וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה ביפן: רה"מ שינזו אבה התפטר אחרי כ-8 שנים בשל מחלה

עודכן לאחרונה: 28.8.2020 / 19:29

המנהיג השמרן, הוותיק ביותר בתולדות המדינה, הכריז כי מצבו הבריאותי לא מאפשר לו להמשיך עד סוף כהונתו בשנה הבאה: "מתנצל מעומק לבי". הפופולריות שלו צנחה בשל הקורונה והמשבר הכלכלי, ואף שחיזק את הצבא, הוא נכשל בשינוי החוקה הפציפיסטית. בעולם הביעו צער על לכתו

בווידאו: ראש ממשלת יפן התפטר מתפקידו בשל החמרה במצבו הבריאותי/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, הכריז היום (שישי) על התפטרותו מהתפקיד, בתום כמעט שמונה שנות כהונה רציפה. זאת, לדבריו, בשל מצבו הבריאותי. "בריאותי החלה להידרדר באמצע החודש שעבר", הסביר אבה במסיבת עיתונאים. "לא רוצה שענייני יפגעו בקבלת ההחלטות הפוליטיות".

"איני יכול להמשיך לכהן כראש ממשלה אם אין לי את הביטחון שאוכל לבצע את העבודה שהופקדה בידי על ידי העם", אמר אבה בן ה-65, שיישאר בתפקיד עד למינוי מחליף. לדבריו, הוא ביקש להימנע מיצירת ריק פוליטי, בעוד טוקיו נאבקת בהתפרצות נגיף הקורונה.

"אני מתנצל מעומק לבי על שלמרות כל התמיכה שקיבלתי מהעם היפני, אני עוזב את התפקיד כשנותרה שנה שלמה לכהונה שלי", אמר כשהוא דומע וקולו נחנק. זו הפעם השנייה שאבה מתפטר מראשות הממשלה בגלל בעיות בריאות.

אבה, נצר להורים ממשפחות פוליטיות, נאבק במשך שנים במחלת מעי דלקתית כרונית בשם קוליטיס כיבית. שני ביקורים שקיים בבית חולים בתוך שבוע העלו שאלות בנוגע ליכולתו לשמש בתפקיד הרם עד סוף כהונתו, בספטמבר 2021. הוא כיהן ברציפות בתפקיד יותר מכל ראש ממשלה אחר בתולדות יפן.

הצהרתו של אבה אישרה דיווחים שפורסמו מוקדם יותר היום על כוונתו המסתמנת לסיים את תפקידו. מוקדם יותר היום, הוא הודיע על החלטתו לחברי מפלגתו. הירושיגה סקו, בכיר במפלגה הדמוקרטית-ליברלית, אישר זאת בשידור חי בתחנה. ברקע ההתרחשות, מחירי המניות בטוקיו צנחו, בעוד הין התחזק.

ראש ממשלת יפן שינזה אבה במסיבת העיתונאים בה הודיע על התפטרותו מהתפקיד בשל מצבו הבריאותי. 28 באוגוסט 2020. רויטרס
שבר את השיא לכהונה הרצופה הארוכה ביותר בתפקיד. אבה, היום/רויטרס

אבה שימש דמות מפתח ביוזמה היפנית לארח בטוקיו את המשחקים האולימפיים שתוכננו להתקיים השנה, אך נדחו לבסוף בשל משבר הקורונה לשנה הבאה. נכון להיום, יש ספקות האם בנוגע לשאלה האם האירועים לא יידחו פעם נוספת.

"עלינו לממש את האחריות שלנו כמדינה המארחת של המשחקים האולימפיים", אמר היום אבה במסיבת העיתונאים. "כמובן, אני מאמין שמי שימשיך אותי יעבוד כדי לארח האולימפיאדה תחת אמונה זהה".

ההתפטרות הזניקה מירוץ להחלפתו של אבה בראשות מפלגת השלטון - כנראה בשבועות הקרובים - כשעל המנצח לקבל אישור רשמי מהפרלמנט להחליף את אבה למשך שארית כהונתו בראשות הממשלה.

שר ההגנה לשעבר, שיגרו אישיבה, ושר החוץ לשעבר פומיו קישידה, הביעו שניהם עניין במשרה הרמה, על פי דיווחים בתקשורת המקומית. שם נוסף שצף הוא של יועצו הקרוב של אבה, מזכיר הממשלה יושיהידה סוגה.

עוד בוואלה!

יפן: לראשונה מאז מלחמת העולם - הצבא יוכל לפעול מחוץ למדינה

לכתבה המלאה

ביסס את מעמדה של יפן בעולם

אבה זכה לשבחים על חיזוק מעמדה של יפן בזירה העולמית אחרי שנים של שבהם ראשי הממשלה התחלפו בזה אחר זה. התפטרותו מגיעה בתקופה של חוסר יציבות אזורית, בין היתר בשל המתיחות הגוברת בין ארצות הברית לבין סין.

ראש ממשלת יפן שינזה אבה במסיבת העיתונאים בה הודיע על התפטרותו מהתפקיד בשל מצבו הבריאותי. 28 באוגוסט 2020. רויטרס
חזר לכהונה שנייה בדצמבר 2012. אבה מודיע על התפטרותו, היום/רויטרס

מנהיגים ברחבי העולם איחלו לו בריאות וחילקו לו שבחים.

ברוסיה, דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר כי מוסקבה מצרה על התפטרותו וציין כי יחסי העבודה בינו לבין הנשיא ולדימיר פוטין היו "מבריקים". זאת אף ששני המנהיגים לא הצליחו לפתור את המחלוקת הנמשכת עוד מאז תום מלחמת העולם השנייה סביב השליטה על קבוצת איים.

גם בקוריאה הדרומית הביעו צער על פרישתו של אבה, ואמרו כי היה לו תפקיד חשוב בקידום היחסים בין המדינות. דובר הנשיאות אמר כי סיאול תמשיך בשיתוף הפעולה עם יורשו בתפקיד.

שתי המדינות מאוימות על ידי קוריאה הצפונית וארסנל הטילים והגרעין שלה, ובשטחיהן יש נוכחות של כוחות אמריקניים, אך על יחסיהן עדיין מעיב זיכרון הכיבוש היפני במלחמת העולם השנייה ושעבוד נשים קוריאניות. בקוריאה הדרומית ובסין זעמו על המנהג של אבה לשלוח מנחה למקדש יסוקוני בטוקיו, שבו מונצחים גם פושעי מלחמה. עם זאת, לא חזר על ביקורו במקום מאז דצמבר 2013.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הביעה צער על ההתפטרות ואיחלה לאבה הצלחה. "אני מצטערת על ההתפטרות ואני מאחלת לו את הטוב ביותר", אמרה מרקל לכתבים, "עבדנו טוב מאוד ביחד".

הכהונה הרצופה הארוכה ביותר

ראש הממשלה היפני עמד בפני ביקורת עזה על טיפולו במשבר הקורונה וכן בשל שערוריות הקשורות בחברי מפלגתו, ולאחרונה התמיכה בו ירדה לאחת הרמות הנמוכות ביותר בשמונה השנים האחרונות, מאז נכנס ללשכתו.

יפן לא נפגעה קשות מבחינת כמות המאובחנים כפי שאירע במדינות אחרות, אך אבה זכה לביקורת בשל התגובה הראשונית למגיפה, שנתפסה כמגושמת, כשמבקרים האשימו אותו בחוסר מנהיגות בעוד הנגיף התפשט. אם לא די בכך, ברבעון השני, כלכלת יפן נפגעה באופן הקשה ביותר שתועד, כשהמגיפה רוקנה את הקניונים וריסקה את הדרישה למכוניות וייצוא מסוג אחר.

"בתור מנהיג מפלגת השלטון, הוא פעל קשה על האבנומיקס במשך שמונה שנים", אמר נאויהטו קוג'ימה, סוכן מניות בן 55 מטוקיו. "היו בעיות רבות, אבל אילו היה מנהיג אחר, אני בספק שהוא היה מצליח לשמור על ממשלה יציבה כל כך הרבה זמן כמו אבה".

ראש ממשלת יפן שינזו אבה מניח זר בטקס זיכרון בעיר הירושימה לציון קורבנות פצצת האטום שהוטלה לפני 75 שנה, 6 באוגוסט 2020.. רויטרס
גם סביו נכשל בשינוי החוקה. אבה מניח זר בהירושימה, החודש/רויטרס

אבה השמרן חזר לכהונה שנייה בדצמבר 2012, תוך התחייבות להפיח חיים בכלכלה באמצעות מה שזכה לכינוי "האבנומיקס" - גישה הכוללת מדיניות מוניטרית מקלה במיוחד ורפורמות כלכליות נוספות. הוא זכה לשבחים על ביצור מעמדה הבינלאומי של יפן, והגדיל באופן משמעותי את ההוצאה הצבאית והרחיב את תפקיד הכוחות המזוינים של טוקיו.

בשינוי היסטורי, ממשלתו פירשה מחדש ב-2014 את החוקה כך שכוחות יפניים יוכלו להילחם מעבר לים, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. שנה לאחר מכן, יפן העבירה חוקים שביטלו את האיסור על הזכות להגן על בעלת ברית שנמצאת תחת מתקפה.

מסכים מקרינים את נאום התפטרות של ראש ממשלת יפן שינזו אבה בחנות בעיר אוריאסו, 28 באוגוסט 2020. רויטרס
יפן נכנסת לתקופה של אי-ודאות. נאומו של אבה מוקרן בחנות בעיר אוריאסו/רויטרס

עם זאת, שאיפתו לשנות את סעיף 9 בחוקה הפציפיסטית של המדינה, שנוסחה על ידי ארצות הברית אחרי מלחמת העולם השנייה, נכשלה בעקבות חילוקי דעות חריפים בקרב הציבור היפני. סבו, נובוסוקה קישי, נכשל במשימה דומה כשהתפטר ב-1960 אחרי זעם ציבורי על הסכם ביטחוני שקידם עם ארצות הברית.

"רציתי שהוא יתפטר זמן רב", אמר קצומי אביקו, בעל חנות בן 79 מטוקיו. "כל דבר שעשה היה רע. במיוחד הניסיון לשנות את החוקה. הוא לא הגן על החוקה, אלא רצה לשנות אותה. אני לא יכול לסלוח לו".

ביום שני האחרון, אבה שבר את השיא לכהונה הרצופה הארוכה ביותר בתפקיד, כשהוא מנפץ את שיאו של קרוב משפחה אחר ששימש בתפקיד, חתן פרס נובל לשלום אייסאקו סטו, מלפני חצי מאה.

אבה התפטר במפתיע מכהונתו הראשונה כראש ממשלה ב-2007, כשגם אז הוא ציין את בריאותו כסיבה לכך, אחרי שנה רצופה בשערוריות שנקשורות בחברי ממשלתו כמו גם תבוסה למפלגתו בבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully