וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים השתתפו בעצרת בת"א נגד אלימות כלפי נשים: "הממשלה לא יכולה להתעלם"

בגן צ'ארלס קלור נערכה מחאה נגד העלייה במקרי הרצח והאלימות נגד נשים בתקופת הקורונה. אחותה של מיכל סלה דרשה מנבחרי הציבור להפסיק לשתוק ולייצר פתרונות. שירה ווישיניאק ביקשה "שמאיה תהיה האחרונה", וקראה: "שימו את הרצח הבא בראש סדר העדיפויות"

צילום: יותם רונן, עריכה: איתי עמרם

אלפי בני אדם השתתפו הערב (שני) בעצרת מחאה נגד העלייה במקרי האלימות כלפי נשים בגן צ'ארלס קלור בתל אביב. במהלך העצרת נשאו דברים קרובים של נשים שנרצחו בידי בן זוגם ושורדות אלימות במשפחה. במקביל לעצרת המרכזית בתל אביב, התקיימו מחאות נוספות במוקדים שונים ברחבי הארץ.

שירה ווישיניאק, אחותה של מאיה ווישיניאק שנחנקה למוות על פי החשד בידי בן זוגה עמית אלמוג, קראה למקבלי ההחלטות: "שימו את מניעת הרצח הבא בראש סדר העדיפויות שלכם. יש פתרונות - והם בידיים שלכם".

"עם כל הקושי, באתי לספר על מאיה. לפני חודש אבא אמר לי שקשר כמו שלנו יש פעם בחיים, מי יכול היה לדמיין שאצטרך לחיות בלעדייך? אני חולמת עלייך כל לילה מאז, הלוואי והייתי יכולה להציל אותך", נפרדה האחות. "כל השבועיים האחרונים מרגישים כמו יום אחד ארוך. אני לא מאמינה ששבועיים את לא איתי. אני מנסה להיות חזקה בשבילך, אני עצובה ומותשת ובא לי שתהיי פה איתי. אני לא רוצה שאף משפחה נוספת תרגיש את החור הגדול שאנחנו מרגישים, אני רוצה לעשות כל שביכולתי למגר את התופעה הנוראית הזאת", אמרה. "לכל מי שהגיע לפה היום - בואו נדאג שמאיה תהיה אחרונה".

ביחד נשים סוף לאלימות- עצרת מחאה נגד אלימות כלפי נשים, גן צ'ארלס קלור, תל אביב, 1 ביוני 2020. ראובן קסטרו
אלפים מחו נגד רצח נשים. גן צ'ארלס קלור, הערב/ראובן קסטרו

גם לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה שנרצחה על ידי בעלה אלירן מלול, נשאה דברים בעצרת. "אחותי - בת 32 מתולתלת, מאושרת, חופשיה, שרקדה את החיים. בפיג'מה ליד עריסת בתה נאבקה אחותי על חייה. 11 דקירות סכין, 17 שעות שהיא התבוססה בדמה. הידיים של אלירן מלול שלפתו את גרונה, שהניחו את הסכין המגואלת בדם, חיבקו את בתם התינוקת ונשאו אותה לשכנים בשתיקה", אמרה.

"שמונה חודשים של שתיקת הרוצח, מאות שעות חקירה, ובמשך כל הדיונים בבית המשפט הוא שותק, עד היום. ביום שלישי האחרון הרוצח העז לדרוש מאיתנו לשתוק לחדול ולא להתראיין. הייתה תוכנית טלוויזיה שהחליטה לשתוק ולהשתיק, ולבטל ריאיון עם משפחתי", הוסיפה בן עמי. "שתיקה של פחד, של בושה, כי 'אני יכולה לפתור את זה בעצמי', כי אני לא רוצה לדבר לשון הרע, כי הוא מאיים, כי אם אדבר זה יהיה גרוע יותר, שתיקה עד שקולי נדם לנצח".

האחות הדגישה כי "השתיקה והפחד מזינים את שורשי הרוע. ראש הממשלה, שרים, ראשי ערים, שופטים, אני צועקת - הפסיקו לשתוק. דברו, כתבו פוסטים, תנאמו נאומים חוצבי להבות. יחד נוכל להפוך את מדינת ישראל למעצמה עולמית בתוך הבית. זו השעה לצופף שורות. שלבו ידיים חזקו - אפס עלבון, אפס רחמנות לאלימות, אפס נרצחות בשנה. מספיק עם שיח הקורבנות. צריך שיח של פתרונות, שיח של ערבות הדדית".

ביחד נשים סוף לאלימות- עצרת מחאה נגד אלימות כלפי נשים, גן צ'ארלס קלור, תל אביב, 1 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"בואו נדאג שמאיה תהיה האחרונה". שירה ווישיניאק נושאת דברים בעצרת/ראובן קסטרו

בעצרת נאם גם ניר אלימלך, אחיה של השחקנית ענת אלימלך שנרצחה בשנת 1997 על ידי בן זוגה. "ענת הייתה בתחילת הקריירה שלה, היא הייתה רק בת 23 כשנרצחה. 22 שנים עברו מאז, והמצב נהיה יותר גרוע. כ-200 נשים נרצחו מאז ענת, ורק בשנה האחרונה נרצחו 11 נשים", אמר.

"מה יכולה לעשות אישה מוכה אם לא מאמינים לה? הרבה שנים אני אומר שאלימות זו מחלה, וגבר שחולה במחלה הזאת - הוא פצצה מתקתקת", הוסיף אלימלך. "אבל למדינת ישראל לא מתייחסים למחלה הזאת, כשרוצחים אישה, רוצחים את כל המשפחה. אם היו מתייחסים לנשים שנרצחות כנפגעות טרור אולי המצב היה אחרת. צריך להבין שרצח של אישה הוא רצח על רקע מגדרי".

ביחד נשים סוף לאלימות- עצרת מחאה נגד אלימות כלפי נשים, גן צ'ארלס קלור, תל אביב, 1 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"השתיקה והפחד מזינים את שורשי הרוע". העצרת בתל אביב/ראובן קסטרו

בין הנואמות היו גם יו"ר ויצו העולמית אניטה פרידמן ויו"ר ויצו ישראל ואורה כורזים. "אלפי אזרחים ואזרחיות זועקים הערב את זעקתן של מאות אלפי נשים בישראל החיות תחת טרור ופחד, תחת חיים נטולי עצמאות וכבוד", אמרו. "הממשלה לא יכולה להתעלם יותר מתופעת האלימות במשפחה, שהפכה מזמן לטרור מבית".

"הקיפאון של כלל המערכות בטיפול בתופעת האלימות מהדהד: תכניות שאושרו אינן מיושמות, תקציבים נעלמו, כמות השירותים אינה מגרדת את מספר המשפחות הזקוקות לטיפול, כמות צווי ההגנה המופרים ללא כל אכיפה בלתי נסלחת, מערכת המשפט סלחנית מדי והסנכרון החיוני והמובן מאליו שצריך להיות בין מערכות הרווחה, המשטרה והמשפט הוא חלום רחוק", הוסיפו השתיים. "ובינתיים - מעל 200 אלף נשים נפגעות אלימות, מאות אלפי ילדים חשופים לאלימות ו-20 נשים נרצחות בממוצע מדי שנה. מתי תבין המדינה שבלי טיפול מערכתי ויסודי בתופעה, נמשיך לקרוא בעיתונים שהכתובת הייתה על הקיר?".

עצרת מחאה נגד אלימות כלפי נשים בגן צ'ארלס קלור בתל אביב. 1 ביוני 2020. הראל בן נון, אתר רשמי
גן צ'ארלס קלור, הערב/אתר רשמי, הראל בן נון
ביחד נשים סוף לאלימות- עצרת מחאה נגד אלימות כלפי נשים, גן צ'ארלס קלור, תל אביב, 1 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"גבר אלים זו פצצה מתקתקת". אלפים בעצרת נגד רצח נשים/ראובן קסטרו

יו"ר נעמת, חגית פאר, אמרה כי "אנו נמצאים בעיצומו של גל טרור נגד נשים בישראל - והחשש הוא שהשיא עוד לפנינו. אנו עדים לעלייה דרמטית הן בפניות לקווי החירום והן בתופעות האלימות בשטח. הגל השני של הקורונה כבר כאן והוא בא לידי ביטוי במשבר כלכלי וחברתי קשה שמוביל לעלייה חדה בתופעת האלימות במשפחה. זו לא גזירת גורל ובהחלט ניתן למנוע את הרצח הבא".

פאר הוסיפה כי "אנו קוראות הערב לממשלת ישראל ליישם לאלתר את התכנית למאבק באלימות שמעלה אבק משנת 2017. אנחנו כאן - אלפי נשים וגם לא מעט גברים - כדי להשמיע את זעקתן של הנשים השותקות. אלו שכבר לא יוכלו יותר לדבר ואלו שעדיין לא מדברות. להן אני אומרת: אל תמותו מבושה - דברו. תצעקו. אנחנו כאן איתכן. יחד אנחנו כוח".

ביחד נשים סוף לאלימות- עצרת מחאה נגד אלימות כלפי נשים, גן צ'ארלס קלור, תל אביב, 1 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"שום מכונת הנשמה לא תחזיר אותן". גן צ'ארלס קלור, הערב/ראובן קסטרו

מנהלת ארגון נע"ם, סמאח סליימה, אמרה כי "המגיפה נגדה אנחנו מוחות היום ניתנת לריפוי, היא אינה גזירת שמיים והיא מתוחזקת היטב בידי גברים אלימים. זה הווירוס האמיתי שגבה חיי 11 נשים במדינה הזאת, מחציתן ערביות. שום מכונת הנשמה לא תחזיר אותן. ולא הוקם צוות ניהול משבר עבורו".

סליימה הודתה למשתתפים בעצרת, ואמרה כי "כולנו החלטנו שלא נקבל שום מכה. שום מכה מגבר אלים בסביבה, שום מכה מחוקים דתיים, מנהגים וערכים מעוותים ומכונה משומנת שמתחזקת את הפטריארכיה. לא נסכים לקבל שום מכה בגלל שתיקת כבשים, ואוזלת ידם של השוטרים, הבטחות שווא של שרים, סגני שרים מנכ"לי משרדים וסמנכ"לים מהוללים. שום מכה או סתירת לחי שמעוגנת בספר התקציבים, קיצוצים, עיצומים, הידוק חגורה עבור אישה שמקבלת צליפה בחגורה". מנהלת מתחה ביקורת על הפוליטיקאים ואמרה כי "אנחנו הנשים, ובטחוננו, לא עובדים בראש מעיינם".

ביחד נשים סוף לאלימות- עצרת מחאה נגד אלימות כלפי נשים, גן צ'ארלס קלור, תל אביב, 1 ביוני 2020. ראובן קסטרו
נשים לזה סוף. מצעד הנשים בתל אביב, היום/ראובן קסטרו

"דווקא עכשיו, כשמדברים שוב על סגר צריך לזכור שיש נשים שלא בטוחות בביתן", מסרו מארגנות המחאה. "גל נוסף של קורונה יכול להוביל לגל נוסף של אלימות. זו הסיבה שאנחנו מוחות מלכתחילה וזו הסיבה שנצא להפגין. למגיפה ששמה 'אלימות נגד נשים' יש פתרונות והם נמצאים בממשלה, אנחנו דורשות את מה שמגיע לנו, אנחנו דורשות את הביטחון שלנו".

במקביל לעצרת המרכזית בתל אביב, כמאה נשים וגברים צעדו במחאה נגד אלימות כלפי נשים בזכרון יעקב. המשתתפים צעדו בחולצות שחורות, עטו מסיכות ונשאו שלטים, תוך שהם קוראים לשים סוף לתופעה.

ראש המועצה המקומית זכרון יעקב, זיו דשא, אמר למפגינים כי "אנחנו כאן כדי לזעוק את כאבן של אלפי נשים בישראל שחוות מידי יום אלימות במשפחה. אלימות פיזית עד כדי רצח, ואלימות נפשית עד כדי דיכוי. על הממשלה שלנו להקצות את המשאבים המתאימים כדי למגר את התופעה המחליאה שמתפשטת כמו סרטן בחברה הישראלית בייחוד בימים אלו. אלימות נגד נשים יש בכל ישוב וגם במושבה שלנו. אסור לנו לשתוק, התגברות התופעה היא לא פחות מתעודת עניות לממשלה וגם לנו כחברה".

ביחד נשים סוף לאלימות- עצרת מחאה נגד אלימות כלפי נשים, גן צ'ארלס קלור, תל אביב, 1 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"כשמדברים על סגר צריך לזכור שיש נשים שלא בטוחות בביתן". העצרת, הערב/ראובן קסטרו

מאז תחילת סגר הקורונה נרצחו שמונה נשים בישראל, ומתחילת השנה - 11 נשים ותינוקת בסך הכול. כ-40 רשויות מקומיות שלחו אתמול מכתב לממשלה בדרישה להעביר את התקציבים לתכנית למניעת אלימות במשפחה. במכתב שעליו חתומות הרשויות נכתב כי "אנו, רשויות מקומיות ברחבי הארץ, תומכות במצעד הנשים שיתקיים ב-1 ביוני במחאה על אלימות כלפי נשים".

התכנית למניעת אלימות במשפחה אושרה עוד בשנת 2017, אך מאז התקציבים תקועים. בדצמבר 2018 התקיימה שביתת הנשים הראשונה מסוגה נגד רצח ואלימות כלפי נשים בישראל. בעקבות מחאה זו, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את ועדת השרים בנושא ואישר להעביר 50 מיליון שקלים ותוספת תקציב של 20 מיליון שקלים לטובת התכנית.

מחאת הנשים בזכרון יעקב, 1 ביוני 2020. דוברות מועצה מקומית זכרון יעקב, אתר רשמי
8 נשים נרצחו בישראל מאז תחילת סגר הקורונה. מחאת הנשים בזכרון יעקב/אתר רשמי, דוברות מועצה מקומית זכרון יעקב

על פי נתונים שנאספו על ידי ארגון מנהלי הרווחה ברשויות המקומיות, העלייה במספר התלונות על אלימות במשפחה נמשכת. בתוך חודש נרשמה עלייה של 122% במספר הפניות - מ-849 בחודש אפריל ל-1,885 בחודש מאי. גם בחודשים הראשונים של סגר הקורונה התקבלו תלונות רבות בנושא - 316 פניות בחודש פברואר ו-344 במרץ.

(עדכון ראשון: 17:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully