וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושב הצפון נעצר בחשד שדרס ודקר את גרושתו - ולא הואשם בניסיון לרצח

19.7.2020 / 16:50

בכתב האישום נגד עאטף אבו רומי מטמרה לא נותר זכר לעבירת ניסיון הרצח שבגינה נעצר, לאחר שלפי החשד תקף את אשתו לשעבר. בנם החביא את מצלמת האבטחה מהאירוע, החיפוש בדירה נערך רק לאחר ארבעה ימים והסכין לא נמצאה עד היום. "כתב אישום לרשלנות המשטרה מול גברים אלימים"

שיחת הטלפון בין השכנים למשטרה/עיצוב גרפי: אביחי ברוך

(בווידיאו: שיחת הטלפון למוקד המשטרה ביום האירוע)

פרקליטות מחוז חיפה הגישה ביום חמישי כתב אישום כנגד עאטף אבו רומי, תושב טמרה בן 44, אותו עצרה המשטרה שלושה שבועות קודם לכן בחשד לניסיון רצח של גרושתו א' ולהחזקת סכין. אלא שבכתב האישום אין זכר לעבירת ניסיון הרצח, ואת הסכין המשטרה לא מצאה. גם את מכשיר הטלפון הנייד שלה, שאותו גנב אבו רומי בעודה שרועה על הקרקע לא הצליחה המשטרה לאתר בחיפוש בדירתו שנערך רק ארבעה ימים לאחר שנעצר.

שבוע לאחר האירוע טרם תפסה המשטרה את הרכב שבו על פי החשד דרס אותה הבעל לשעבר. גם למצלמות האבטחה הגיעה המשטרה באיחור. "יש מצלמה שחולשת על זירת האירוע, שהועלמה על ידי הבן של החשוד ועל ידי אחיו", טענה המשטרה בבית המשפט. "הם מחקו את הצילום". היא עצרה את החשודים, ולאחר מכן שחררה אותם. המשטרה טענה גם כי "על איומים נודע לנו רק לאחרונה", אך לא כך הדבר.

עשרות מפגינים בטייבה במחאה על רצח נשים, בה השתתפו גם חברי הרשימה המשותפת. 04 ביולי 2020. דוברות הרשימה המשותפת, אתר רשמי
"הגבר צריכים להכנע לו". הפגנה נגד רצח נשים במגזר הערבי בטייבה/אתר רשמי, דוברות הרשימה המשותפת

א' בת ה-44, גרושתו של אבו רומי, הייתה נשואה לו במשך 16 שנה, עד שהתגרשו בשנת 2011. גם לאחר הגירושין ועד לינואר השנה, השניים המשיכו להיות בני זוג וא' אף התגוררה לסירוגין בבית. לזוג שלושה ילדים משותפים שגם הם התגוררו בבית, אף שלאחר הגירושין, נישא עאטף אבו רומי לאשה אחרת ואף נולד לו ממנה ילד.

לאחר אירוע תקיפה שבמהלכו פגע אבו רומי בגרושתו בחודש ינואר השנה, עזבה א' את הבית והתגוררה במקומות מזדמנים, עד שלבסוף עברה להתגורר בדירה שכורה בטמרה, שמחוץ לה התרחש החשד לניסיון רצח ב-24 ביוני.

על פי כתב האישום, בימים שקדמו לאירוע זה, שלח עאטף אבו רומי לטלפון הנייד של גרושתו הודעות אסמס רבות, שבהן דרש כי תחזור להתגורר בבית. הוא טען שמתבייש בה, וכן איים עליה כי "הגבר צריכים להכנע לו, את תחזרי לבית ותחיי את הימים שנשארו לך", "וואלק חזירה... באלוהים את תתחרטי... אם לא תחזרי כמו עז". היא סירבה. בערב יום שלישי, 23 ביוני, היא ענתה לו: "תשמע, חזרה אני לא חוזרת. תחיה לבד. גם אם תשלח את כל המכובדים", "לא חוזרת, תבין", "מספיק".

עוד בוואלה!

אשה נדקרה בכל חלקי גופה בטמרה. בעלה לשעבר נעצר בחשד לניסיון רצח

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דקר אותה בסכין בכל חלקי גופה בעוד היא צורחת מכאבים. אמבולנס בטמרה, 2019/מערכת וואלה!, צילום מסך

למחרת בבוקר, בסביבות השעה 07:50, יצאה א' מדירתה השכורה וצעדה לכיוון רכבה שחנה ליד, כדי לנסוע למקום עבודתה. לדברי המשטרה אבו רומי כבר המתין לה לא רחוק משם. מעובדות כתב האישום עולה כי בעת שהתקרבה לחנות הסמוכה, הגיע למקום הנאשם כשהוא נוהג ברכב יונדאי, שרשום על שמה ומצוי בחזקתו. אבו רומי התנגש בה עם הרכב במכוון וכתוצאה מכך היא הוטחה על הקרקע.

מכתב האישום עולה שהיא לא הצליחה לקום לאחר הפגיעה, חשה בכאבים עזים וצעקה לעזרה. הוא יצא מהרכב כשבידיו סכין, ניגש אליה בעודה שכובה על הצד ללא יכולת להימלט, ודקר אותה באמצעותה בכל חלקי גופה בעוד היא צורחת מכאבים, פעמיים בחזה משמאל, פעמיים בזרוע שמאל, מספר פעמים בעכוז, מספר פעמים בירך ומספר פעמים בבטן.

היסטוריה של התעללות

כאמור, למרות החשד בגין כל זאת, החשוד לא נאשם בניסיון רצח. עאטף אבו רומי מואשם בשתי עבירות של חבלה בכוונה מחמירה, תקיפה הגורמת חבלה של ממש בנסיבות מחמירות, החזקת סכין, ריבוי עבירות איומים וגניבה. על פי כתב האישום, רק בעת שהגיעה שכנה למקום לאחר ששמעה את הצעקות, הפסיק אבו רומי את מעשיו, נטל את מכשיר הטלפון הנייד של א', גנב אותו ממנה ונמלט מהמקום. שכנים נוספים שהגיעו למקום הזעיקו אמבולנס שפינה את האישה לבית החולים רמב"ם בחיפה במצב קשה. היא אושפזה בבית החולים במשך שישה ימים.

א' מסרה לבנה, אחמד, שהגיע לזירת האירוע כי אביו הוא מי שדרס ודקר אותה. היא סיפרה זאת גם לפרמדיק שטיפל בה ופינה אותה לבית החולים וגם לאחיה העובד כרופא בבית החולים עצמו.

בינתיים, הגיעו למקום שוטרים ופתחו בחקירה. לא לקח להם זמן רב כדי לסמן חשוד יחיד במעשה. בדיון בית המשפט שהתקיים למחרת הודיע נציג המשטרה רס"מ ג'אג'א כי האישה הפלילה אותו ב"אימרת שכיב מרע", דבר שנאמר כשאדם גסס או האמין שהוא גוסס וניתן לקבלה בשל ההנחה שאדם לא משקר ברגעיו האחרונים.

אילוסטרציה ניידת משטרה, 2019. שלומי גבאי
ניקב את צמיגי רכבה ואיים כי יישרוף אותה ואת ילדיה. ניידת משטרה/שלומי גבאי

לאחר המקרה נמצא אבו רומי בביתו בעודו טוען לאליבי. לדבריו הוא לא היה במקום כלל ועדיין ישן בשעת האירוע. השוטרים עצרו אותו והוא מוחזק במעצר מאז. ארבעה ימים לאחר האירוע עצרו החוקרים את הבן אחמד, בן ה-24 ואת קרוב המשפחה, מחמוד, בן ה-37 וטוענים כי הם הגיעו מזירת האירוע אל בית בו מותקנת מצלמת אבטחה החולשת על זירת האירוע, מחקו את הצילום והעלימו את מכשיר ה-DVR. המשטרה הביאה אותם בפני השופטת מריה פיקוס-בוגדאנוב בבית משפט השלום בחיפה שהאריכה את מעצרם ביממה ולאחר מכן שחררה אותם. לא הוגש נגדם כתב אישום.

לאחר שא' שוחררה מבית החולים היא נתנה עדויות מפורטות במשטרה. היא הובילה את החוקרים לזירת הדריסה והדקירה ואל מחוץ לבית אבו רומי, והכול מול מצלמות שהסריטו את השיחזור. היא אזרה אומץ והשתתפה בעימות שערכו החוקרים בינו לבינה. "מכולם עולה גרסתה העקבית", הם סיכמו. גם עדותה של אשתו החדשה של אבו רומי, אריג', מחזקת את גרסתה.

המשטרה מכירה היטב את ההתעללויות של אבו רומי כנגד א'. מדובר באדם בעל חמש הרשעות קודמות, בין היתר בגין איומים, תקיפה, פציעה וחבלה במזיד בכלי רכב. מתוך אלה הוא הורשע פעמיים בגין התנהלותו נגדה. באוקטובר 2012 הוא ניקב את ארבעה צמיגי רכבה ואיים כי יישרוף אותה ואת ילדיה וכי זו "אזהרה" תוך שהורה לה לעזוב תוך עשרה ימים את הבית. שלושה ימים לאחר מכן הוא השליך לעברה כוס זכוכית וניסה לתקוף אותה פעם נוספת. ביולי 2017 הוא אף הפר צו הרחקה ממנה.

שכנים שראו אותה כשברחה לאחר התקיפה שהתקיימה בינואר העידו כי שמעו ממנה על התקיפה ואף ראו חבלות על פניה. יומיים לאחר מכן, פנתה א' למחלקת הרווחה כדי לבקש עזרה במגורים. מתיק הרווחה שלה ומעדות העוזרת הסוציאלית המטפלת במקרה עלה שבאותו מועד היא התלוננה שבעלה לשעבר תקף אותה. לאחר מכן, בחודש פברואר, היא הוציאה כנגדו צו הגנה. בסך הכל, א' הוציאה נגד אבו רומי חמישה צווי הגנה שונים מ-2017.

ישיבת הועדה המסדרת לבחירת יו"ר לועדות רווחה ועבודה, למיגור הפשיעה והאלימות המגזר הערבי, כנסת 25 במרץ 2020. דוברת הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
"הזמן לחקור את התנכלות הרשויות לרצח של נשים ערביות". ישיבת הוועדה למיגור אלימות המגזר הערבי, מרץ/אתר רשמי, דוברת הכנסת, עדינה ולמן

במקביל להגשת כתב האישום, ביקשה התובעת, אילנה פיקוס רויטבלט, להאריך את מעצרו של אבו רומי בגין "אלימות חמורה ואכזריות" עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו. השופט ניצן סילמן צפוי לקיים דיון בבקשה ביום רביעי הבא, ובינתיים, תוך שסניגורו של הנאשם - עו"ד עמאד אל חאג', לומד את תיק החקירה, האריך השופט את מעצרו עד החלטה אחרת.

חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת), ממובילות המאבק נגד אלימות כלפי נשים בחברה הערבית ולמען הגדלת הקשב המשטרתי לנושא, אמרה לוואלה! NEWS כי "כתב האישום הזה הינו כתב אישום לרשלנות הקיימת במשטרה והחקירות שהיא מבצעת נגד גברים אלימים ובמיוחד בחברה הערבית, אי שימוש באמצעים טכנולוגיים, ברשלנות פושעת באיסוף ראיות".

היא הוסיפה כי "במקביל, זה כתב אישום נגד החברה הכובלת את ידיהן ואת התנהלותן של נשים מאוימות. זה מכבר הגיע הזמן לחקור את ההתנכלות של הרשויות במקרי רצח ונסיונות רצח של נשים ובמיוחד הערביות. כתב האישום הזה מגולל את סיפורן של אלפי נשים הנמצאות בסכנה ואיום מתמידים ומוכיח שלהרבה נשים לא משאירים אופציה ודרך מילוט. במקרה הזה התמזל מזלה של הקורבן והיא המשיכה לחיות, אבל בטוח שתמשיך לשלם מחיר נפשי וחברתי כבד".

חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן. ללא, אתר רשמי
"כתב אישום לרשלנות הקיימת במשטרה". חברת הכנסת תומא-סלימאן/אתר רשמי, ללא

ממשטרת ישראל נמסר לוואלה!NEWS כי "המשטרה חקרה את המקרה ביסודיות וביצעה את כל פעולות החקירה הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת. לאחר פענוח המקרה וסיום החקירה, הועבר תיק החקירה לפרקליטות שהגישו כתב אישום בעבירות שבצידן עונש מאסר חמור וממושך הקבוע בחוק ומגיע לתקופה של 20 שנים. נציין כי במקביל לחקירה זו מתנהל במשטרה בימים אלו תיק חקירה נוסף בגין שיבוש הליכי משפט וראיות, והמשטרה כבר עצרה חשודים במעשה".

מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל.. צילום: עו״ד יפעת יפה., אתר רשמי
"אישה אמיצה מול מערכת מפקירה". מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים/אתר רשמי, צילום: עו״ד יפעת יפה.

"למה נשים לא מתלוננות? המקרה שלפנינו הוא התשובה החזקה ביותר. אוזלת היד של כל גורמי האכיפה להגן על חייה של אישה שחיה שנים תחת איומים ואלימות אכזרית, שנאבקה על חייה, שאזרה אומץ רב ותחת סכנת חיים ממשית התלוננה במשטרה. גרושתו, זעקה לעזרה ופנתה לרווחה לבקשת סיוע במגורים בטוחים, ביקשה צו הרחקה וכל זה לא עזר ולא עצר מהתוקף, לחכות לה בפינה, לדרוס ולדקור אותה בכל חלקי גופה", כך נמסר מטעם ארגוני הנשים - נשים נגד אלימות, שדולת הנשים ואלטופולה.

"אישה אמיצה מול מערכת מפקירה עם מידע מלא על הגורל הצפוי לה שלא ידעה להגן ולא ידעה לספק לה ביטחון. אנחנו דורשות לקיחת אחריות על אוזלת היד, דורשות טיפול במקרים ביחידה ארצית מיוחדת לנפגעות אלימות, אנחנו דורשות תקציבים שיספקו הגנה ופתרונות אמיתיים לנשים שחיות תחת איום ובעיקר אנחנו דורשות חשבון נפש על דמן של נשים שעשו הכל כדי להציל את חייהן ומערכת האכיפה ומשרדי הממשלה האחראים עצמו את עיניהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully