וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבר בן 65 נרצח בחילופי אש בין תושבים בגליל: "המדינה לא ממלאת את תפקידה"

25.8.2020 / 19:59

הירי ביישוב כאבול נמשך שעות ארוכות, במהלכן נורה למוות בעל חנות רהיטים ונפצעו ארבעה נוספים. ח"כים ובכירים בציבור הערבי הצליחו להביא לרגיעה עד ליום חמישי, ומתחו ביקורת על מדיניות הממשלה. "ההתעסקות המילולית על חשיבות הנושא לא מתרגמת לפעולות בשטח"

בווידאו: חילופי אש בכאבול/באדיבות Amar Assad, עריכה: ניר חן

גבר בן 65 נרצח שלשום (ראשון) במהלך חילופי אש בין תושבים בכאבול שבגליל. כתוצאה מהירי נפצע צעיר בן 28 באורח קשה, מנהל בית ספר בשנות ה-60 לחייו באורח בינוני, וכן ילדה בת שמונה וילד בן שלוש באורח קל.

למרות נוכחות המשטרה בכפר, חילופי האש האינטנסיביים נמשכו עוד שעות ארוכות ותושבים הסתגרו בבתיהם. בהמשך הצליחו מכובדי הכפר יחד עם חברי כנסת וועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל להשיג רגיעה (הודנא) עד ליום חמישי.

מיד לאחר הירי, המשטרה הזרימה לכפר כוחות גדולים והסתייעה אף במסוק שחג באוויר. חוקרים ואנשי מז"פ אספו ממצאים בזירת האירוע ותשאלו עדים פוטנציאליים. שלושה צעירים נעצרו בחשד למעורבות בירי, שהפך לרצח. החקירה הוטלה על היחידה המרכזית של מחוז צפון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הותיר אחריו שמונה ילדים ונכדים. אחמד ריאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנרצח הוא אחמד ריאן בן ה-65, תושב המקום, אב לשמונה וסבא לנכדים שהיה בעליה של חנות רהיטים. צוות טיפול נמרץ של חיאן שטיפל בו במקום העביר אותו במצב קשה למרכז הרפואי לגליל בנהריה, כשהוא סובל מפגיעה רב מערכתית. לאחר כמה שעות נקבע מותו שם.

מנתוני "מרכז אמאן" למאבק באלימות עולה כי ריאן הוא הנרצח ה-61 בחברה הערבית מאז תחילת השנה. מנתוני מרכז המחקר עולה כי ב-2019 נרצחו 96.

עוד בוואלה!

35% מהתיקים הפליליים שנפתחים לבני נוער - בחברה הערבית

לכתבה המלאה

ד"ר דמיטרי נורדקין, רופא בכיר במחלקה כירורגית ב' שניתח את הפצוע, סיפר כי הובא במצב קשה מאוד. "לאחר קבלת טיפול בחדר ההלם, הוא הוכנס לחדר ניתוח, במטרה לעצור את הדימום המאסיבי ממנו סבל בבטנו. לאחר מכן הוא הועבר לאשפוז ביחידה לטיפול נמרץ, כשהוא עדיין במצב קשה. בעקבות הידרדרות שחלה במצבו, הוכנס הפצוע שוב לחדר ניתוח, ולאחר מכן הוחזר ליחידה לטיפול נמרץ. כעבור מספר שעות חלה הידרדרות נוספת במצבו והצוות הרפואי נאלץ לקבוע את מותו", שחזר. הלווייתו של איראן נערכה אתמול.

חשד לרצח תושב כאבול  8 באוקטובר 2017. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
"עם יד על הדופק שהאלימות לא תתפרץ שוב". חשד לרצח בכאבול (צילום ארכיון: דוברות משטרת ישראל)/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה

"מה שעבר עלינו בימים האחרונים קשה מאד לכולם", אמר לוואלה! NEWS שייח סאלח ריאן, ראש המועצה המקומית כאבול. "אחמד היה איש טוב, בעל מזג טוב, חייכן, שרק רצה לעשות טוב לכולם".

על המצב כעת הוסיף כי "עכשיו שקט, אבל משטרה בכל פינה ואנחנו עם יד על הדופק שהאלימות לא תתפרץ שוב. לא סוד שמדובר בסכסוך של כמה חודשים ורצח כזה מותיר צלקות, אבל ועדת המעקב וראשי רשויות וחברי כנסת סייעו מאד בהשקטת הרוחות, ובהשגת 'הודנא'. אני מקווה שהשקט יימשך גם לאחר מכן".

"כולנו צריכים לקחת את היוזמה לחזור אחורה לאן שהיינו, אנחנו כפר שבנוי ממשפחות שיודעות לחיות יחד", קרא ראש המועצה. "אנחנו בצומת דרכים, או שאנחנו שומרים על זה וממגרים את האלימות או שנתפרק ואף אחד לא רוצה שזה יקרה". לדבריו, "אנחנו לוקחים אחריות. צריך לבנות מחדש את הרקמה החברתית. יש לנו מספיק דברים להתמודד איתם, יש את מגיפת הקורונה, ויש בעיות כלכליות קשות, ויש להכין את בתי הספר לילדים לקראת שנת הלימודים".

"מחזה מצמרר של מדינה שלא ממלאת את תפקידה"

ראש ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל מוחמד ברכה מתח ביקורת על היעדר התערבות הרשויות. "מחזה מצמרר המצביע על מדינה שאינה ממלאת את תפקידה", תיאר את הסיטואציה שפגש ברחובות כאבול השבוע. "סכסוכים קורים בכל חברה. הבעיה היא ההפקרות של נגישותו של נשק הפשע וקלות השימוש בו בהיעדר מדינה מתפקדת בסוגיה הזו. אז למרבה הצער כל סכסוך הכי קטן הופך לסכסוך דמים".

עוד הוסיף ברכה כי "אנחנו, במסגרת הסמכות המוסרית ששיש לנו, מנסים לפתור את העניין ולמנוע הסלמה, אבל כל עוד המדינה נותנת חסינות לסוחרי נשק והמשתמשים בו, המשימה שלנו הופכת לקשה יותר. אנחנו יכולים לדבר עם אנשים בוגרים ואחראים אבל כל בן טיפש עשרה יכול להבעיר מדורה ענקית. יחד עם זאת, הוא הביע אופטימיות: "אנחנו מעודדים מהשגת הרגיעה בשלושה הימים האלה ואני מקווה שביום חמישי נצא לדרך של פיוס וסיום הסכסוך הזה".

יו"ר ועדת המעקב מוחמד ברכה בכניסה למג'ד אל כרום. שלומי גבאי
"הבעיה היא ההפקרות של נגישות הנשק והפשע בהיעדר מדינת מתפקדת". ברכה (צילום: שלומי גבאי)/שלומי גבאי

גם מנהל "מרכז אמאן", עו"ד רדא ג'אבר, קרא בשיחה עם וואלה! NEWS להעלות את מיגור האלימות בחברה הערבית לסדר העדיפויות. לדברי ג'אבר, "מקרי האלימות החוזרים ונשנים בחברה הערבית מחייבים אותנו למחשבות ולפעולות עומק השוברות את הפרדיגמות החברתיות והממשלתיות הקיימות. המאמץ חייב להיות מידי ומטפל בתהליכי העומק הקשים המובילים להתפרצויות אלימות ביישובים. ניכר כי ההתעסקות המילולית על חשיבות הנושא אינה מתרגמת לפעולות בשטח. אם אנו חפצי חיים, ואנחנו כאלה, אנו חייבים לפעול באומץ, כנגד מי שהשתלטו על החברה שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully