וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: "נתניהו צריך רק לקיים את ההסכם, מוכנים לכל פתרון שימנע בחירות"

עודכן לאחרונה: 22.8.2020 / 22:06

ראש הממשלה החליפי אמר בריאיון לחדשות 13 כי במפלגתו יעשו הכל כדי למנוע בחירות, והסכים להצעה שמקדם ח"כ האוזר להקפאת מינוי הבכירים - אחד ממוקדי המחלוקת המרכזיים במשבר הקואליציוני. "מקווה שנתניהו לא מעדיף את שלטונו על פני ישראל"

בווידאו: גנץ מתייחס למשבר הפוליטי עם הליכוד/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר הערב (שבת) כי כדי למנוע בחירות, על ראש הממשלה בנימין נתניהו "רק לקיים את ההסכם" בין המפלגות, וכי במפלגתו מוכנים לכל פתרון שימנע הליכה לבחירות. "אנחנו מוכנים לכל פתרון שימנע בחירות. כל מה שצריך זה פשוט לחזור להסכם", אמר גנץ בריאיון לחדשות 13.

במהלך הריאיון נשאל גנץ אם יסכים ליוזמה של ח"כ צביקה האוזר (דרך ארץ) להקפאת מינוי הבכירים - אחד ממוקדי המחלוקת המרכזיים במשבר הקואליציוני. גנץ השיב בחיוב. האוזר, שמקדם את החוק לדחיית אישור התקציב, הציג מוקדם יותר לנתניהו וגנץ הצעת פשרה שבמהותה דוחה את גם את המחלוקת על המינויים הבכירים במאה יום נוספים.

לפי ההצעה, החוק לדחיית אישור התקציב במאה יום יעבור, ובמקביל תוקם ועדה משותפת של כחול לבן והליכוד לבחינת שינוי שיטת המינויים הבכירים. מדובר בוועדה שהיתה אמורה לקום לפי ההסכם הקואליציוני אך הצדדים לא הגיעו להסכמות על המבנה והשינויים הנדרשים והיא מעולם לא הוקמה.

שר הביטחון בני גנץ נפגש בלשכתו עם ראשי רשויות מהדרום.
במפגש השתתפו שר החקלאות ותושב העוטף אלון שוסטר, מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני , ראש עיריית שדרות אלון דוידי, ראש עיריית אשקלון תומר גלאם, ראש מועצת שער הנגב אופיר ליבשטיין, ראש מועצת אשכול גדי ירקוני, וראש מועצת חוף אשקלון איתמר רביבו.. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
"כל מה שצריך זה פשוט לחזור להסכם". בני גנץ/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

לפי ההצעה של האוזר הוועדה תקום מידית ועד לסיום עבודתה שני הצדדים יקפיאו את המינויים הבכירים - כלומר לא ימונה מפכ"ל למשטרה ולא תמונה ועדת איתור לפרקליט המדינה שאמורה לקום בשבועות הקרובים. המשמעות של ההצעה של האוזר היא דחיית המחלוקות בקואליציה בשלושה חודשים - גם על התקציב וגם על המינויים הבכירים - ודחיית פיזור הכנסת בעת הזו, אך היא אינה מונעת את האפשרות לבחירות בתום תקופת המאה ימים.

שר החוץ גבי אשכנזי תקף הערב את ראש הממשלה ואמר כי "אני חושב שיש לנתניהו 48 שעות להתעשת ולהעדיף את האינטרס הציבורי. הוא אמר שצריך אחדות - הוא התחייב מול הציבור, שיגיד למה הולכים לבחירות". עוד המשיך השר והבהיר כי הוא וחבריו במפלגה "לא נאפשר פוליטיזציה של מיניויים. למה הולכים לבחירות? התקציב? זה תירוץ. אין בעיה עם התקציב. יש לו סיבות אישיות, הוא רוצה שאנחנו ניתן לו כל מיני הגנות מול המשפט שלו. הוא רוצה למנות את פרקליט המדינה - לא נתן לו".

אשכנזי אמר את הדברים בריאיון לחדשות 12, והמשיך את המתקפה בציוץ בטוויטר: ‏"אני נותן לנתניהו ציון נכשל על מידור שר הביטחון ושר החוץ. זו התנהגות חסרת אחריות. חזר לדפוסי ההתנהלות כמו בפרשת משעל, מנהרות הכותל ופרשת הצוללות", כתב השר.

עוד בוואלה!

הבחירות בידיים של איש אחד: נתניהו משחק צ'יקן עם עצמו

לכתבה המלאה
ראש הממשלה נתניהו ביקר בנתב"ג, 17 באוגוסט 2020. פול, אתר רשמי
"48 שעות להתעשת ולהעדיף את האינטרס הציבורי". נתניהו בנתב"ג/אתר רשמי, פול

בתגובה, בליכוד מסרו כי "גבי אשכנזי ממשיך להיות חתרן בלתי נלאה. עד הרגע האחרון אשכנזי ממשיך לעשות כל מאמץ לגרור את ישראל לבחירות כדי להדיח את גנץ. מוטב שאשכנזי יחלק ציונים במה שהוא מתמחה: הדלפות ביטחוניות חמורות, סיכול מועמדים לרמטכ"לות וחתירה פלילית נגד הדרג המדיני".

ברקע המשבר - לא תתקיים ישיבת ממשלה בפעם השניה החודש

ברקע המשבר הקואליציוני, לא תתקיים מחר ישיבת ממשלה. זו הפעם השניה החודש שישיבת הממשלה מתבטלת, לנוכח המחלוקות בין הליכוד וכחול לבן על אישור תקנון הממשלה ועל המנגנון שיפצה על הפערים במספר השרים בין גוש הליכוד-חרדים וגוש כחול לבן. בשבוע שעבר התקיימה ישיבת ממשלה שבה נידונו רק נושאים הקשורים למאבק בקורונה, אך השבוע הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות על סדר היום והישיבה לא תתקיים.

שר החוץ גבי אשכנזי, במהלך השתתפותו בוועידת החדשנות בתל אביב. מרים אלסטר,פלאש90, אתר רשמי
"נותן לנתניהו ציון נכשל". גבי אשכנזי/אתר רשמי, מרים אלסטר,פלאש90

בסוף השבוע שרר נתק בין הליכוד וכחול לבן ולא היתה התקדמות במגעים לפתרון המשבר ומניעת בחירות. ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ אמנם שוחחו ביום חמישי, אך לזמן קצר בלבד, והדיונים בין הצדדים לא המשיכו לאחר מכן.

מחר ועדת הכספים אמורה לדון בהמשך קידום החוק לדחיית אישור התקציב במאה ימים נוספים אך האישור הסופי שלו בקריאה שניה ושלישית תלוי בהסכמות בין הליכוד וכחול לבן. אם יימצא פתרון למשבר עד יום שני, הקואליציה תוכל לדחות את העברת התקציב מבלי להתפשר לבחירות. אם לא, הכנסת תתפזר באופן אוטומטי ביום שני בחצות.

בליכוד אומרים כי העבירו לכחול לבן הצעת פשרה ביום שני, אך בכחול לבן טוענים כי לא הועברה אליהם שום הצעה ואין שום פשרה על השולחן. במקביל, בסוף השבוע הליכוד החריף את המתקפות על בכירי כחול לבן, שר החוץ גבי אשכנזי ושר המשפטים אבי ניסנקורן, בניסיון לסכסך בינם לבין יו"ר כחול לבן גנץ ולהאשים אותם באחריות לבחירות. בעניין גבי אשכנזי נטען כי הוא חותר תחת גנץ במטרה להחליפו ואילו את ניסנקורן הליכוד מאשים ב"עסקה סודית" עם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שבגללה הוא מתנגד לשינויים בשיטת המינויים הבכירים.

שר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן במהלך כינוס מליאת הכנסת 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
מוקד ההתקפות של הליכוד. השר ניסנקורן/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הנושא העיקרי במחלוקת הוא נושא המינויים הבכירים. בכחול לבן מסרבים להיענות לדרישת הליכוד לשנות את השיטה של מינוי היועמ"ש, פרקליט המדינה, מפכ"ל המשטרה ועשרות מינויים בכירים נוספים. בליכוד הציעו בשבוע שעבר להקים ועדה ציבורית שתורכב מאישי ציבור שימונו על ידי שתי המפלגות שתחליף או תאשר את ועדות האיתור המקצועיות, אך בכחול לבן דוחים את ההצעה ומתנגדים לפוליטיזציה של הליכי המינוי.

ניסנקורן הוא מי שמוביל את הקו הנצי בכחול לבן בהתנגדותו להתערבות המינויים הבכירים במשרד המשפטים, ולכן גם עמד בלב המתקפות של הליכוד בסוף השבוע. בנושא התקציב, בליכוד הסכימו להעביר תקציב דו שנתי, כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני, אך דורשים עדיין שתהיה הצבעה נוספת על התקציב במהלך 2021 - מצב זה יאפשר לנתניהו לפזר את הכנסת לפני העברת הרוטציה לגנץ בסוף השנה הבאה, ולכן בכחול לבן מתנגדים לפתרון זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully