וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת יפן ביקר במקדש – ועורר את זעם השכנות

רויטרס

26.12.2013 / 11:23

שינזו אבה השמרן פקד את מקדש יסוקוני בטוקיו, המסמל עבור סין וקוריאה הדרומית את התוקפנות של ארצו במלחמת העולם. בייג'ינג זימנה את השגריר: "על יפן לשאת בתוצאות מעשיה"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

שוב מתיחות במזרח אסיה: סין וקוריאה הדרומית זועמות על יפן, בעקבות ביקורו של ראש הממשלה שינזו אבה במקדש שנוי במחלוקת בארצו. אבה פקד הבוקר (חמישי) את מקדש יסוקוני בבירה טוקיו, המנציח את זכרם של כשני מיליון וחצי יפנים שמתו במלחמות, ובכלל זה אנשים שהורשעו בבית דין בינלאומי בכך שהיו אחראים לפשעים במלחמת העולם השנייה. אחד מהם הוא ראש ממשלת יפן בזמן המלחמה, הידקי טוג'ו, שהוצא להורג ב-1948 לאחר שהורשע בפשעי מלחמה.

שתי השכנות האסיאתיות רואות במקדש סמל לתוקפנות היפנית במלחמת העולם, אז כבשה יפן חלקים גדולים מסין ומקוריאה. זמן קצר אחרי הביקור, שהועבר בשידור חי בטלוויזיה, הגיעו התגובות. בבייג'ינג הגדירו את הביקור "בלתי מקובל לחלוטין על העם הסיני". לפי סוכנות הידיעות הסינית שינואה, שר החוץ וואנג יי זימן את השגריר היפני כדי להדגיש בפניו את "התנגדותו החריפה" למעשה. דובר המשרד קין גאנג אמר: "אנו מוחים בתוקף ומגנים בחריפות את מעשיו של המנהיג היפני. הדבר מציב מכשול פוליטי משמעותי לשיפור היחסים ההדדיים. יפן חייבת לשאת בתוצאות של מעשיה".

עוד מהנעשה בעולם:
טורקיה: ארדואן פיטר חצי מהשרים, מהומות באיסטנבול
תיעוד: חולץ אחרי 4 שעות בהן נקבר תחת השלג
מצרים סיכלה "פיגוע של חמאס נגד כוחות הביטחון"

ראש ממשלת יפן שינזו אבה ביקר במקדש יסוקוני השנוי במחלוקת ועורר זעם בסין ובקוריאה הדרומית. טוקיו, 26 בדצמבר 2013. AP
לא התכוון לפגוע ברגשותיהם של העמים השכנים. אבה/AP

סיאול הביעה גם כן "צער וכעס" על האירוע. השגרירות האמריקנית בטוקיו התייחסה אף היא לנושא, ומסרה כי ארצות הברית "מאוכזבת", וכי הדבר עלול להחריף את המתיחות בין יפן לשכנותיה. אלה מצויות גם כך מצויות בסכסוך טריטוריאלי בים סין המזרחי.

אבה עצמו דחה את הטענות שלפיהן מדובר בצעד שכוונתו להתריס, ואמר כי ביקר במקום דווקא כמחווה אנטי-מלחמתית. "רציתי לדווח (למתים) מעשינו בשנה שחלפה מאז נכנסנו לתפקיד, ולהתחייב כי בני האדם לעולם לא יסבלו שוב ממלחמה", אמר לאחר הביקור, שהיה הראשון של ראש ממשלה יפני מכהן מאז 2006. הוא הוסיף כי "אין זו כלל כוונתי לפגוע ברגשותיהם של העם הסיני או הקוריאני". גורמים רשמיים בטוקיו ביקשו להבהיר כי הביקור היה פרטי ולא ייצג את הממשלה.

ב-BBC דווח כי בשנות השבעים סיכמה יפן עם סין כי מנהיגים בתפקיד לא יבקרו במקדש. בקדנציה קודמת שלו ב-2007-2006, אמר אבה השמרן כי איננו שוקל כלל לבקר במקום, "כל עוד הדבר מהווה בעיה דיפלומטית".

sheen-shitof

עוד בוואלה

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ראש ממשלת יפן שינזו אבה ביקר במקדש יסוקוני השנוי במחלוקת ועורר זעם בסין ובקוריאה הדרומית. טוקיו, 26 בדצמבר 2013. רויטרס
"באתי לדווח למתים על מעשינו בשנה החולפת". אבה משוחח עם כתבים לאחר הביקור/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully