וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות נגד הטיסות לאומן: "התקהלות המונית אסורה"

4.8.2020 / 11:38

מנהל היחסים הבינלאומיים במשרד אמר בדיון בוועדת כי ישראל ואוקראינה מתנגדות לכך, ולכן "הן יעצרו את זה". יו"ר הוועדה שאשא ביטון תמכה בעמדה זו: "צריך להיות דין אחד לכל הנוסעים"

בווידאו: פרופ' גרוטו בדיון הוועדה לביקורת המדינה/צילום: ערוץ כנסת

משרד הבריאות הצהיר הבוקר (שלישי) כי הוא מתנגד לנסיעות לקבר רבי נחמן באומן שבאוקראינה, זאת בשל ההתקהלות המתקיימות במקום. מנהל היחסים הבינלאומיים במשרד, אשר שלמון, אמר במהלך דיון בנוגע לעתיד ענף התעופה בוועדת הקורונה כי הן ישראל והן אוקראינה מתכוונות לעצור את הנסיעות למקום. "אנשים מוכנים למסור את הנפש שלהם, אבל מבחינת מדינת ישראל וממשלת אוקראינה יש התנגדות מוחלטת לכך".

במסגרת הדיון, יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון מתחה ביקורת על האישור שניתן להכנסת 16 אלף אברכים והאפשרות לצאת לאומן. "צריך להיות דין אחד לכל הנוסעים", אמרה.

הדיון בוועדה עוסק בחידוש פעילות ענף התעופה באופן שבו מדינת ישראל תוכל להשתלב במפה העולמית. במרכז הדיון עומד מתווה משרד התחבורה למדיניות הבידוד של הנכנסים ובדיקות היוצאים מישראל. ח"כ איילת שקד (ימינה) התריעה כי להקפאת הפעילות השלכות גם על העולם העסקי. "העולם מתרגל לעשות עסקים ללא ישראל", טענה. "איך יכול להיות שאין מעבדה אחת בנתב"ג? בכל העולם יש פגישות ומכירות ובישראל עובדים בזום, זה לא תחליף לפגישה פנים אל פנים. הממשלה העצלה הזו נרדמה בין הגל הראשון לשני והגיע הזמן שתתעורר".

נמל התעופה בן גוריון, 22 במרץ 2020. ראובן קסטרו
הפעילות הוקפאה בעקבות המגיפה. נמל התעופה בן גוריון/ראובן קסטרו

"חוץ מהצהרות לא קרה פה כלום", אמר ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) בפתח הדיון. "200 אלף אנשים תלויים בענף התיירות, הם כבר חצי שנה ללא עבודה ואין להם שום מתווה או אופק שהוועדה הזו והממשלה הזו היו אמורה לספק להם. השמיים צריכים להיפתח כבר מחר בבוקר, מדינות בעולם כבר פתחו את השמיים ואנחנו יכולים ללמוד מהן".

מאז הוחלט על הגבלות היציאה והכניסה לישראל עם פרוץ מגיפת הקורונה בחודש מרץ, נמצא תחום התעופה האזרחית בשיתוק כמעט מוחלט. כל מתווה פתיחה של הענף בישראל לנכנסים וליוצאים ממנה כפוף בראש ובראשונה לאישור המועצה לביטחון לאומי, למשרד הבריאות ורק לאחר מכן משרדי הממשלה האחרים.

כך, במהלך הדיון אמר המשנה לראש המל"ל, איתן בן דוד, כי הקיפאון בענף נמשך בגלל היקף התחלואה הגבוה בישראל - הנחשב לדבריו לאחד הגבוהים בעולם. "רוב המדינות לא מקבלות ישראלים, או דורשות בדיקות כדי להיכנס לתחומן", אמר. "היה מתווה לפני מספר חודשים לתו כחול לשדה התעופה וחברות תעופה, אך לצערנו עקב התחלואה המתווה הזה לא יצא לפועל. מתווה מחודש יגיע בימים הקרובים לדיון ואני מקווה שיאושר".

עוד בוואלה!

משרד הבריאות: נבחן כניסה לישראל ללא בידוד ממדינות ירוקות

לכתבה המלאה
יו"ר ועדת הקורונה, יפעת שאשא-ביטון
במהלך דיון בנושא מצב התרבות ואמנות. כנסת, ירושלים 27 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
התנגדה למהלך. יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הוא הוסיף כי בכוונת המל"ל, לנסות במסגרת מתווה חדש לאפשר לישראלים לצאת למדינות שמשרד הבריאות הגדיר כירוקות, אבל המדינות האלו אוסרות כניסה, דורשות בדיקה או בידוד ומגבלות כניסה. "כוונתנו שישראלים ייצאו ויחזרו מהמדינות האלו ללא חובת בידוד", אמר.

מנגד, איש משרד הבריאות אשר שלמון, טען כי עמדתו המקצועית של המשרד שאין תחליף לבידוד בכניסה לישראל. הוא ציין כי ישראל נמצאת במרחק "פי עשרה מהסף למדינה ירוקה, אנחנו צריכים לרדת עוד המון ויש דרך ארוכה לשם. בשורה התחתונה, עם בדיקות, בלי בדיקות, עם בידוד - ישראלים אסורים לכניסה לרוב מדינות אירופה". הוא ציין כי משרדו יגיש מתווה מצדו להחזרת הפעילות בענף לידי קבינט הקורונה בימים הקרובים.

מאז מרץ: שיתוק מוחלט בענף

בעקבות סגירת השמיים, הפעילות בענף התעופה הופסקה כמעט לחלוטין. למעט טיסות מטען וטיסות נוסעים מצומצמות מאוד, המתקיימות תחת מגבלות, כיום אין כמעט פעילות של טיסות נוסעים. תאריכי היעד לפתיחת השמיים נדחו כמה פעמים מיולי, לאוגוסט ולספטמבר לאור מצב התחלואה המתגברת, אולם כל עוד אלו הותנו בבידוד הכרוך בשבועיים וכניסה לבעלי דרכון ישראלי בלבד - המשמעות המעשית היא שאין באמת משמעות לפתיחת השמיים.

אשר שלמון
מנהל יחסי הציבור במשרד הבריאות  בוועדת הקורונה, 4 באוגוסט 2020. ערוץ כנסת, צילום מסך
"ישראל ואוקראינה מתנגדות". אשר שלמון בדיון בוועדה/צילום מסך, ערוץ כנסת

המפנה הגיע עם הודעתו של פרופ' איתמר גרוטו בדיוני ועדת הכלכלה בשבוע שעבר, לפיה משרד הבריאות יאפשר כניסה ללא בידוד של נוסעים ממדינות בהן התחלואה נמוכה, המכונות "ירוקות", דוגמת יוון וקפריסין. ההצהרה הפיחה רוח בקרב העוסקים בתיירות נכנסת וישראלים רבים, רובם במגזר העסקי.

המתווה, המקודם יחד עם משרד התחבורה, תוכנן ל-16 באוגוסט, אולם קיומו מותנה בהקמת מערך בדיקות מהירות בנתב"ג ליוצאים והנכנסים. כמו כן, טרם התבהרה סוגיית עלות הבדיקות, משום שמשרד הבריאות לא מאשר עדיין בדיקות במימונו לצרכי תיירות, ואלו עשויות להגיע לכמה מאות שקלים ואף אלף שקלים לנוסע ונעשות במעבדות פרטיות.

שדה התעופה בן גוריון, 10 במרץ 2020. רויטרס
"פתיחת מערכי בדיקות מהירים". נמל התעופה בן גוריון/רויטרס

לפי המתווה של משרד התחבורה, המחמיר יותר מהצהרתו של גרוטו, ייכנסו המגיעים לישראל לבידוד בן חמישה ימים, בעוד המגיעים ממדינה אדומה יחויבו בבדיקת קורונה. אולם גם מתווה זה בעייתי לאור השינויים התכופים בהגדרת המדינות וכן סוגיית המגיעים מטיסות קישור הנוחתות במדינות כאלו.

על פי מתווים בהם נקטו מדינות אחרות ברחבי העולם, תוצאה שלילית בבדיקת קורונה מייתרת ופוטרת מחובת בידוד. אולם גם מהלך מסוג זה תלוי בפתיחה של מערכי בדיקות מהירים בשדות התעופה במחירים נוחים יותר לנוסעים של עד כמה עשרות או מאות בודדות של שקלים ותיעוד במעין "דרכון בריאותי לנוסעים". מערך כזה הוא המומלץ והמועדף על גורמים בענף כמו מנכ"ל נמל התעופה בן גוריון שהבהיר את עמדתו זו בדיוני ועדת הכלכלה בשבוע שעבר.

שאלות נוספות האופפות את המתווה נוגעות לנושא ביטוח הנסיעות של הטסים הוא יכסה מקרה של הידבקות בקורונה, מה יהיה תוקף הבדיקות שנערכו בין 72 לשבוע טרום הטיסה, האם יכיר משרד הבריאות בישראל ואחרים בעולם בתוצאות בדיקה של מעבדה פרטית ועוד.

פרופ' איתמר גרוטו. משרד הבריאות, אתר רשמי
הודיע על בחינת ביטול חובת הבידוד. גרוטו/אתר רשמי, משרד הבריאות

בינתיים, הציגה לשכת התיירות הנכנסת לישראל מתווה משלה לקיום תיירות נכנסת לישראל, המתבססת על "קפסולות" לתיירים, בתקווה למנוע הישנות מקרים דומים לקבוצות התיירים בישראל בתקופת תחילת המגיפה. התיירים ינועו בקבוצות באמצעי תחבורה יחודיים להם, בזמני שהייה מוגדרים ומופרדים משאר המבקרים, ילונו במלונות מוגדרים המותאמים לקליטת קבוצות ויסעדו במקומות שגם בהם יוגדרו זמנים ומקומות מסוימים כדי לייצר הפרדה.


(עדכון ראשון: 09:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully