וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות נמנעו: הכנסת אישרה את חוק דחיית אישור התקציב ב-120 ימים

עודכן לאחרונה: 24.8.2020 / 22:23

67 חברי כנסת תמכו בהצעתו של ח"כ האוזר ובכך הסירו את איום היציאה לבחירות רביעיות בתוך שנתיים. למרות חוסר ההסכמות בין המפלגות, נתניהו וגנץ הצביעו בעד הצעת החוק. יוזם הפשרה בירך: "ניתן לפתור את המחלוקות בחודשים הקרובים"

בווידאו: הכנסת אישרה את חוק דחיית אישור התקציב ב- 120 ימים/צילום: ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את הצעת החוק לדחיית אישור תקציב המדינה ב-120 ימים. ההצעה אושרה בתמיכה של 67 חברי כנסת, בהם הליכוד וכחול לבן, לעומת 37 מתנגדים. בעקבות זאת, הכנסת לא תפוזר ונמנעה יציאה למערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים.

לפי הצעת החוק, המועד הקובע לאישור התקציב יהיה ב-23 בדצמבר. לתקציב המדינה לשנת 2020 יתווספו 11 מיליארד שקלים, וסך התקציב המעודכן הוא 411 מיליארד שקלים. התוספת תשמש בין היתר לישיבות ולכוללים, לתכניות החינוכיות פרויקט היל"ה וקרן קר"ב ועוד.

דקות אחדות לאחר תחילת ההצבעות ראש הממשלה החליפי בני גנץ עזב את המליאה כשהבחין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו נוכח. זמן קצר לאחר מכן, באיחור קל, נכנס ראש הממשלה להצבעות. מחוץ למליאה אמר נתניהו: "לא זוכר שדיברתי על גנץ כמו שהם מדברים עליי, אבל זה הזמן לשלב ידיים".

גנץ ביקש מהליכוד את היעדרות כחול לבן מהצבעה שקובעת כי הסכם הרוטציה עם נתניהו יקוים. למרות ההיעדרות, ההסתייגויות לא התקבלה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
דרמה בפתח ההצבעות. נתניהו וגנץ במליאת הכנסת, הערב/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

בהצהרה שנשא טרם ההצבעה אמר גנץ כי "אם חלילה נגיע לבחירות, עוד יישפך פה דם". הוא הבהיר כי "לא אתן לאף אחד לאיים על ישראל בבחירות. נכנסתי לממשלה כדי לטפל במציאותם ועתידם של אזרחי ישראל, אבל לעולם לא אאפשר למישהו לפורר את הדמוקרטיה. לא אאפשר שמישהו ימנה בובות לתפקידים ציבוריים כפי שהוא רוצה".

רגע לפני ההצהרה של גנץ הודיע נתניהו כי החליט לתמוך בקידום החוק לדחיית אישור התקציב בקריאה שנייה ושלישית. "הנחיתי את אנשי הליכוד להצביע בעד דחיית התקציב", אמר.

יוזם הצעת הפשרה, יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ), בירך על תמיכתם של נתניהו וגנץ. "עצרנו את הטירוף ושוב מנענו בחירות", אמר האוזר. "אנו מברכים את כל חלקי הקואליציה שהודיעו על תמיכתם בחוק של דרך ארץ למניעת בחירות רביעיות. ניתן לפתור את המחלוקות בחודשים הקרובים, לשקם את האמון ולאחד שורות אל מול אתגרי הביטחון הכלכלה והבריאות".

מליאת הכנסת 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הכריעו נגד בחירות. מליאת הכנסת, הערב/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

בליכוד העבירו הבוקר לכחול לבן הצעה להחלטת ממשלה, שתכלול התייחסות לנושא התקציב ולנושא הקפאת המינויים, ודרשו לאשר אותה לפני אישור הצעת החוק של ח"כ האוזר. אולם בכחול לבן דרשו לאשר בנוסף ובמקביל, באותה החלטת ממשלה, את תקנון עבודת הממשלה ומנגנון הפריטטיות שמפצה על הפער במספר השרים בין שתי המפלגות.

מליאת הכנסת 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
כץ ואשכנזי במליאת הכנסת, הערב/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

לצד הניסיונות להגיע להסכמות, בשתי המפלגות המשיכו היום במשחקי ההאשמות. גורמים בכחול לבן אמרו כי "בליכוד מנסים להעביר מהבוקר במחטף הקפאה של המינויים הבכירים בממשלה ומסרבים לדון בכל נושא אחר, כמו לדוגמה התקנון. לא מתקיים משא ומתן פרט לדרישה החדשה של הליכוד".

בתגובה תקפו בליכוד כי "ראש הממשלה נתניהו הנחה את הפרקליטים שנפגשו עם המשנה ליועמ"ש דינה זילבר להגיד שהוא לא יתערב במינויי יועמ"ש, פרקליט המדינה ומפכ"ל. ראש הממשלה נתניהו אמר את הדברים כבר אתמול בהצהרה לתקשורת. הטענות של כחול לבן הן לא יותר מתירוץ סרק כדי לברוח מ'פשרת האוזר' ולגרור את המדינה לבחירות".

מליאת הכנסת 24 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
מליאת הכנסת, הערב/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

בישיבת סיעתו מוקדם יותר היום, יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד), תקף את ראש הממשלה והתנהלותו בזמן משבר הקורונה. "אני רוצה לסכם לכם את אירועי היממה האחרונה: במשך מאה יום בנימין נתניהו נכשל. נכשל בטיפול במחלה. נכשל בטיפול בכלכלה. נכשל בניהול הממשלה. 36 מנותקים ו-16 סגני מנותקים נתנו לעצמם עוד 120 יום. אפילו לא מעמידים פנים שהם יעשו משהו אחרת", אמר לפיד.

"עוד 120 יום בלי תקציב. עוד 120 יום עם האסון הקרוי מתווה החל"ת. בלי תכנית מסודרת של חזרה ללימודים. בזמן משבר כלכלי ובריאותי קיצוני, ממשלת ישראל החליטה שהתוכנית היחידה שלה, היא לדחות הכל ב-120 יום", המשיך לפיד. "בזמן משבר בריאותי וכלכלי קיצוני נתניהו ממשיך לעשות דבר אחד: פוליטיקה. הצליח לרסק את כחול לבן האומללים שרק עשו את הטעות והאמינו לו. חשבו שאכפת לו ממשהו חוץ מעצמו. חתמו עכשיו על הסכם, שנועד לפתור את זה שנתניהו פשוט התעלם מההסכם הקודם שעליו הוא חתם".

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד במהלך נאומו במליאת הכנסת 24 באוגוסט 2020. אורן בן חקון, אתר רשמי
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד במליאת הכנסת, הערב/אתר רשמי, אורן בן חקון

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, מחה בישיבת הסיעה על ההצעה של האוזר. "ישראל ביתנו מתנגדת לדחיית התקציב. הכרעה בנושא הזה חשובה למשק הישראלי ולכלכלת ישראל", אמר ליברמן. "הדבר היחיד שמעסיק את נתניהו זה מינוי מפכ"ל, פרקליט המדינה והיועמ"ש. נתניהו לא רוצה תקציב אבל נכנע לליצמן ודרעי. גנץ שמאוד שמח לתמוך בדחיית התקציב עשה זאת מסיבה אחת כי הוא נאחז בקרנות המזבח. הוא בסוף יקבל גם בושה, גם בחירות וגם יימחק מההיסטוריה הפוליטית של מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully