וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיפה לירושלים: צעדת המחאה של האימהות נגד האלימות בחברה הערבית

11.8.2020 / 8:12

מונה חליל, שבנה נורה למוות לפני כחודש, פתחה במסע מחאה שיימשך 5 ימים, בדרישה לעשיית צדק ולמנוע את הרצח הבא. בדרך יצטרפו אליה אימהות נוספות. "המשטרה לא עושה את העבודה שלה", טענה. ח"כ איימן עודה יצטרף לצעדה, שתחלוף ביישובים ערביים: "מדיניות של חצר אחורית"

בווידאו: צעדת אימהות ערביות במחאה על האלימות בחברה הערבית/צילום: יואב איתיאל

הבוקר (שלישי) החלה צעדה ראשונה מסוגה, במסגרתה אם ערבייה ששכלה את בנה באחד מאירועי האלימות בחברה הערבית, פתחה במסע יחד עם בנותיה מחיפה לירושלים. היא דורשת צדק לבנה המנוח וקוראת למגר את האלימות והפשיעה מהחברה הערבית. תומכי מאבקה צפויים להצטרף לצעדה בחמשת הימים הקרובים, והיא תעבור ביישובים ערבים בהם הם יקיימו עצרות.

לאם, מונה חליל, אמו של חליל חליל בן ה-28 שנרצח ביריות סמוך לביתו בדיוק היום לפני חדשיים, יש טענות קשות כנגד הרשויות בעקבות כתב האישום שהוגש בגין עבירות בנשק, ירי באיזור מגורים ושיבוש מהלכי משפט. לא רצח.

אימהות ערביות צועדות מחיפה לירושלים במחאה נגד האלימות בחברה הערבית לאחר מותו של חליל חליל, בן ה-28 שנרצח ביריות סמוך לביתו לפני חדשיים. 11 באוגוסט 2020. יואב איתיאל
צעדה מחיפה לירושלים במחאה על האלימות בחברה הערבית, הבוקר/יואב איתיאל

האירוע במהלכו נרצח חליל חליל התרחש בליל 11 ביוני. מכתב האישום שהוגש לפני כחודש כנגד מוחמד אבו שמלה, קרוב משפחתו בן ה-23, הרקע לאירוע היה סכסוך משפחתי בין אשרף חליל, הדוד של חליל, למוחמד, גיסו של אשרף. לפי כתב האישום, על רקע הסכסוך הזה הגיע חליל חליל המנוח יחד עם אלמוני סמוך לביתו של מוחמד ברחוב דוד רזיאל בשכונת חליסה בחיפה, שם שהה מוחמד עם בני משפחה.

במקום התפתחו חילופי ירי וכתוצאה מכך נפצע חליל ומת. מכתב האישום עולה כי מוחמד יצא אז מהבית נושא תת מקלע, רץ לעבר חליל שהיה כבר ירוי על הקרקע, הורחק על ידי המתגודדים סביב וירה באויר שישה כדורים. המשטרה לא הגיעה עדיין לרוצח. כתב אישום בגין הרצח לא הוגש.

עוד בוואלה

חשד לחיסול בחיפה: צעיר בן 28 נורה למוות

לכתבה המלאה
מונא חליל, אמו של חליל חליל, בן ה-28 שנרצח ביריות סמוך לביתו לפני חדשיים. 11 באוגוסט 2020. יואב איתיאל
"לא אשתוק, אלך עם זה עד הסוף". האם מונה חליל/יואב איתיאל

"אני רוצה לדעת מי הרג את הבן שלי ולמה. מה הוא עשה להם?", אמרה מונה חליל לוואלה! NEWS ערב הצעדה. "ילד נהרג מול כל העולם, וכולם בשכונת חליסה יודעים מי היה מעורב, והמשטרה כאילו מסתכלת מהצד. שחררו את כולם חוץ מאחד. איך? אני אלך ברגל לירושלים. דיברתי עם האימהות של הילדים שהמשטרה לא תפסה והמשטרה לא עושה כלום ומסתכלת".

"בכל מקום יש ילדים קטנים עם אקדחים ומשאירים להם", הוסיפה מונה. "אז אני לא אשתוק. אני הולכת עם זה עד הסוף. נצעד עד ירושלים, עד למטה הארצי ונזעק על כל מה שהולך, המשטרה לא עושה את העבודה שלה כמו שצריך".

חליל חליל תושב חיפה בן 28 שנורה למוות בעיר. 11 ביוני 2020. ללא, אתר רשמי
לא היה מעורב באלימות. חליל חליל/אתר רשמי, ללא

על בנה סיפרה מונה כי לא נהג לקחת חלק באירועים אלימים. "הוא היה ילד טוב", אמרה. "הוא עבד כמזלגן. כל החיים שלו היה בשוק הסיטונאי. עבד בשוק מאז היה ילד והמנהל שלו ככה גידל אותו. בזמן הפנוי היה עם הסוס שלו. הוא לא היה מהעבריינים. כל החיים שלי אני עובדת משק בית. בעלי מת מסרטן. אין לנו בעיות. אנחנו לא מתעסקים עם עבריינים".

מסלול הצעדה

  • יום שלישי 11.8 - יוצאים משכונת חליסה- חיפה עד הזורע.
  • יום רביעי 12.8 - צומת מגידו דרך וואדי עארה, באקה, ג'ת, זמר.
  • יום חמישי 13.8 - זימר, קלנסווה, טייבה וטירה.
  • יום שישי 14.8 - כפר קאסם, כפר ברא, ג'לג'וליה.
  • יום שבת 15.8 - לוד, רמלה, אבו גוש.
  • יום ראשון 16.8 - אבו גוש עד ירושלים.

איימן יוסף, פעיל חברתי משכונת חליסה ומיוזמי ההתארגנות אומר כי "נלך עם זה עד לנשיא. האימא שמעה שמתכוונים לסגור את התיק כנגד הנאשם בעבירות קלות יחסית והוא עוד עלול להשתחרר או לקבל עונש מופחת וכך המערכת תצא ידי חובה. היא מוחה על זה. ביקשנו את הסיוע של חברי הכנסת ואיימן עודה שישב עם משפחת המנוח התגייס מיד לעניין וכבר דיבר על זה בכנסת. היא והבנות שלה ואנשים מהכפרים ייצטרפו אלינו. לא מתעסקים בדגלים ולא בשלטים. נלבש חולצות לזכר המנוח. נטו צעדה של 170-160 קילומטר. לא עניין פשוט. בזה נתעסק".

הפעיל החברתי איימן יוסף בצעדת האימהות הערביות מחיפה לירושלים במחאה נגד האלימות בחברה הערבית לאחר מותו של חליל חליל, בן ה-28 שנרצח ביריות סמוך לביתו לפני חדשיים. 11 באוגוסט 2020. יואב איתיאל
"לא מתעסקים בדגלים", הפעיל החברתי איימן יוסף/יואב איתיאל

עו"ד רדא ג'אבר, מנהל מרכז אמאן למאבק באלימות, אמר כי "במרכז רואים בצעדה הזו צעד חשוב ביותר ללקיחת אחריות חברתית על תופעת האלימות והפשיעה באמצעות מחאה אישית-עממית".

לדבריו, "זו מחאה שאיננה שגרתית ואינה דומה למחאה שאפיינה עד כה את המחאה נגד תופעת האלימות בחברה הערבית. נודה על האמת, לא הצלחנו עד כה לרתום את הנשים הערביות אלה שסבלו מאלימות באופן ישיר ואלה שסבלו באופן עקיף להתייצב בראש החזית החברתית נגד התופעה. הצעדה הזו היא שינוי מבורך בהתייצבותן הנשים הערביות במאבק על חייה של החברה הערבית ואני חושב שתיהה לכך השפעה חיובית רבה. במרכז אמאן אנו תקווה שהמהלך האנושי הזה יגרום למפנה משמעותי בהתייחסות הממשלה וזרועותיה לתופעה".

עו"ד רדא ג'בר, המייצג את משפחתו של חליל חליל, בן ה-28 שנרצח ביריות סמוך לביתו לפני חדשיים. 11 באוגוסט 2020. יואב איתיאל
"מחאה לא שגרתית". יו"ר מרכז אמאן רדא ג'אבר/יואב איתיאל

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה התחייב לצעוד לצד המשפחות וברשימה המשותפת אומרים כי אזרחים רבים צפויים להצטרף למקטעים של הצעדה. "בסוף כל יום הצועדים יתקבלו בידי היישוב המארח בעצרת מחאה נגד אוזלת ידה של המשטרה בטיפול בארגוני הפשיעה ותופעת הנשק הבלתי מורשה שמציף את הרחובות", נמסר.

150 אלף כלי נשק

ברקע הצעדה הטענה החוזרת לפער משמעותי בין אחוז הפענוח של מקרי רצח בחברה הערבית העומד על 38% לעומת אחוז הפענוח בחברה היהודית העומד על 55%. אין מחלוקת כי מרבית מקרי הרצח האלה מבוצעים תוך שימוש בנשק חם ועכי בחברה הערבית הוא זמין בכמויות עצומות.

לפי הערכות של המשטרה ישנם כ-150 אלף כלי נשק בחברה הערבית. לפי נתונים שנאספו על ידי ארגון יוזמות אברהם 21.9% מהאזרחים הערבים מדווחים כי הם או מי מבני משפחתם נפגעו במהלך השנה האחרונה מעבירת אלימות, כמו מכות, דקירות או ירי. על פי נתוני הארגון, ב-2019 לבדה נרשמו 89 מקרי רצח של אזרחים ערבים בהם 79 גברים ו-10 נשים. על פי "מרכז אמאן", למיגור האלימות בחברה הערבית, המספרים גבוהים עוד יותר ומספר הנרצחים ב-2019 עומד על 96. על פי נתוני אמאן ב-2020 נרצחו עד כה כבר 58 איש בחברה הערבית.

בהקשר זה, אמר יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה כי בעוד מגיפת הקורונה משתקת את המדינה וגובה את עיקר תשומת הלב, האלימות בחברה הערבית ממשיכה לגבות עשרות קורבנות בשנה. "זאת לא גזירת גורל אלא תוצר של מדיניות שרואה בנו חצר אחורית", אמר. "השבוע החצר האחורית צועדת לעיר הבירה כדי שיסתכלו למשפחות בעיניים בזמן שנדרוש יחד את הזכות האזרחית הבסיסית ביותר - הזכות לחיים ובטחון. אין בכלל מילים שיתארו את הנכונות וההקרבה של האימהות השכולות שמובילות את הצעדה למען המורשת של ילדיהם וכדי למנוע את הקורבנות הבאים".

"שינוי שורשי עמוק"

ממשטרת ישראל נמסר כי "המשטרה חוקרת כל מקרה אלימות ורצח ביסודיות ובמקצועיות ללא קשר לזהות העבריין או הקורבן, תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים. חקירות תיקי רצח נמשכות עד לפיענוחם ורק בשנה החולפת, המשטרה פענחה עשרות מקרי רצח שהתרחשו בקרב החברה הערבית ואנו נמשיך לפעול להעמיד לדין את כל העבריינים המעורבים במעשי רצח באשר הם".

במשטרה הוסיפו כי "לצד זאת, לא ניתן להתעלם מהעובדה שאירועי אלימות וירי מתרחשים לעיתים קרובות מדי בקרב החברה הערבית בישראל, רובם על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות.
משטרה פועלת בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד סחר ושימוש באמל"ח, בכל זמן ובכל מקום, ומדי יום נתפסים נשקים ואמצעי לחימה בפעילות משטרתית יזומה. רק מאז תחילת השנה נתפסו למעלה מ- 3,000 נשקים ופריטי אמל"ח שונים, נעצרו חשודים, והוגשו כתבי אישום רבים נגד המעורבים, מרביתם במגזר הערבי. בשנים האחרונות המשטרה אמנם תגברה משמעותית את כוחות השיטור ביישובי החברה הערבית, אולם נדגיש כי אכיפה איננה הדרך היחידה למיגור תופעות חברתיות פסולות".

איימן עודה מחוץ לביתו בבוקר שאחרי הבחירות, 3 במרץ 2020. יואב איתיאל
"מדיניות שרואה בנו חצר אחורית". ח"כ איימן עודה/יואב איתיאל

עוד ציינו במשטרה כי "רק שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית בישראל בחינוך, בתרבות, בשיתוף הפעולה עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה יובילו לשינוי המיוחל. המשטרה תמשיך ותשקיע מאמצים למלחמה באלימות הפנימית במגזר למרות כל הקשיים, תשתף פעולה עם כל גורם הנהגה שיהיה מוכן לפעול למיגור האלימות ולא תירתע, גם כאשר תוטח בה ביקורת שאולי היה ראוי שתופנה פנימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully