וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהומות בארה"ב: אש ליד הבית הלבן, משאית ניסתה לדרוס מפגינים

הלילה השישי של המחאה שפרצה בעקבות הרג פלויד ג'ורג' התאפיין גם הוא במעשי ביזה, ונדליזם ועימותים שהחלו אחרי הפגנות שלוות. עימותים בוושינגטון הבירה, נהג שנסע בכביש במיניאפוליס שבו צעדו מפגינים נעצר. לפי דיווחים, טראמפ הורד ביום שישי לבונקר בעת המהומות

רויטרס

מפגינים התעמתו עם שוטרים והציתו אש ליד הבית הלבן בוושינגטון הבירה, משאית ניסתה לדרוס מועדים במיניאפוליס ומעשי ביזה נרשמו בדרום קליפורניה, במהלך הלילה (שני) השישי ברציפות של הפגנות כאוטיות שפרצו אחרי הרג העצור השחור ג'ורג' פלויד.

כוחות של המשמר הלאומי נפרסו בוושינגטון הבירה וב-15 מדינות, עם רדת החשיכה על הערים הגדולות שעדיין מתקשות להתאושש מחמשת הלילות הקודמים של אלימות והרס, שהתפתחו אחרי הפגנות שלוות. הרשויות ברחבי ארצות הברית הטילו עוצר על עשרות ערים ברחבי אמריקה, בהיקף הנרחב ביותר מאז ההתנקשות במרטין לותר קינג ג'וניור ב-1968, שהתרחשה בזמן קמפיין בחירות ועל רקע המחאות נגד המלחמה בווייטנאם.

מפגינים שחורים בוושינגטון, בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד. 1 ביוני 2020. רויטרס, רויטרס
טראמפ מכנה אותם "אנרכיסטים". הפגנה מול הבית הלבן, הלילה/רויטרס, רויטרס

בוושינגטון הבירה, כוחות הביטחון חצצו בין בניין הקפיטול למפגינים, כשמאחוריהם 12 כלי רכב משוריינים. המתיחות התגברה כשקבוצת מפגינים שנייה להצטרף לאחרים שכבר הפגינו בפארק לאפייט שליד הבית הלבן אך נחסמה על ידי השוטרים. המשטרה השתמשה באמצעים שונים לפיזור הפגנות כדי לנסות ולסלק את הקהל, אך המפגינים התעמתו עמם והצטרפו להפגנה בפארק. המפגינים הציתו אש ליד הבית הלבן, כשהעשן התמזג עם ענני הגז המדמיע שפיזרו השוטרים.

מחוץ לבית הלבן, שוטרים ירו גז מדמיע לעבר מפגינים בפארק לאפייט. הם התפזרו, ערמו שלטי דרכים ומחסומי פלסטיק והבעירו אותם בדרכים. חלק מהמפגינים אף לקחו דגל ארצות הברית מבניין סמוך והשליכו אותו אל האש המאולתרת.

בפארק הסתובבו מפגינים ליד צוותי ניקיון שניקו את הזכוכיות בעקבות החלונות שנשברו במהלך המחאה יום קודם לכן. "הם כל הזמן הורגים את האנשים שלנו", אמרה מאהירה לואי בת ה-15, שצעדה יחד עם אמה וכמה מאות אחרים במרכז העיר בוסטון. "נמאס לי מזה", הוסיפה.

מנגד, רבים הצטרפו למשטרה בבקשות להפסיק את האלימות, ואמרו כי היא מחלישה את הקריאות לצדק ולרפורמה. "זה רק פוגע במטרה", אמר דניאל אותלו, מפקד המשטרה בפילדלפיה, שם נעצרו יותר מ-200 בני אדם, כששריפות וביזה מילאו את לב העיר. מפגינים רעולי פנים אף השליכו בקבוקי תבערה לעבר השוטרים.

משאית שניסתה לדרוס מפגינים במיניאפוליס, בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד. 1 ביוני 2020. אי-פי, AP
המשאית שניסתה לדרוס מפגינים במיניאפוליס, לאחר שנעצרה/AP, אי-פי

בסנטה מוניקה, קליפורניה, חנויות יוקרה נבזזו לאורך הטיילת הפופולרית של העיר לפני שהמשטרה החלה במעצרים. מעשי הוונדליזם החלו אחרי צעדה, שהייתה שלווה ברובה, והתקיימה מוקדם יותר בעיר החוף. דרומה משם, בלונג ביץ', פרבר של לוס אנג'לס, קבוצה של צעירים וצעירות ניפצו חלונות של מרכז קניות ובזזו חנויות לפני שהם התפזרו עם תחילת העוצר, בשעה 18:00.

"אנחנו צריכים צדק"

מיניאפוליס, שבה נהרג פלויד, המשיכה להיות אחד המוקדים העיקריים גם הלילה. "אני שונא לראות את העיר שלי ככה, אבל אנחנו צריכים צדק", אמר ג'הובה קרייוון בן ה-18 כשהוא צופה על מפגינים הצועדים תחתיו במיניאפוליס, דקות לפני שהעוצר של השעה 20:00 נכנס לתוקף.

בשעות אחר הצהריים, משאית נסעה דרך מפגינים שצעדו על כביש בעיר, שהיה סגור לתנועה. הנהג הוצא מהמכונית והוכה על ידי המפגינים, לפני שנעצר על ידי המשטרה. לא ידוע על פצועים משורות המפגינים. במשטרת מיניסוטה אמרו כי התקרית הייתה מכוונת.

"אנחנו במינסוטה נחמדים, אבל איננו מטומטמים ולא סיימנו", אמרה אחת מארגנות ההפגנה דארנלה ווייד, שיחד עם אלפים מחו מחוץ לגבעת הקפיטול של המדינה. "הם שלחו אלינו את הצבא ורק ביקשנו מהם מעצרים". מושל מינסוטה פרס את כלל המשמר הלאומי, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, כדי למנוע את הסלמת האלימות, שגרמה לנזק כבד לעיר.

בצומת מיניאפוליס שבה מת פלויד, התאספו אנשים עם מטאטאים ופרחים ואמרו שחשוב להגן על מה שכינו "מרחב מקודש". הצומת נחסם לתנועה, בזמן שטבעת הפרחים הונחה על הכביש.

מפגינים שחורים במיניאפוליס, בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד. 1 ביוני 2020. רויטרס, רויטרס
"אנחנו במינסוטה נחמדים, אבל לא מטומטמים". מפגינים במיניאפוליס, היום/רויטרס, רויטרס

בין המפגינים במיניאפוליס היה גם מייקל בראון האב, אביו של מייקל בראון שנהרג על ידי קצין משטרה בפרגוסון שבמיזורי, והצית הפגנות בשנת 2014. "אני מבין מה המשפחה הזו מרגישה. אני מבין מה הקהילה שלנו מרגישה", אמר.

נציבת המחוז אנג'לה קונלי אמרה כי ההפגנות והעימותים עם המשטרה יימשכו עד ששלושת הקצינים שהיו במקום שבו הוצמד פלויד לקרקע יעצרו אף הם ויועמדו לדין. הקצין שהחזיק את ברכו על צווארו של פלויד, דרק שובין, הואשם בשבוע שעבר ברצח. כל ארבעת הקצינים פוטרו מהמשטרה. "הקהילה שלנו תמשיך להראות נוכחות, עד שהצדק ייעשה", אמרה קונלי.

טראמפ הורד לבונקר

לפי דיווחים בארצות הברית, הנשיא דונלד טראמפ נלקח למקלט תת-קרקעי בבית הלבן למשך שעה אחת ביום שישי, בזמן שהמחאה התלקחה מול הבית הלבן. במהלך אותה הפגנה, המוחים יידו אבנים לעבר כוחות המשטרה שהוצבו סמוך למתחם. ככלל, המקלט משמש את הנשיא במקרי חירום כמו פיגועי טרור. ההחלטה של השירות החשאי להוביל את טראמפ למקום מעידה על הדאגה בבית הלבן לנוכח ההפגנות במהלך כל סוף השבוע.

טראמפ מאשים אנרכיסטים ואת התקשורת בתדלוק האלימות, במהלך ההפגנות. התובע הכללי וויליאם בר הפנה אצבע מאשימה לעבר ארגוני "שמאל קיצוני". אתמול אמר טראמפ כי הממשל יגדיר את התנועה האנטי-פשיסטית אנטיפה ארגון טרור. לא ברור כמה מפגינים אכן שייכים לתנועה.

"מושלים וראשי עיר דמוקרטים - תפעילו יד קשה", צייץ טראמפ. "האנשים האלו אנרכיסטים. קראו למשמר הלאומי עכשיו". היועץ לביטחון לאומי, רוברט אובריאן, אמר כי בשלב זה הממשל לא מתכוון להשתלט על המשמר הלאומי.

מחאה בניו יורק בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד הצעיר השחור לאחר ששוטר תועד דורך על צוואר במיניאפוליס  31 במאי 2020. רויטרס
גם בתו של ראש העיר נעצרה. הפגנות בניו יורק, הלילה/רויטרס

בניו יורק, המשטרה עצרה כ-350 בני אדם ו-30 שוטרים סבלו מפגיעות קלות במהלך העימותים. ראש העירייה ביל דה בלאזיו אמר כי התנהלות המשטרה נמצאת תחת חקירה, כולל סרטונים ששותפו ברשתות החברתיות ובהם נראתה ניידת שועטת לעבר קהל של מפגינים. הוא אמר שלא ראה סרטון נפרד שבו נראה שוטר מסיר מסיכה של מפגין שחור כדי לרסס משהו בפניו. בין העצורים הייתה בתו, קיאארה בת ה -25, שנעצרה על התקהלות לא חוקית ושוחררה.

אלימות ספורדית פרצה גם בבוסטון בתום הפגנות שלוות, כשפעילים השליכו בקבוקים לעבר שוטרים והציתו ניידת.

חשש מהתפשטות קורונה

פלויד, בן 46, נחנק למוות ביום שני בזמן שהשוטר דרק צ'ובין הצמיד את ברכו לצווארו במשך תשע דקות. זה שחרר זעם שהתפשט ברחבי המדינה המפולגת מבחינה פוליטית וגזעית בזמן קמפיין נשיאות סוער ומגיפת הקורונה, שהשאירה רבים בבתיהם במשך שבועות והותירה מיליוני אזרחים ללא עבודה. הקהילות השחורות ומיעוטים אחרים נפגעו קשה במיוחד מהמגיפה ומהנזק הכלכלי שהביאה.

ההפגנות עוררו חששות גם בקרב קהל המפגינים להתפרצויות חדשות. "אולי המדינה הזו תקבל את התזכורת שאנחנו חולים מכך שהמשטרה רוצחת גברים שחורים לא חמושים", אמר לקס סקוט, מייסד קבוצת Black Lives Matter ביוטה. "אולי בפעם הבאה ששוטר לבן יחליט ללחוץ על ההדק, הוא יחשוב על ערים בוערות", הוסיף.

כוחות שיטור בסיאטל, בעקבות הפגנות על מותו של ג'ורג' פלויד. 1 ביוני 2020. רויטרס, רויטרס
כוחות שיטור בסיאטל, מול המפגינים/רויטרס, רויטרס

במיאמי, כמה מאות מפגינים צעדו במרכז העיר וצעקו "אין צדק, אין שלום", כשהם חולפים על מרכז מעצר שבו האסירים נראו מנופפים בחולצות. הפגנות נרשמו גם בשיקגו, בסיאטל, בסולט לייק סיטי, בקליבלנד ובדאלאס, שם מתפרעים תועדו מכים בעל חנות שרדף אחריהם עם מצ'טה. המשטרה אמרה שמצבו יציב.

הזעם התפשט גם לאירופה, שם אלפים התכנסו בכיכר טרפלגר בלונדון, מחאו כפיים ונופפו בכרזות, למרות כללי הממשלה המונעים התכנסויות המוניות בגלל מגיפת הקורונה.

(עדכון ראשון 03:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully