצאים "במצב כוננות". בנוסף לכך, ראש המשמר הלאומי האמריקני אמר אתמול כי 18 אלף אנשי המשמר מפוזרים בכ-29 מדינות ומסייעים לגורמי אכיפת החוק המקומיים.

שוטרים מתעמתים עם מפגינים נגד הרג ג'ורג' פלויד  שהמשיכו למחות לאחר כניסת העוצר בניו יורק, ארצות הברית. 3 ביוני 2020. רויטרס
המפגינים נותרו ברחובות למרות העוצר. ניו יורק, הלילה/רויטרס

אחת ההפגנות הלילה התקיימה באטלנטה, שם השתתפו אלפים בצעדה. עם זאת, כשהעוצר שהוטל בשל המהומות וההרס הרב נכנס לתוקפו, ריססו כוחות המשטרה גז מדמיע לעבר המפגינים וכוחות המשמר הלאומי החלו לפנות את כלל האנשים מהרחובות.

גם במילווקי שבוויסקונסין שוטרים ריססו גז מדמיע לעבר המפגינים, לאחר שאלו זרקו לעברם אבנים ושברי זכוכית. משטרת מילווקי מסרה כי "הוטל על המפגינים להתפזר ולחדול מההתאספות. חשוד שהחזיק אקדח נעצר ונלקח לחקירה".

במקביל, כ-5,000 בני אדם השתתפו בצעדה ברחובות ניו יורק, בהם גם כ-50 שוטרים מקומיים. גם שם רבים סירבו להתפזר לאחר כניסת העוצר והמשיכו לצעוד במנהטן, ברוקלין ואזורים נוספים בעיר. גורם ברשויות אכיפת החוק אמר ל-CNN כי משטרת ניו יורק עצרה כ-40 מפגינים, ושהמספר עוד צפוי לעלות.

כוחות של המשמר הלאומי פרוסים באנדרטת לינקולן, וושינגטון, 2 ביוני 2020. GettyImages
הכוחות בוושינגטון תוגברו. חיילי המשמר הלאומי באנדטרת וושינגטון, אתמול/GettyImages

על פי סקר של רויטרס, שפורסם אתמול, רוב האמריקנים מגלים אמפתיה למחאה. הסקר שנערך בימים שני ושלישי מצא כי 64% מהמבוגרים האמריקנים מגלים "סימפתיה לאנשים שמפגינים כעת", בעוד 27% השיבו על כך בשלילה ו-9% נוספים לא היו בטוחים בתשובתם.

באותו סקר, יותר מ-55% מהאמריקנים חשבו שהטיפול של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במשבר אינה טובה, 40% מתוכם היו "מאוד לא מרוצים" מהתמודדות. רק כשליש מהמשתתפים בסקר השיבו כי הם מרוצים מכך - פחות משיעור התמיכה הכללי בטראמפ, העומד על 39%.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורעיתו מלניה מעמידים בביקור בקברו של סנט ג'ון פול השני בוושינגטון, 2 ביוני 2020.. רויטרס
"אהבו את הביקור שלי". הזוג טראמפ באנדרטת יוחנן פאולוס השני, אתמול/רויטרס

טראמפ איים להשתמש בצבא בכדי להילחם במפגינים האלימים, תוך שהוא מסתמך על תגובתן של הרשויות המקומיות, כולל מושלי המדינות, להפגנות. בשיחה עם המושלים ביום שני, תקף אותם ואמר כי הם צריכים להיות קשוחים יותר. "רובכם חלשים", הטיח בהם טראמפ. "אתם צריכים לעצור אנשים".

בתגובה לביקורת על ביקורו ביום שני בכנסייה בוושינגטון, הסמוכה לבית הלבן, במהלכו פיזרו כוחות אכיפת החוק מפגינים שלווים בירי כדורי גומי וגז מדמיע, הגן טראמפ על התנהלותו ואמר כי "אם המפגינים היו כל כך שלווים, מדוע הם הציתו את הכנסייה ערב קודם לכן? אנשים אהבו את הביקור שלי במקום ההיסטורי הזה".

מחאה בניו יורק על רצח גורג' פלויד, ארצות הברית, 2 ביוני 2020. רויטרס
עשרות עצורים. המחאה בניו יורק, הלילה/רויטרס

הרקטוריקה המיליטריסטית של טראמפ, כמו גם השימוש ההולך והגובר בכוחות הצבא האמריקני כלפי פעולות אזרחיות במדינה, גררו ביקורת נוקבת. ביום ראשון אמר טראמפ כי אילו המפגינים שהתאספו סביב הבית הלבן היו פורצים את הגדר, "הם היו מתקבלים בברכה עם הכלבים האכזריים ביותר ועם הנשק המאיים ביותר שאי פעם ראיתי".

"אמריקה אינה שדה קרב, אזרחינו אינם האויב", כתב בטוויטר הרמטכ"ל לשעבר מרטין דמפסי.

גם נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ורג' בוש הבן, התייחס לתקרית, ואמר כי היא משקפת "כשלון מזעזע" הנוגע לגזענות במדינה והפציר להקשיב למפגינים, בניגוד לגישה התקיפה של טראמפ. מבלי לציין את שמו של הנשיא, אמר בוש כי "הדרך היחידה לראות את עצמנו באור אמיתי היא להקשיב לקולותיהם של רבים כל כך שפגועים ואבלים". עוד אמר כי "מי שמשתיק את הקולות הללו אינו מבין את המשמעות של אמריקה, או איך להפוך אותה למקום טוב יותר".

מחאה במיניאפוליס על רצח גורג' פלויד, מינסוטה, ארצות הברית, 2 ביוני 2020. רויטרס
הפגנה שקטה במיניאפוליס. הלילה/רויטרס

גם בלוס אנג'לס המשיכו המפגינים לפקוד את הרחובות למרות כניסת העוצר. ראש העירייה, אריק גרסטי, אמר במסיבת עיתונאים כי הוא "גאה במפגינים שמתבטאים בצורה רגועה". גרסטי הודה לשוטרים על עבודתם הקשה, ואמר כי הביזה בעיר פוחתת, וכי הנושא טופל במהירות.

בעיר הולדתו של פלויד, יוסטון, התכנסו אלפים לצעדה שאורגנה על ידי חבריו ובני משפחתו. אחיו, פילוניס פלויד, פנה לקהל וביקש לקיים הפגנה שקטה, ואמר: "אנחנו מנסים לשבור את המעגל. אנחנו מסוגלים".

אלפי מפגינים ברחובות בוושינגטון במחאה על הריגתו של העצור השחור ג'ורג' פלויד. 03 ביוני 2020. רויטרס
המחאה בוושינגטון, הלילה/רויטרס

בני המשפחה של ההרוג אף כינסו מסיבת עיתונאים במיניאפוליס, העיר בה התרחשה התקרית. בת זוגו של פלויד, רוקסי וושינגטון, דרשה צדק וקראה להעמיד לדין את כל ארבעת השוטרים שנכחו בתקרית. "אני רוצה צדק, בשבילו, כי הוא היה טוב. לא משנה מה אחרים יחשבו - הוא היה טוב". בתו של פלויד, ג'יאנה בת השש, עמדה לצד אמה במהלך מסיבת העיתונאים.

וושינגטון סיפרה כי פלויד היה אב טוב, ואמרה ש"לא הגיע לו" למות כשהוא מוטל על הקרקע תחת משקלם של שלושה שוטרים. "לג'יאנה אין אבא. הוא לעולם לא יראה אותה מתבגרת", אמרה בצער. "הוא אהב אותה. הוא כל כך אהב אותה".

כמה מאלה שהתכנסו בזירת האירוע בעיר, ציטטו את מנהיג זכויות האדם האמריקני מרטין לותר קינג ג'וניור, שנרצח ב-1968, וטענו כי משנתו, הדוגלת בשלום ולא באלימות, היא הדרך היחידה קדימה. אל קלארק, אזרח שחור בן 62 שנסע לאנדרטה במיניאפוליס אמר כי "הוא (לותר קינג) היה נחרד באמת מהאלימות כיוון שהוא מסר את חייו על הדברים האלה". אך הוסיף, "אבל אני יכול להבין את התסכול והכעס".

בתו של ג'ורג' פלויד בת ה-6, ג'יאנה, יחד עם אמה רוקסי וושינגטון, לפני שדיברה על הריגתו של אביה על ידי שוטר במיניאפוליס. וושינגטון, ארצות הברית, 2 ביוני 2020. רויטרס
"אני רוצה צדק". בתו של פלויד ואמה, הלילה/רויטרס

פלויד נהרג לאחר ששוטר לבן הצמיד את ברכו לצווארו ב-25 במאי לאורך כמעט תשע דקות, תקרית שהציפה מחדש את האלימות המשטרתית כלפי שחורים, חמישה החודשים לפני הבחירות לנשיאות. השוטר המעורב בתקרית, דרק שובין בן ה-44, הואשם ברצח מדרגה שלישית והריגה מדרגה שנייה. שלושה שוטרים נוספים פוטרו מעבודתם אך לא הואשמו עד כה בדבר.

מותו של פלויד היה אחד מתוך מקרים מתועדים רבים של אלימות משטרתית נגד שחורים, שעוררו מחאה נגד הגזענות המושרשת ברשויות אכיפת החוק בארצות הברית. התקרית הציתה מחדש את המתיחות במדינה המפולגת פוליטית שנפגעה קשה ממגיפת הקורונה. הקהילה השחורה סבלה מהנגיף בצורה לא פרופורציונלית ביחס לגודלה.

(עדכון ראשון: 05:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully