וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכדור במגרש האירופי: האם הצעת יוון תתקבל למרות משבר האמון?

11.7.2015 / 18:30

הפרלמנט ביוון אישר הצעה לתכנית סיוע, הכוללת רפורמות שראש הממשלה התנגד להן נחרצות לפני משאל העם, אולם באיחוד האירופי "לא מאמינים שהיוונים יספקו את הסחורה". שרי האוצר דנים בשעה זו בהצעה. האם ציפראס יצליח לנווט בין אירופה לאתונה?

יונה לייבזון על יוון והמשבר הכלכלי באירופה ב-יולי 2015/עריכה: טל רזניק, נועה לוי, מעצב גרפי: אביחי ברוך

(וואלה, הבנתי: יונה לייבזון על המשבר ביוון)

לאחר ש-251 מתוך 300 חברי הפרלמנט היווני העניקו הלילה (שבת) גיבוי לראש הממשלה אלכסיס ציפראס ואישרו את המשך המשא ומתן מול גוש האירו על בסיס התכנית החדשה שהציג, הכדור עבר למגרש של מדינות גוש האירו. היום הגיעו לבריסל שרי האוצר של כל 19 המדינות החברות בגוש האירו, כולל יוון, על מנת לדון בתכנית החדשה. אם זו תאומץ, ייפתחו מיד מגעים בין יוון לנושים – האיחוד האירופי, הבנק האירופי המרכזי וקרן המטבע הבינלאומית – בנוגע לתכנית סיוע.

עם זאת, במקרה שבו ההצעה היוונית תידחה, הדיונים מחר בפגישת מנהיגי מדינות האיחוד האירופי בבריסל עשויים להתמקד באפשרות של הוצאת יוון מגוש האירו. בתי המחוקקים של כל מדינה בגוש האירו צריכים לאשר התכנית היוונית, ועם הקולות הרבים המתנגדים להסכם עם הממשלה באתונה, זה לא יהיה פשוט.

עוד בוואלה חדשות:
שמעון פרנס מדווח מיוון: האם המשבר מורגש גם באיים השלווים?
הפרלמנט ביוון אישר את תכנית החילוץ החדשה של הממשלה
אירופה מרוצה מההצעה היוונית: "מחר נקבל החלטה חשובה"

מנכ"לית קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד וראש אירוגרופ ירון דייסלבלום, בריסל, יולי 2015. רויטרס
ראש איגוד שרי האוצר של גוש האירו ירון דייסלבלום/רויטרס

ההצעה היוונית שהוגשה שלשום בלילה, ברגע האחרון, מפרטות על גבי 13 עמודים את התנאים לקבלת סיוע בסך 53 מיליארד אירו. בתמורה לסיוע, הממשלה תבצע רפורמות רבות במשק היווני, שעיקרן העלאת המע"מ מ-13% ל-23%, העלאת גיל הפרישה ל-67, ביטול הטבות מס לאיי יוון ותקנות מס שיפגעו בעיקר בעשירי המדינה, לצד מאבק בשחיתות ובהעלמות המסים.

"יש יותר מדי בעיות ואין מספיק זמן"

התכנית זכתה לתגובה חיובית מצד גורמים חשובים, בהם קרן המטבע הבינלאומית, הבנק האירופי המרכזי ופוליטיקאים בכירים, לרבות נשיא צרפת פרנסואה הולנד. עם זאת, ביממה האחרונה נשמעו גם קולות ספקניים מצד פוליטיקאים אירופים וכלכלנים בכירים. "אירופה זקוקה לערבונות לכך שיוון תעמוד בצעדים ובתאריכי היעד שהיא התחייבה להן", הבהיר ז'אן-קלוד טרישה, יו"ר הבנק האירופי לשעבר, בריאיון לרשת CNN. לדבריו, "הצדדים חייבים לבנות אמון, שהיה חסר במהלך כל המגעים ביניהם".

ממשלות יוון האחרונות השמרניות לא הצליחו לעמוד בהתחייבויותיהן כלפי האיחוד האירופי, וכלל לא בטוח שממשלת השמאל של ציפראס מסוגלת לבנות מחדש את האמון בין הצדדים. בחצי שנה האחרונה, מאז עליית מפלגת "סיריזה" לשלטון, המשבר רק העמיק, והצדדים מתקשים לבטוח זה בזה.

דיון בפרלמנט ביוון על ההצעה לתכנית הסיוע, יולי 2015. רויטרס
"אין שום הבדל בין תכנית הסיוע הקודמת לנוכחית". מפגינים מחוץ לפרלמנט היווני, אמש/רויטרס

בפרלמנטים של גרמניה, ספרד, פורטוגל, אירלנד, פולין, לטביה, אסטוניה וליטא ההצעה היוונית תתקשה לקבל רוב. נשיאת ליטא, דליה גריבאוסקייטה, טענה כי "ההצעות של יוון לא נראות מספיקות". במדינות מסוימות, קיימים פערים בין שרי אוצר שמתקשים לסמוך על יוון לראשי מדינות שרוצים להשאיר את גוש האירו מאוחד בכל מחיר. מתיחות כזאת התגלתה בין הקנצלרית אנגלה מרקל לשר האוצר הגרמני וולפגנג שובלה.

גורם בכיר באיחוד האירופי אמר ל"גרדיאן": "אני לא אופטימי. יש יותר מדי בעיות ואין מספיק זמן". לדבריו, "יותר מדי אנשים לא מאמינים שהיוונים יספקו את הסחורה ויעמדו בהתחייבויותיהם, לא משנה מה ציפראס אומר. היוונים לעולם לא יבצעו את הרפורמות שהם מציעים". גורם נוסף בגוש האירו טען: "אין שום הבדל בין תכנית הסיוע הקודמת, שבגינה ציפראס הלך למשאל עם, לתכנית הנוכחית, אז למה שנאמין לו?".

ציפראס הפך את ה"לא" ל"כן" מוחלט

בנאום בפני הפרלמנט היווני הלילה, רגע לפני אישור ההצעה שהרכיב, הודה ציפראס כי חלק מהרפורמות שהוא מציע מנוגדות למדיניות שביקשה להוביל מפלגתו. לדבריו, "תכנית החילוץ כוללת הרבה פעולות קשות והכרחיות, שרחוקות מאוד מהתכניות שאנחנו רצינו ושהתחייבנו אליהן לפני הבחירות, תכניות שהאמנו שיוציאו את כלכלת יוון ממיתון".

רק ביום ראשון, השיג ציפראס ניצחון מרשים במשאל העם, עם 61% מקולות המצביעים שהתנגדו לתכנית הסיוע האירופית. פחות משבוע לאחר מכן, ציפראס לקח את ה"לא" והפך אותו ל"כן" מוחלט. עד ליום ראשון, ציפראס הכריז כי שינויים כמו העלאת גיל הפרישה או העלאת שיעור המע"מ הם "קווים אדומים" שממשלתו לא תחצה, והנה נראה כי הוא נכנע לתכתיבים האירופיים.

התקווה היחידה שנותרה ליוונים היא שהנושים יסכימו למחיקת חלק ניכר מהחוב הלאומי, במסגרת עסקה עתידית. "נאבקנו על תכנית הרפורמות תחת אווירה חסרת תקדים של לחצים שהופעלו עלינו", הוסיף ציפראס בפני בית המחוקקים באתונה. לצד אותם לחצים מכיוון בריסל, אחרי שבועיים שבהם הבנקים ביוון היו סגורים והורגש מחסור במזון ובתרופות, לציפראס לא נותרה באמת ברירה, והוא הציע רפורמות רבות שנוגדות את עמדתו.

דיון בפרלמנט ביוון על ההצעה לתכנית הסיוע, יולי 2015. רויטרס
"סוחטים את הממשלה לאמץ משהו שהיא לא מייצגת". ציפראס, אתמול/רויטרס

נטישת האירו וחזרה לדרכמה משמעה ריסוק הכלכלה היוונית וקריסת הבנקים. בין האפשרות הזו לאפשרות של הישארות בגוש האירו תוך אימוץ גזרות נוספות שיקשו על האזרחים ויבריחו מהמדינה צעירים, ציפראס בחר להתקפל בפני אירופה. בדיעבד, נראה כי משאל העם לא היה יותר מתרגיל פוליטי מתוחכם. ראש הממשלה זכה להצבעת אמון בו ובממשלתו, לפני תקופת הצנע והמיתון הבלתי-נמנעת.

במקביל להצבעה בפרלמנט, אלפי אזרחים יצאו לרחובות אתונה במחאה נגד הרפורמות. רבים טענו כי הם חשים נבגדים אחרי משאל העם. גם בפרלמנט, למרות הרוב הגדול להצעתו של ציפראס, היו מתנגדים, ואף כאלה מתוך מפלגת השלטון. יו"ר הפרלמנט ושרת האנרגיה זואי קונסטנטנופולו הכריזה כי "סוחטים את הממשלה לאמץ משהו שהיא לא מייצגת". עם התגברות הקולות המתנגדים בקואליציה, לא ברור אם ציפראס ייאלץ לפנות לתמיכת האופוזיציה, שספק אם תמשך להעניק לו גב כמו בהצבעה הלילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully