וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכנות הגרעין באיראן: השריפה בנתנז נגרמה מפעולת חבלה

23.8.2020 / 20:47

דובר הסוכנות אישר כי הפיצוץ בחודש שעבר היה מכוון והוסיף כי שירותי הביטחון יחשפו בזמן הראוי את הפרטים מאחורי הפעולה. לפי דיווחים והערכות, הפגיעה בצנטריפוגות המתקדמות היו מעשה ישראלי

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

השריפה במתקן העשרות האורניום בנתנז בחודש שעבר נגרמה כתוצאה מפעולת חבלה - כך אמר היום (ראשון) דובר סוכנות האנרגיה הגרעינית של איראן לערוץ אל-עילם. "הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז היה תוצאה של פעולות חבלה, הרשויות הביטחוניות יחשפו בזמן הנכון את מה שהוביל לפיצוץ", אמר הדובר, בהרוז קמלבנדי.

בחודש שעבר הודיעה המועצה לביטחון לאומי של איראן כי הסיבה שהובילה לשריפה התגלתה, אך תוכרז בהמשך. גורמים במדינה אמרו כי הפיצוץ הוביל לנזק רב, שיכול להאט את פיתוח הצנטריפוגות המתקדמות להעשרת אורניום.

כמה גורמים איראניים אמרו כי ייתכן שהאש נגרמה מחבלת סייבר, והזהירו כי טהראן תגיב נגד כל מדינה שביצעה זאת. לפי הערכות ודיווחים שונים, ישראל אחראית לפעול החבלה. אחד התיאוריות שפורסמו הייתה שבמתקן הוטמן מטען רב עוצמה. בישראל שומרים על שתיקה.

תמונות לווין של הנזק שנגרם למבנים כתוצאה מהפיצוץ במפעל סמוך לנתנז באיראן. 10 ביולי 2020. רויטרס
הנזק שנגרם במתקן העשרת האורניום בנתנז/רויטרס

המתקן להעשרת האורניום בנתנז, שרובו מתחת לקרקע, הוא אחד מכמה אתרים שנתונים לפיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). מחר יגיע לטהראן יו"ר סבא"א רפאל גרוסי, לראשונה מאז נכנס לתפקידו בדצמבר. זאת אחרי שארצות הברית החלה להפעיל את מנגנון החזרת הסנקציות הבינלאומית על איראן, בטענה שהיא הפרה אותו - אף על פי שהיא פרשה ממנו לפני שנתיים. יתר המדינות החתומות בהסכם אמרו שאין לה סמכות לכך, והמהלך צפוי להוביל לעימות דיפלומטי ממושך במועצת הביטחון של האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully