וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן תאפשר לפקחי סבא"א להיכנס לשני מתקנים חשודים במדינה

26.8.2020 / 17:10

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית והרפובליקה האסלאמית יצאו בהודעה משותפת לפיה תתאפשר ביקורת בינלאומית במתקנים שנחשדו בפעילות גרעינית, בהם ככל הנראה המתקן ליד העיר אבאדה שמדרום לאיספהאן - אותו חשף נתניהו בספטמבר 2019

בווידאו: רוחאני בפגישה עם יו״ר סבא״א: ״נמשיך לשתף פעולה״/צילום: רויטרס

איראן תאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להיכנס לשני מתקנים חשודים במדינה, לאחר תקופה ארוכה שבה סירבה לעשות זאת - כך הכריזו היום (רביעי) איראן והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בהודעה משותפת.

אחד מהאתרים החשודים שאליו יקבלו פקחי סבא"א גישה הוא ככל הנראה המתקן ליד העיר אבאדה שמדרום לאיספהאן, אותו חשף נתניהו בנאומו בספטמבר 2019 - שבוע לפני הבחירות לכנסת. המתקן השני נמצא סמוך לעיר כאראג', כ-30 ק"מ מערבית לטהראן.

בהודעה המשותפת מסרו יו"ר סבא"א רפאל גרוסי וראש תכנית הגרעין של איראן עלי אכבר סאלחי, כי "איראן תספק מרצונה את הגישה לאתרים לרשות סבא"א", וכי סוכם בין הצדדים על התאריכים שבהם תינתן הגישה לבחינת האתרים. עוד נמסר כי "לסוכנות אין שאלות נוספות כלפי איראן ובקשות נוספות לגישה למקומות שאינם מוצהרים". גם נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי "איראן תמשיך בשיתוף הפעולה עם סבא"א, כמו בעבר".

המתקן להמרת אורניום, איספהאן, איראן. AP
המתקן להמרת אורניום הסמוך לעיר איספהאן/AP

גרוסי, המבקר באיראן לראשונה מאז כניסתו לתפקיד, הביע כבר אתמול את שביעות רצונו מהשיחות שקיים עם סלאחי, ואמר כי הגישה של סבא"א לאיראן אינה פוליטית. ראש תכנית הגרעין האיראנית אמר אתמול כי "השיחה שלנו הייתה מועילה. הוסכם שהסוכנות תבצע את אחריותה בצורה עצמאית ומקצועית ושאיראן תמלא את התחייבויותיה החוקיות". היום נפגש גרוסי גם עם שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף ועם הנשיא רוחאני.

לפני כחודשיים הוחלט בפגישה של 35 חברות מועצת הנגידים של סוכנות הגרעין של האו"ם, המפקחת על הסכם הגרעין, כי יש להגביר את הלחץ על איראן. הסוכנות דרשה לאפשר לפקחים להיכנס לשני האתרים, שהוזכרו בשני דוחות של סבא"א, בשל החשש שהם מכילים חומרים גרעיניים או עקבות לא מוכרזים שלהם.

עוד בוואלה!

סבא"א לאיראן: הפסיקו למנוע גישה לשני אתרי גרעין חשודים

לכתבה המלאה
נשיא איראן חסן רוחאני בפגישה עם יו"ר סבא"א רפאל גרוסי, המבקר באיראן. בפגישה השתתפו גם ראש תכנית הגרעין האיראנית עלי אכבר סלאחי. רויטרס, רויטרס
נשיא איראן רוחאני בפגישה עם יו"ר סבא"א רפאל גרוסי ובכירים נוספים בטהראן/רויטרס, רויטרס

משרד החוץ האיראני שלל עד כה את טענת סבא"א, וטען כי איראן שיתפה עמה פעולה. דובר המשרד עבאס מוסאווי אמר כי "איראן מקיימת שיתוף פעולה ברמה הגבוהה ביותר עם סבא"א. החלטת מועצת הסוכנות נגדנו היא צעד מאכזב".

לפי נוסח ההחלטה שהוגשה על ידי צרפת, בריטניה וגרמניה, החתומות על הסכם הגרעין, מועצת הנגידים "קוראת לאיראן לשיתוף פעולה מלא עם הסוכנות ולהיענות לבקשות הסוכנות, ללא כל דיחוי, כולל באמצעות גישה מהירה לאתרים שמציינת הסוכנות באופן ספציפי".

הצהרת בנימין נתניהו במשרד החוץ בירושלים, 09.09.19. ראובן קסטרו
נתניהו מציג את המתקן החשוד שמדרום לאיספהאן, ספטמבר 2019/ראובן קסטרו

ההחלטה של מועצת הנגידים, הראשונה שהתקבלה מאז 2015 ומאז יישום הסכם הגרעין, עברה ברוב של 25 תומכים מול שני מתנגדים, יחד עם שבעה נמנעים. על פי הדיפלומטים שנכחו במפגש, המתנגדות היו סין ורוסיה, החברות אף הן בהסכם הגרעין, ממנו פרשה ארצות הברית לפני שנתיים והטילה מחדש סנקציות על המשטר האסלאמי.

הרשויות באיראן הבהירו כי ביקורו של גרוסי אינו קשור למהלך האמריקני להחזרת הסנקציות של האו"ם נגד טהראן, שנכשל בשבוע שעבר במועצת הביטחון. המהלך נכשל מאחר ו-13 מ-15 המדינות החברות במועצת הביטחון הביעו את התנגדותן להטלה מחודשת של הסנקציות, והבהירו כי לוושינגטון אין את הזכות להפעיל את המנגנון שעליו הוסכם בהסכם הגרעין, משום שהיא פרשה ממנו לפני יותר משנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully