וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת אומן: בברסלב הציגו מתווה לטיסות, גמזו: לא אשנה את דעתי בנושא

עודכן לאחרונה: 23.8.2020 / 23:16

גורמים בחסידות הציעו לראש הממשלה מתווה לפיו הטיסות יופחתו, הטסים לאומן יעברו 3 בדיקות קורונה, ויחולקו לקבוצות בעיירה. השר ליצמן דרש שפרופ' גמזו ייתפטר מתפקידו. ואולם הפרויקטור הבהיר כי הוא אינו משנה את עמדתו: "בטוח שהממשלה תקבל את ההחלטה הנכונה"

בווידאו: צילומי מאומן בעידן הקורונה/צילום: שלומי אלישע

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (ראשון) עם נציג חסידות ברסלב, בהשתתפות שר הבריאות יולי אדלשטיין, שרת התחבורה מירי רגב, ויושבי הראש של המפלגות החרדיות, השרים אריה דרעי ויעקב ליצמן. זאת, במטרה לגבש מתווה שייאפשר נסיעת מתפללים מישראל לקברו של רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה, בראש השנה, במקביל להגבלות הנדרשות בתקופת הקורונה.

במהלך הפגישה, הציעו בחסידות לקצץ במספר הטיסות שנסגרו כבר מבחינת הנוסעים, בתנאי שיגובש מתווה שיאפשר נסיעה מסודרת של נוסעים שטיסותיהם לא בוטלו. בנוסף, הציעו כי יוקם בית דין מיוחד שיאסור על מפרי הנחיות מלהיכנס לתפילות. את המתווה הציג נחמן בנשעיה, יו"ר המזכירות הארצית של ברסלב.

לאחר הדיון הבהיר פרופ' רוני גמזו כי הוא אינו משנה את עמדתו בנושא אומן. "אני בטוח ששרי הממשלה יקבלו את ההחלטה הנכונה למנוע את הטיסות", אמר פרויקטור הקורונה. "התורה מחייבת את כולנו 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. התקהלות של עשרות אלפים במתחם אחד תהפוך את ישראל למדינה אדומה יותר ותוביל לסגר שיפגע באזרחי ישראל, בעולם התורה ובכלכלת ישראל". הוא הוסיף כי "לבי עם חסידי ברסלב, אך למרות הרצון הגדול להגיע לציון רבי נחמן, שמירה על חיי אזרחי ישראל ובריאותם חשובה יותר מכל דבר אחר".

מתפללים באומן. יעקב נעמי, פלאש 90, אתר רשמי
מתפללים באומן, כפי שנראו בשנים הקודמות/אתר רשמי, יעקב נעמי, פלאש 90

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן את פרופ' גמזו במהלך הפגישה ודרש שיתנצל על המכתב ששלח לנשיא אוקראינה. הוא אף תבע כי פרויקטור הקורונה יתפטר מתפקידו. "פקיד לא אמור לשלוח מכתבים כאלה. יש את ראש הממשלה ושר הבריאות", הבהיר ליצמן. חלק מהנוכחים הסכימו עם השר, וטענו כי ההתנגדות לטיסות לאומן מלמדת על "בורות מדהימה".

בפגישה כאמור הוצג לנתניהו המתווה המלא שמציעה חסידות ברסלב לקיום הנסיעות. לפי ההצעה, הטסים לאומן יעברו שלוש בדיקות קורונה: ביציאה מישראל, בנחיתה באוקראינה ומיד לאחר הנחיתה בחזרה בארץ. עלייה למטוס בישראל תותנה בתוצאה שלילית של קורונה ויישמרו מרווחים ארוכים בין הטיסות כדי למנוע התקהלויות בנתב"ג. מספר הטיסות יצומצם, וכך גם מספר הנוסעים. הנחיתות באוקראינה יהיו בטרמינל נפרד והכניסה למדינה תהיה בכפוף להצגת בדיקת קורונה שלילית.

פרופ' רוני גמזו מציג את המלצותיו לסל הבריאות במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים. 29 בדצמבר 2017. הדס פרוש, פלאש 90, פלאש 90
מתנגד לנסיעה לאומן. פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש 90

בתוך העיירה, בנייני דירות, בתי הארחה ובתי מלון יחולקו בצורה קפדנית לפי מתווה קפסולות, כך גם בתי הכנסת, שיהיו יהיו בתפוסה של 30% בלבד. כמו כן, תהיה חובת עטיית מסיכה בזמן התפילה. מתחם השהייה של הנוסעים יוגדר שטח סטרילי, ויהיה נפרד לגמרי משאר העיר. בנוסף, יוקם בית דין של רבנים מהחסידות שיאסרו על מי שמפר את ההנחיות באומן מלהיכנס לתפילה בקברו של רבי נחמן.

כמו כן, "מרפאת אומן" תקים 'מרפאת קורונה', שתעמיק טיפול ראשוני לחולי קורונה, ותתאם מול חברות הביטוח את המשך הטיפול. תוקם מלונית בידוד שאליה יועברו חײבי בידוד, ייחתם הסכם עם מעבדת בדיקות שתפתח שלוחה באזור הקבר לבדיקות קורונה מהירות לפי הצורך.

בימים האחרונים עסקו רבות בנושא נסיעת המתפללים לאומן בראש השנה, כשהיום תקף שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן את גמזו, וטען כי הוא "חרג מסמכותו", בשליחת המכתב לנשיא אוקראינה שבו הביע חשש מכך שההמונים שיגיעו לאומן ידביקו את המקומיים בנגיף.

רחוב פושקינא באומן, הבוקר 18 באוגוסט 2020. ברסלב live, אתר רשמי
מנסים לגבש מתווה. רחוב מרכזי באומן, השבוע/אתר רשמי, ברסלב live

"רבבות חסידי ברסלב שנוסעים מדי שנה לאומן נמצאים בחשש ודאגה לגבי הנסיעה השנה בצל הקורונה. נדרשת הבנה לכאבם והקשבה לבקשתם הלגיטימית", אמר ליצמן. "מכתבו של פרופ' גמזו לנשיא אוקראינה נגד נסיעת חסידי ברסלב לאומן לראש השנה היא חריגה מתפקידו, תוך עקיפת המסלול המדיני שנמצא באחריות ראש הממשלה, שר הבריאות וקבינט הקורונה". לטענתו, שליחת המכתב מהווה "סטירה בפרצופם של רבבות חסידי ברסלב".

דבריו של ליצמן מגיעים לאחר שפרויקטור הקורונה התריע בסוף השבוע האחרון בפני נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מפני סכנת ההדבקה שיביאו איתם המתפללים. במכתב כתב בין היתר כי "ישראל עדיין מתמודדת עם שיעורים יומיים גבוהים של אנשים נגועים בקורונה".

לטענתו, "למרות הצעדים הקשים שננקטים על ידי הממשלה, שיעור החולים נותר גבוה, עם שכיחות גבוהה במיוחד של המחלה בקהילות חרדיות". גמזו ציין כי "החגיגות בלב העיר אומן, בה יחגגו עשרות אלפי אנשים בתנאים צפופים, יובילו להשלכות חמורות לטווח הקצר והארוך, על הקהילה המקומית באומן ומעבר לה, כמו גם למדינת ישראל".

"לא נסכים שאנשים המנותקים לאורח החיים שלנו ירדו בנו"

רבים במגזר החרדי הביעו תרעומת קשה על התנהלות של פרוייקטור הקורונה, בדגש על המכתב ששלח לנשיא אוקראינה. סגן השר מאיר פורוש אמר לוואלה! NEWS כי מדובר בהתנהלות "מתנשאת" ולדבריו, "גם אם יש לגמזו ידע מקצועי, אין לו מינימום של ידע בסיסי על ההווי הדתי ועל האמונה של עשרות האלפים שמאמינים בקיבוץ הגדול בראש השנה באומן".

סגן השר פורוש הוסיף כי "לנו כציבור דתי וחרדי אסור בשום פנים ואופן להסכים שאנשים המנותקים לאורח החיים שלנו ישלטו וירדו בנו. בושה למערכת השלטונית ואבוי לנו". למרות המכתב של גמזו, באוקראינה לא אסרו לחלוטין עד כה את הגעתם של ההמונים, אלא הבהירו כי יקפידו על ההנחיות בצורה מחמירה.

הרשויות באוקראינה, המל"ל וגורמים נוספים בשתי המדינות ניהלו בתקופה האחרונה שיחות מרתוניות כדי לאפשר למספר מוגבל של נוסעים מישראל להגיע בימי ראש השנה לאומן. אחת ההצעות שנדונו, היא להגביל את מספר הנוסעים ל-13 אלף בלבד, לחייב אותם לערוך בדיקת קורונה שלושה ימים לפני הטיסה, בדיקה נוספת בנחיתה והגבלות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully