וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן: לראשונה מאז מלחמת העולם - הצבא יוכל לפעול מחוץ למדינה

16.7.2015 / 15:12

בית המחוקקים התחתון ביפן אישר הצעות חוק היסטוריות ושנויות במחלוקת, שעשויות לשנות את החוקה הפציפיסטית. יותר מ-100 אלף מפגינים התאספו מחוץ לפרלמנט, אך ראש הממשלה נחוש לקדם את הרפורמות

ראש ממשלת יפן שינזו אבה בפרלמנט היפני במהלך הצעות החוק שלו לביטול המדיניות הפציפיסטית של יפן, 16 ביולי 2015. רויטרס
שינזו אבה במהלך ההצבעה/רויטרס

בית המחוקקים התחתון ביפן אישר היום (חמישי) הצעות חוק שנוגעות לשינוי במדיניות הביטחון של המדינה. ראש הממשלה שינזו אבה קידם את השינוי החוקתי, שיאפשר לכוחות הצבא לפעול מחוץ לגבולות יפן, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. יותר מ-100 אלף אזרחים יפנים הפגינו נגד הצעות החוק מחוץ לפרלמנט במהלך הלילה וקראו: "לא למלחמה, לא להרג" וגם "אבה, תתפטר". מפלגות האופוזיציה החרימו את ההצבעה.

החוקים החדשים יועברו כעת לאישור בית המחוקקים העליון ביפן, ואם לא תיערך בו הצבעה תוך 60 יום, הם יוחזרו לבית המחוקקים התחתון, שם ממשלתו של אבה תידרש לרוב של שני שלישים כדי להשלים את הליך החקיקה. לפי הצעות החוק, יוסר האיסור על הגנה עצמית קולקטיבית, וכך יפן תוכל להילחם לצד בעלות בריתה, בעיקר ארצות הברית, ולספק להן תמיכה לוגיסטית.

עוד בוואלה חדשות:
ביקור מפתיע: משעל ובכירי חמאס באו לערב הסעודית
תיעוד: ילד בשורות דאעש מוציא להורג חיילים עיראקים
יוון: הפרלמנט אישר את הרפורמות שדרש גוש האירו

מפגינים יפנים מחוץ לפרלמנט מתנגדים להצעות חוק נגד הפציפיזם, 15 ביולי 2015. רויטרס
המפגינים מחוץ לפרלמנט שקראו "לא למלחמה" ו"אבה, תתפטר"/רויטרס

אבה טען כי צרכי הביטחון החדשים של יפן מחייבים אותה לעמוד מול אתגרים חדשים, במיוחד אלה שמגיעים מסין המתעצמת והמאיימת. הוא אף טען שהצעד הזה נעשה בתיאום עם וושינגטון. "המצב הביטחוני ביפן נעשה קשה יותר", אמר אבה לעיתונאים אחרי ההצבעה, "החוקים האלה חיוניים כדי להגן על חיי העם היפני ולמנוע מלחמה".

לקראת סיום מלחמת העולם השנייה תקפה ארצות הברית בפצצות גרעיניות את הירושימה ונגסאקי. לאחר המלחמה חתמה יפן עם ארה"ב על אמנת ביטחון, שהפכה את יפן למדינה פציפיסטית. מאז יפן הקפידה לשמור על מדיניותה, אבל בחודשים האחרונים אבה הוביל שינויים במדיניות שהובילו להצעות החוק שמעוררות מחלוקת עזה בציבור היפני, והורידו את התמיכה בראש הממשלה לכדי 40% בסקרים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully