וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: מקבל את הצעת הפשרה של ח"כ האוזר; כחול לבן: קיים את ההסכם

עודכן לאחרונה: 23.8.2020 / 23:29

ראש הממשלה אמר שההצעה היא התשובה לשיקום הכלכלה וטען כי "זה לא הזמן לבחירות". עם זאת, נוכח ההחרפה במשא ומתן, עדיין קיימים פערים בין הצדדים. כחול לבן קראה לנתניהו לעמוד בהבטחותיו: "עליו לפעול למען בריאות ופרנסת האזרחים"

בווידאו - הצהרת ראש הממשלה, בנימין נתניהו/מערכת וואלה! NEWS

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (ראשון) כי הוא מקבל את הצעת הפשרה של ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ), על מנת למנוע בחירות רביעיות. זאת, על אף שבין הליכוד וכחול לבן עדיין קיימים פערים משמעותיים נוכח ההחרפה במגעים בין הצדדים. "אחריות לאומית מחייבת הזרמת כסף מיידי לכלכלה והימנעות מבחירות", מסר נתניהו במסיבת עיתונאים. "לכן החלטתי לקבל את הצעת הפשרה של ח"כ האוזר".

"הצעת הפשרה קוראת לאישור תקציב מיידי מיוחד, שיאפשר לנו להזרים כסף כבר עכשיו לפתיחת שנת הלימודים, לסיוע לאזרחים, לביטחון, לרווחה ולבריאות. זו התשובה הנכונה בעת הזו", הוסיף ראש הממשלה. "זה הזמן לאחדות, זה לא הזמן לבחירות. אם נעבוד יחד, התכניות וההסכמים יתקיימו - זה תלוי רק בכחול לבן". בנוסף לכך, נתניהו קרא לימינה להצטרף לממשלה: "הם צריכים לתרום, להיכנס מתחת לאלונקה ולעשות את העבודה".

לפי הפשרה של ח"כ האוזר, הצעת החוק לדחיית מועד אישור התקציב במאה ימים, תכלול גם הקפאת מינויים בכירים לאורך תקופה זו, יחד עם סעיף הכולל תוספות תקציביות של 2.5-5%.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו לתקשורת במשרד רה"מ בירושלים 23 באוגוסט 2020. -, אתר רשמי
"זה הזמן לאחדות, וזה תלוי רק בכחול לבן". נתניהו/אתר רשמי, -

בפתח דבריו, אמר נתניהו כי בעקבות הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות, צפויים להיחתם בקרוב הסכמים עם מדינות נוספות. "בקרוב נוכל לטוס לאבו דאבי ודובאי והם יטוסו לכאן, והשלום הזה יתרחב לעוד מדינות", אמר. "מחר אארח בירושלים את שר החוץ האמריקני מייק פומפאו. אנחנו עובדים על שלום עם עוד מדינות".

נתניהו תקף את ניסנקורן: "מינויו נשמע כמו ניגוד עניינים"

למרות הודעת נתניהו על קבלת הצעת הפשרה של ח"כ האוזר, הוא תקף את שר המשפטים אבי ניסנקורן בחריפות, וסירב להוריד מהפרק את האפשרות של פיזור הכנסת בעוד מאה יום. "אין לי שום כוונה למנות מפכ"ל וגם לא את פרקליט המדינה - זו אגדה", אמר ראש הממשלה.

"למה לא סיפרו לציבור שסגרו לניסנקורן את התיק? למה פתאום החליפו את חילי טרופר שהיה אמור להיות שר המשפטים? האם יש פה ניגוד עניינים? כי זה נשמע ככה", הוסיף נתניהו. לניסנקורן לא נפתח תיק פלילי.

ראש הממשלה המשיך: "כשהיועמ"ש סוגר את התיק, האם זה מקרי? אם זה היה מישהו מהימין - זה היה תיק 700 אלף מיד. אני לא רוצה את הטפות המוסר מהאנשים האלה".

שר המשפטים ניסנקורן דחה את טענותיו של ראש הממשלה. "נתניהו, התבלבלת. המסע המתוזמן של הסתה ושקרים לא ירתיע אותי", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "אני אמשיך לשמור על שלטון החוק ועל הדמוקרטיה הישראלית".

שר המשפטים אבי ניסנקורן. אלעד מלכה
"המסע המתוזמן של הסתה ושקרים לא ירתיע אותי". ניסנקורן/אלעד מלכה

בכחול לבן קראו לנתניהו לקיים את הבטחתו. "עליו למנוע בחירות, לקיים את ההסכם, ולפעול למען בריאות אזרחי ישראל, פרנסתם וביטחונם", נמסר מהמפלגה. "הגיע הזמן לומר לציבור את מה שנאמר גם בחדרי המשא ומתן: אמת יש אחת, ולא משחקים בה - בלי שטיקים ובלי טריקים".

בתגובתם, כחול לבן לא מקבלים את פשרת האוזר באופן רשמי, וממשיכים לדרוש את קיום ההסכם הקואליציוני במלואו. כלומר, שהליכוד יתחייב לקדם תקציב דו-שנתי ללא תחנות יציאה נוספות, ולאשר את תקנון הממשלה שכולל מנגנון פיצוי על הפערים במספר השרים. הערב לא התקיימו שיחות בין נציגי הליכוד וכחול לבן, לאחר שהמגעים בין הצדדים הסתיימו היום ללא הסכמות ותוך הקשחת עמדות.

שר הביטחון בני גנץ נפגש בלשכתו עם ראשי רשויות מהדרום.
במפגש השתתפו שר החקלאות ותושב העוטף אלון שוסטר, מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני , ראש עיריית שדרות אלון דוידי, ראש עיריית אשקלון תומר גלאם, ראש מועצת שער הנגב אופיר ליבשטיין, ראש מועצת אשכול גדי ירקוני, וראש מועצת חוף אשקלון איתמר רביבו.. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
"על נתניהו לקיים את הבטחתו ולמנוע בחירות". גנץ/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ האוזר אמר כי יש צורך באישור סופי של הצעת החוק על מנת להימנע מבחירות. "שמחתי לשמוע שראש הממשלה אימץ את הצעת הפשרה שהנחתי, זה תנאי הכרחי - זה עדיין לא תנאי מספיק. אני מקווה שהכנסת תמשיך את מהלך החקיקה. רק כך נציל את ישראל מבחירות".

ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד תקף את נתניהו. "אז עוד מאה יום בלי תקציב ואז בחירות? זו הפשרה שלהם? להמשיך את הכישלון המוחלט של נתניהו? בתי ספר שלא יפתחו כסדרם, עצמאים שלא יקבלו עזרה, אבטלה מטורפת שתימשך?", מסר.

גם שר הכלכלה עמיר פרץ יצא נגד נתניהו. "אדוני ראש הממשלה, תסביר לנו איך זה מסתדר שאתה מבקש להפסיק את ההתקפות עלייך, ובאותה נשימה מכפיש את שר המשפטים של מדינת ישראל בצורה בוטה ומכוערת בהאשמות חסרות בסיס - וחי עם זה בשלום?", מסר. "כדאי שתחיל על עצמך את שאתה מטיף לו".

ח"כ צבי האוזר במהלך נאומו במסגרת כינוס מליאת הכנסת לטובת הצבעה על דחיית מועד הגשת התקציב . כנסת, ירושלים 17 באוגסוט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אימוץ הצעת הפשרה - היא לא תנאי מספיק". האוזר/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

טרם מסיבת העיתונאים, בכחול לבן תקפו את נתניהו. "אנחנו קוראים לראש הממשלה להתעשת ולחזור לראות את טובת המדינה ולא את טובתו האישית", נמסר מהמפלגה. "בזמן שתשעה מיליון אזרחים מצפים לאחדות וטיפול בביטחון ובקורונה - הליכוד עסוק בתרגילים פוליטיים. זו יריקה בפרצופם של אזרחי ישראל משיקולים אישיים".

גם שר החוץ גבי אשכנזי קרא לנתניהו לחדול ממשחקים פוליטיים. "‏בשעות הקרובות יוסר הערפל ותשעה מיליון אזרחים ידעו מה מטריד באמת את מנוחת ראש הממשלה והליכוד בימים אלה: טובת המדינה, פתרון המשבר הכלכלי והבריאותי - או טובתו האישית של נתניהו", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. "זה הזמן להתעשת. זמן לאחריות לאומית, ולא למשחקים פוליטיים".

שר התיירות אסף זמיר קרא להימנע מבחירות רביעיות. "אנחנו לא מפחדים מבחירות. אנחנו פשוט חושבים שכרגע זה רע מאד לישראל. לו היינו מפחדים, היינו מוותרים בתקציב. לו היינו עושים שיקולים פוליטיים, היינו מוותרים במינויים", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. "אנחנו לא מוותרים, אבל מנסים לעשות את מה שנכון למדינה. הלוואי שנתניהו והליכוד יחשבו על העם במקום על עצמם. עוד לא מאוחר".

שני הנושאים העיקריים שגרמו להחרפת המגעים בין הצדדים הם סירוב הליכוד להסכים לתקציב דו-שנתי מבלי שיוגדרו בו תחנות יציאה נוספות בהמשך - כלומר הצבעות נוספות על התקציב שבהן הכנסת תוכל להתפזר- וכן נושא תקנון הממשלה. בליכוד סירבו לדון עם כחול לבן בנושא התקנון לפני שתהיה התקדמות בנושאים נוספים.

מחלוקת נוספת נוגעת גם לפשרה של ח"כ האוזר, לפיה מינויי בכירים יוקפאו למשך מאה ימים. בליכוד דורשים להקפיא את כל המינויים פרט למינוי המפכ"ל, בעוד שבכחול לבן דורשים להקפיא את כלל המינויים.

מוקדם יותר היום, ועדת הכספים דנה בהצעת החוק של ח"כ האוזר לדחיית אישור התקציב במאה ימים לקריאה שנייה ושלישית. זאת, במטרה למנוע או לכל הפחות לדחות את פיזור הכנסת ה-23. אולם בשל חוסר הסכמות בין הליכוד לכחול לבן, ההצבעות נדחו לשעות הערב המאוחרות.

הצעת החוק של ח"כ האוזר קובעת כי הכנסת לא תפוזר מחר בחצות ותאריך היעד הסופי להעברת התקציב יידחה מ-25 באוגוסט ל-25 בנובמבר. לפי הסיכום עם ש"ס ויהדות התורה, להצעת החוק יתווסף סעיף שיקבע כי משרדי הממשלה יקבלו תוספת תקציבית של 2.5% לשנת 2020, ומהתוספת שתועבר למשרד החינוך, יועברו 400 מיליון שקלים לטובת הישיבות והכוללים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully