וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון: הפרלמנט אישר את הרפורמות שדרש גוש האירו

16.7.2015 / 2:17

ברוב של 228 תומכים אושרו הצעדים הכואבים שהוצבו כתנאי לתכנית החילוץ. 38 חברי מפלגת השלטון נמנעו או התנגדו. באתונה פרצו עימותים אלימים בין מפגינים לכוחות הביטחון. ציפראס: "לא מאמינים בתכנית, מחויבים לאמצה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

בתום דיון סוער, אישר הלילה (חמישי) הפרלמנט היווני את הרפורמות הכלכליות הכואבות שלהן התחייבה הממשלה והעומד בראשה אלכסיס ציפראס למדינות גוש האירו, במסגרת תכנית החילוץ. בתמורה, תקבל המדינה, העומדת בפני פשיטת רגל, כ-80 מיליארד אירו. 50 מיליארד מתוכם יועברו באופן מידי לבנקים הנמצאים בסכנת קריסה.

הרפורמות אושרו ברוב של 229 חברי הפרלמנט, מול 64מחוקקים שהתנגדו, שישה שנמנעו ואחד שנעדר מההצבעה. 38 חברי מפלגת השמאל הרדיקלי השלטת "סיריזה", בהם שר האוצר היווני, לא הצביעו בעד הרפורמות, אך תמיכת מפלגות הימין של האופוזיציה סייעה לראש הממשלה אלכסיס ציפראס במשימה.

לקריאה נוספת בנושא
הקרב של ציפראס לקראת סיום: הפרלמנט ביוון יאשר את הצעת הסיוע?
חרף ההסכם, יוון עדיין זקוקה למהפך תרבותי כדי להציל את עצמה

בשיחה עם כתבים לאחר ההצבעה הציע השר, פנגיוטיס לפזאניס, את התפטרותו: "אם בשלב מסוים התפטרותי תידרש, הדבר יהיה נתון לרשות ראש הממשלה". לפזאניס הוסיף. "אנו מחוקקים של הממשלה. אנו תומכים בה בלב שלם. אנו תומכים בסיריזה בממשלה ואנו תומכים בראש הממשלה. אנו לא תומכים בתכנית החילוץ".

ראש ממשלת יוון, שהבטיח בטרם עלה לשלטון בחודש ינואר כי יבטל את משטר הצנע, נאלץ לקבל את התנאים הקשים של בעלי החוב של המדינה, על אף שהצעה דומה נדחתה ברוב גדול במשאל עם שהתקיים לפני שבועיים וחצי. לפני ההצבעה פנה ציפראס לפרלמנט היווני ואמר על תכנית החילוץ: "אנו לא מאמינים בה, אבל אנו מחויבים לאמץ אותה". ציפראס הוסיף כי אין לתכנית אלטרנטיבה.

ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, במהלך הדיון על אישור הסדר החוב. רויטרס
ציפראס בדיון לפני ההצבעה על הרפורמות, הלילה/רויטרס

שעות ספורות לפני ההצבעה התעמתו מפגינים המתנגדים לתכנית עם המשטרה בסמוך לפרלמנט באתונה. המפגינים השליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון, שהגיבו בפיזור גז מדמיע שגרם למנוסתם של מאות אנשים לאזור כיכר סינטגמה, הכיכר המרכזית בעיר.

מוקדם יותר אלפי תושבים השתתפו בעצרות מחאה שלוות נגד הסדר החוב החדש, שאליו התחייבה השבוע ממשלת יוון והעומד בראשה אלכסיס ציפראס. ההסכם צפוי לחלץ את יוון מפשיטת רגל, אולם נושיה בגוש האירו דורשים מאתונה, כאמור, לבצע שורת רפורמות כואבות בכלכלה, שיכבידו עוד יותר על חייהם של האזרחים הסובלים ממשבר כלכלי חריף.

המפגינים נשאו שלטים שבהם נכתב "בטלו את הסדר החילוץ" ו"לא למדיניות של האיחוד האירופי, של הבנק המרכזי האירופי ושל קרן המטבע הבינלאומית". עם זאת, סקר שפורסם היום הראה כי 70% מהציבור תומך בכך שהפרלמנט יאשר את התכנית, חרף הגזירות הכואבות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הפגנות באתונה לפני ההצבעה על הסדר החוב החדש של יוון, 15 ביולי 2015. רויטרס
המפגינים השליכו בקבוקי תבערה. אזור ההפגנה באתונה, אמש/רויטרס
הפגנות באתונה לפני ההצבעה על הסדר החוב החדש של יוון, 15 ביולי 2015. רויטרס
שוטרים תופסים מחסה בעקבות המהומות בהפגנה, אמש/רויטרס

אמש שוחח ציפראס עם נשיא יוון פרוקופיס פבלופולוס, אולם לא נמסרו פרטים נוספים מעבר לכך. ייתכן שהשיחה של השניים התרחשה לנוכח האפשרות שציפראס יפרוש מתפקידו לנוכח אי-ההצבעה של חברי "סיריזה" בעד התכנית.

לפני ההצבעה, הזהיר ציפראס את חברי מפלגתו כי הוא זקוק לתמיכתם הלילה כדי להישאר בתפקידו. "אני ראש ממשלה משום שיש קבוצה בפרלמנט שתומכת בי", אמר ציפראס למחוקקים, לפי הגורם בממשלה. "ללא התמיכה הזאת, יהיה קשה עבורי להישאר ראש הממשלה ביום שאחרי".

(עדכון ראשון: 23:03)

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס בדיון בפרלמנט, 15 ביולי 2015. רויטרס
יישאר בתפקיד? ראש ממשלת יוון ציפראס בדיון בפרלמנט, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully