וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון נשארת בגוש האירו בכפוף לרפורמות קשות; מרקל: "ניתן לשקם את האמון"

בתום שיחות רצופות שנמשכו יותר מ-16 שעות, מנהיגי מדינות גוש האירו הגיעו להסכם שישאיר את יוון עם המטבע המשותף. בתנאי שממשלת יוון תעביר תוך ימים בפרלמנט שורה של רפורמות קשות. דיווח לאולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

"אני מאמינה שניתן לשקם את האמון בין הצדדים" - כך אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אחרי שנחשף הבוקר (שני) שהושג הסכם לתכנית סיוע שלישית בין גוש האירו לבין ממשלת יוון. נשיא צרפת פרנסואה הולנד הודה: "ברגעים מסוימים חשננו שגוש האירו יאבד את אחת החברות בו, יוון".

ההסכם מורכב מצעדים בוני אמון שנועדו להוביל בסופה של דרך לתכנית סיוע אירופית כוללת בתמורת לרפורמות מרכזיות בכלכלה היוונית. גוש האירו יעביר 50 מיליארד אירו באופן מיידי לבנקים היוונים שנמצאים על סף קריסה ולידי המשק.

גורל ההסכם מותנה בכך שממשלת יוון תצליח להעביר עד יום רביעי בפרלמנט שורה ארוכה של גזרות וקיצוצים במשק, שהיא התנגדה להן והלכה בגללן למשאל עם רק לפני שבוע. יש קולות רבים בממשלת יוון, כולל יושבת ראש בית הנבחרים היווני, שהודיעו על התנגדותם לתכנית ש"נועדה להשפיל את היוונים". ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס אמר אחרי חשיפת ההסכם:

"נלחמנו קשה מאוד בחו"ל, ועכשיו מצפה לנו מאבק קשה מאוד בבית". ההבטחות היחידות שניתנו לציפראס היו שייערך דיון על פריסת החוב היווני, בלי הבטחה ל"תספורת" של החוב הלאומי של יוון שעומד על 320 מיליארד אירו. ובנוסף יוון תקבל 35 מיליארד יורו כהלוואה שתאפשר לכלכלתה מרווח נשימה נוסף. "יש הסכם עם יוון, ונמשיך לתמוך בה", אמר נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק. ראש הנציבות האירופית ז'אן-קלוד יונקר, שאיים להעיף את יוון מגוש האירו, הודה: "לא תהיה יציאה יוונית מהאירו.

רק בתנאי שציפראס יצליח להעביר את הגזרות, שמשמעותם עוד מיתון וצנע ביוון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תוכל להעביר את ההצעה לעיסקה מול יוון בפרלמנט הגרמני. "אין תכנית ב, אך תהיה דרך ארוכה וקשה עד שנגיע לכל היעדים", הוסיפה מרקל שרמזה בכך שבכל מקרה יוון לא תוצא מגוש האירו. יחד עם זאת מרקל הבהירה בדבריה ש"נדרש יישום מיידי של רפורמות יסודיות ועמוקות במשק היווני", וציינה הפרטת בנקים, מכירת נכסי מדינה ופתיחת שוק העבודה לתחרות כחלק מהצעדים. "(ראש ממשלת יוון) ציפראס הוביל את הקו לפיו היוונים מאוד רוצים להישאר בגוש האירו", היא סיכמה.



עוד כתבות בנושא:
משבר יוון: פגישת מנהיגי האיחוד האירופי בוטלה
האם גרמניה שוקלת להוציא את יוון מגוש האירו לחמש שנים?
הכדור במגרש האירופי: האם הצעת יוון תתקבל למרות משבר האמון?

אנגלה מרקל, פרנסואה הולנד ואלכסיס ציפראס במהלך פסגת מנהיגי מדינות גוש האירו בבריסל, יולי 2015. רויטרס
ראש ממשלת יוון ציפראס, קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת הולנד במהלך פסגת מנהיגי גוש האירו, אתמול/רויטרס

אחרי 17 שעות של שיחות בין מנהיגי מדינות האירו, שהופסקו מספר פעמים וחודשו לתוך הלילה ולשעות הבוקר, הושג ההסכם, או יותר נכון - מתווה להסכם.

אמש סיימו 19 שרי האוצר של מדינות גוש האירו יומיים של דיונים בנוגע לתגובה לתכנית הרפורמות שהגישה ממשלת יוון. הם לא הגיעו להסכמה בכל הנושאים והעבירו את הנושא להחלטת מנהיגי מדינות גוש האירו. שר האוצר ההולנדי ירון דיסלבלום, העומד בראש קבוצת שרי האוצר האירופים, אמר כי הצדדים "עשו דרך ארוכה", אך ציין כי המאמצים להגיע להסכמה סביב "כמה סוגיות משמעותיות".

סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה שלשום מפי גורם אירופי כי גרמניה הכינה תכנית עבור יציאה זמנית של יוון מגוש האירו, שתימשך חמש שנים. המקור הוסיף כי מדובר במסמך פנימי, שלא הופץ בפגישה בבריסל. "ישנן שתי אפשרויות: שיפור של ההצעות, או יציאה מגוש האירו", אמר. עם זאת, גורמים רשמיים בממשלת יוון הכחישו את הדברים, ואמרו כי שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שויבלה, לא העלה כלל את האפשרות של יציאה של יוון מגוש האירו, וכמוהו אף אחד משרי האוצר האחרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ראש ממשלת יוון בפרלמנט האירופי, בריסל, יולי 2015. רויטרס
ראש ממשלת יוון ציפראס. נדרש להעביר בפרלמנט רפורמות תוך ימים ספורים/רויטרס

ראש ממשלת יוון ציפראס נפגש עם קנצלרית גרמניה מרקל, נשיא צרפת הולנד ונשיא המועצה האירופית טוסק כדי לדון בדרכים לפתרון המשבר במהלך הפסקה שערכו המנהיגים בדיונים. והשיחות היו קשות והתארכו כל הלילה.

מרקל אמרה עם הגעתה לבריסל הצהריים כי הסכם עם יוון לא ייחתם היום "בכול מחיר". "ה'מטבע' החשוב ביותר כבר אבד – האמון והמהימנות", אמרה. מרקל הוסיפה כי השיחות יהיו "קשות" וציינה כי בכול הסכם שאליו יגיעו הצדדים "היתרונות צריכים לגבור על החסרונות בכל הנוגע לעתידה של יוון ולעתיד גוש האירו". גרמניה היא אחת המדינות הנוקטות בקשיחות כלפי יוון, ובשבועות האחרונים הביעו נציגיה ספקות בנוגע ליכולת של יוון לעמוד ברפורמות שהציעה בתמורה לחבילת הסיוע.

הולנד אמר עם הגעתו לשיחות כי יעשה כל שביכולתו כדי להשאיר את יוון בגוש האירו. "צרפת תעשה הכול כדי להגיע הלילה להסכם". לדבריו, לא רק עתיד יוון נמצא במוקד השיחות, אלא אירופה כולה. כמו כן, דחה הולנד אפשרות של הוצאתה הזמנית של יוון מגוש האירו ואמר: "או שיוון בפנים, או שהיא בחוץ".

ראש ממשלת איטליה אופטימי: "קרובים מאוד להסכמה"

ראש ממשלת איטליה, מטאו רנצי, הביע אופטימיות ואמר: "אנו מאוד קרובים להסכמה". לדבריו, אירופה צריכה להתמודד עם המשבר ביוון "אחת ולתמיד". "צריך שאירופה תשוב לעשות את מה שהיא צריכה לעשות", ציין. הוא הדגיש כי חילוקי הדעות בין יוון לבין נושיה עדיין קיימים, אך הפער בין הצדדים "הצטמצם באופן ניכר".

חלק מהמדינות בגוש האירו מתנגדות לתכנית שהציעה יוון, וסבורות ש-53 מיליארד אירו לשלוש שנים ליוונים הם סכום גבוה מדי. מתנגדת בולטת היא פינלנד, שממשלתה טוענת כי היא לא תוכל להעביר בפרלמנט תמיכה בהצעה היוונית. לעומת זאת, איטליה מתעקשת לקדם עסקה בכל מחיר, למען שמירה על אחדות אירופה.

(עדכון ראשון: 22:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully