וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה ביקשה לא להגיע לאומן, אך אלפי חסידים לא יתנו לזה לעצור בעדם

18.8.2020 / 22:31

קייב, בהודעה משותפת עם ירושלים, ביקשה להימנע מלבקר בקבר רבי נחמן מברסלב בראש השנה בשל הקורונה, אולם חלק מהחסידים מתכננים לנסוע בכל זאת. "לא מחליפים סוס מנצח, נעשה כל מה שצריך", הם אומרים. עם זאת, יש גם מי שוויתרו על הנסיעה: "לא לוקחים סיכון"

בווידאו: המוני חסידים באומן בראש השנה/צילום: רויטרס

ישראל ואוקראינה פרסמו הבוקר (שלישי) הודעה משותפת, המפצירה בחסידים להימנע מלפקוד את קברו של רבי נחמן מברסלב באומן לאור התפשטות הקורונה, אך מבחינת החסידים - המילה האחרונה עוד לא נאמרה. מדי שנה מגיעים לאומן כ-50 אלף איש, מתוכם לפחות 30 אלף ישראלים. לאלו שיגיעו בכל זאת, קוראות קייב וירושלים להקפיד על ריחוק, ומצהירים כי ההגבלות ייאכפו בקפידה.

הרשויות באוקראינה, המל"ל וגורמים נוספים בשתי המדינות ניהלו בחודש האחרון שיחות מרתוניות כדי לאפשר למספר מוגבל של נוסעים מישראל להגיע בימי ראש השנה לאומן. אחת ההצעות שנדונו ביקשה להגביל את מספר הנוסעים ל-13 אלף בלבד, לחייב אותם לערוך בדיקת קורונה שלושה ימים קודם הטיסה, בדיקה נוספת בנחיתה והגבלות נוספות. ההודעה שפורסמה היום, בסופו של דבר, מסתפקת בצעד הצהרתי, ובסופו תקווה לעתיד. "אנו מקווים להבנה ומאמינים שבשנה הבאה נוכל לחגוג את ראש השנה, כמו גם חגים אחרים, יחדיו וללא הגבלות כלשהן", נמסר.

למרות ההודעה, החסידים אומרים כי דבר לא יעצור אותם בדרך ל"חוויה הרוחנית", כלשונם, אצל רבי נחמן מברסלב. "אבן יסוד אצלנו לכל תחומי החיים זה 'אין ייאוש בעולם כלל'. זה בוודאי נכון לגבי הנסיעה לאומן בראש השנה. כל האמצעים יהיו כשרים להגעה למקום", אומר נתן משי, עיתונאי וחסיד ברסלב בעצמו.

מתפללים באומן. יעקב נעמי, פלאש 90, אתר רשמי
"חסידים נכנסו בדרכונים מזויפים בימי שלטון ברית המועצות". אומן/אתר רשמי, יעקב נעמי, פלאש 90

הוא ציין כי במשך עשרות שנים חסידי ברסלב "עמדו במבחנים קשים", כלשונו, "רק כדי לזכות להגיע לאומן בראש השנה". לדבריו, "חסידים נכנסו בדרכונים מזויפים בימי שלטון ברית המועצות. הם נאנקים כל השנה כלכלית כדי לחסוך גרוש לשקל על מנת להגיע לשם, ומשלמים מחיר כבד - לעזוב את האישה, הילדים ושאר המשפחה בימי החג - רק כדי לקיים את צוואת רבי נחמן".

עוד בוואלה!

אוקראינה החליטה: תיאסר כניסת מתפללים לאומן בראש השנה

לכתבה המלאה

משי טס לאומן מדי שנה, כבר למעלה משני עשורים. למרות מגבלות הקורונה, הוא סבור כי תימצא דרך לקיים את האירוע. "אני מאמין ובטוח שלקראת ראש השנה, נצליח להגיע להבנות עם האוקראינים, שדווקא הם מתחילת הדרך הביעו נכונות לקבל מספר מוגבל של חסידים", אמר. "התקווה כעת היא שזה יקרה בסוף. במהות של חסיד ברסלב, אין מקום אחר בראש השנה מלבד באומן. כל אחד מהחבר'ה בודק עכשיו איך יהיה אפשר לטוס, למרות הכל. תהיה כאן מסירות נפש על כל המשתמע מכך".

היחסים בין חסידי ברסלב לאוקראינים רק יכולים לעזור, מסביר משי. "ידענו להסתדר איתם מצוין ונדע לעשות זאת גם הפעם, רק צריך שהישראלים יפסיקו להסית ולהתערב במדיניות של מדינה אחרת, כפי שישראל עושה בחודש האחרון", הוסיף. "אם בארצות הברית ובמדינות נוספות באירופה עושים תיאומים מיוחדים מול אוקראינה לטובת הנסיעה הזו, אין סיבה שבישראל רק יפעלו להפריע ולחבל במאמצים".

נתן משי. -, אתר רשמי
"החלטה מנהלית לא תעצור את הגרעין הקשה מלהגיע לאומן". משי/אתר רשמי, -

יהודה אביקזר, חסיד ברסלב שטס 17 שנה לקברו של רבי נחמן באומן יחד עם כל בני המשפחה - הוא, אשתו ושבעת ילדיהם - היה בטוח שהמתווה יצא לפועל. "סגרנו טיסות לכולם", סיפר. "אבל אז אל על וחברות תעופה נוספות הודיעו שהן לא יוציאו טיסות השנה, אז הכול נדחה ובוטל. אנחנו מחכים כעת להחזר כספי או זיכוי על הכרטיסים".

בעקבות מגבלות הקורונה, אביקזר אמר כי אשתו החליטה לוותר על הנסיעה השנה. "היא לא רוצה לטוס, החלטנו שרק אני והבן הגדול שלי נטוס השנה לאומן". אביזקר רכש כרטיסים מחדש דרך חברת תעופה אוקראינית, והוא לא מתכוון לתת לדבר לפגוע בתכנון: "נעשה כל מה שצריך כדי להגיע לרבי נחמן השנה".

כשנשאל למה כל כך חשוב לו להגיע לאומן, למרות הסיכון הבריאותי שעלול להיות כרוך בכך, הוא חייך, והשיב: "אתה רואה בעיניים שאתה הולך וחוזר ממקום מסוים, וכל מה שתבקש בו - קורה. גם בגשמיות וגם ברוחניות, אז אתה לא תטוס? לא מחליפים סוס מנצח. מאז שהכרתי את רבי נחמן, את תורתו ואת העצות שלו, אני מרגיש שהוא הולך איתי כל השנה יד ביד, הוא מזמין אותי אליו לראש השנה, לא אבוא?".

יהודה אביקזר. -, אתר רשמי
"נעשה כל מה שצריך כדי להגיע לרבי נחמן השנה". אביקזר/אתר רשמי, -

משי ואביקזר שייכים לגרעין המרכזי של חסידי ברסלב, וכמוהם, אלפים נוספים לא יוותרו על הנסיעה לאומן בראש השנה, גם אם המחיר לכך יהיה גדול. עם זאת, רבים אחרים, מבוגרים וילדים או כאלה שאינם משתייכים לחסידות לא יטוסו השנה, בשל התפשטות הקורונה. אחד מהם הוא ישראל קליין, צאצא של רבי נחמן. "כל שנה הייתי טס, זו חוויה רוחנית וגשמית, אבל הפעם אין סיבה לקחת סיכונים", אמר.

"אני נלחץ רק מהמחשבה שעוצרים אותי בשדה התעופה בקייב ואני נאלץ להישאר שם שלושה ימים עד לחזרה לישראל, או מהעובדה שאשאר שם עם קורונה. רבינו ישמע אותנו השנה מישראל", הסביר קליין ואמר כי הוא "עדיין מתפלל ומקווה כל לילה להתעורר לעולם חדש בו השמיים נפתחים ויהיה ניתן לטוס לראש השנה".

רחוב פושקינא באומן, הבוקר 18 באוגוסט 2020. ברסלב live, אתר רשמי
ההכנות כבר החלו. רחוב פושקינא באומן, הבוקר/אתר רשמי, ברסלב live

באומן כבר החלו לפני כמה שבועות להיערך לאפשרות שלמרות הקורונה, יגיעו אלפים לפקוד את קברו של רבי נחמן. אוהלי השינה, מתחמי האוכל והבישולים כבר מוכנים, והכל תוכנן בקפידה בהתאם למתווה קפסולות שחולק לפי מדינות העולם.

גורם המעורה בהכנות הסביר: "בסוף יהיו פה עשרת אלפים איש, זה ברור לכולם, מישהו צריך לאפשר להם מקומות לינה, אוכל, ולכך אנחנו נערכים. אחרת, מה? יישארו רעבים?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully