וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות: נבחן כניסה לישראל ללא בידוד ממדינות ירוקות

29.7.2020 / 10:11

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר בדיון בוועדה לביקורת המדינה כי אנשיו מקדמים מהלך לביטול חובת הבידוד והבדיקות לנוחתים ממדינות בהן התחלואה נמוכה. הוא ציין כי במהלך היום ייבחן פיילוט ראשון למערך בדיקות מהיר למגיעים ממדינות אדומות

בווידאו: פרופ' גרוטו בדיון הוועדה לביקורת המדינה/צילום: ערוץ כנסת

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר היום (רביעי) בדיון בוועדה לביקורת המדינה כי אנשיו מקדמים מתווה חדש לפתיחת השמיים, לפיו תבוטל חובת הבידוד והבדיקות לנוחתים ממדינות "ירוקות" בהן התחלואה נמוכה, כמו יוון וקפריסין. בדיון, שעסק בהשלכות משבר הקורונה על ענף התעופה, ציין גרוטו כי במהלך היום ייבחן פיילוט ראשון למערך בדיקות מהיר למגיעים ממדינות "אדומות".

יו"ר הוועדה עפר שלח בירך על המהלך. "התעופה היא אחד הענפים שנפגעו הכי מהר והכי עמוק", אמר בדיון. "בהנחה שלא יהיה חיסון בחצי השנה הקרובה, לא יכול להיות מצב שהתעופה שישראל לא תיפתח ונמצא עצמנו ביום שאחרי ללא תעופה ישראלית".

שדה התעופה בן גוריון 10 במרץ 2020. ראובן קסטרו
חובת הבידוד תיבחן מחדש. נתב"ג/ראובן קסטרו

לדבריו של ח"כ שלח הצטרף גם שר התיירות אסף זמיר, שטען כי יש לפעול לפתיחת השמיים כמה שיותר מהר, גם אם באופן חלקי ותחת הגבלות. "הצורך בבחינת נוסעים ובדיקתם ילווה אותנו שנים קדימה ולכן אין ספק שנדרשת השקעה תשתיתית ורפואית גדולה בנתב"ג לרבות הקמת מעבדות, בדיקות ונהלים", אמר.

במהלך הדיון התריע שמואל זכאי, מנהל נמל התעופה בן גוריון, כי הצורך הקיים כיום בבדיקת הנוסעים מייצר מכשולים קשים בתפעול הנמל. "התו הכחול לענף התעופה יוצר בעיית קיבולת קשה", אמר. "נרד מיכולת של 48 המראות ונחיתות בשעה ל-18 בלבד".

פרופסור איתמר גרוטו במהלך דיון בועדת הקורונה 18 ביולי 2020. -, אתר רשמי
"ייבחן ביטול חובת הבידוד לנוחתים ממדינות ירוקות". גרוטו/אתר רשמי, -

לדברי זכאי, "הדרך היחידה לוודא שנוסע לא נושא עמו את הנגיף זה באמצעות בדיקות, אבל משרד הבריאות טוען שלבדיקות יש אחוז טעויות גדול וגם שהן משאב לאומי ואין לבזבז אותן על טיסות. כל עוד זאת הגישה - לא יתחדשו הטיסות ואנחנו כבר מעבר לנקודת האל-חזור".

יו"ר איגוד הטייסים, מידן בר, הציג מתווה משלו לפתיחת השמיים. לדבריו, "נתב"ג יהפוך לדרייב אין הכי גדול בישראל". במסגרת המתווה, הנוסע ירכוש כרטיס באינטרנט ויעשה בדיקה לפני הטיסה או עד כ-48 שעות לפני הגעתו לנתב"ג. בזמן זה יוטלו עליו מגבלות תנועה. "תחיל מיעדים קרובים ושם יוגדר מה נדרש על ידי מדינת היעד. המציאות היא שמטוסים הם לא מדגרות קורונה. יש במטוסים מסנני אוויר כמו בחדרי ניתוח ואיכות האוויר בהם היא טובה יותר מזו שבחדר רגיל".

ישיבת הוועדה המיוחדת לעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה, כנסת. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"הענף שנפגע באופן הכי קשה". ח"כ שלח/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, קרא להשבת הענף במהירות האפשרית. "כל טיסה שתורמת לתזרים וכיסוי ההוצאות אנחנו לוקחים, גם אם זה עם עשרה נוסעים", אמר. "לא יכול להיות שנתב"ג יהיה פתוח לטיסות נכנסות מארצות הברית כי יש פה אינטרסים ולא יאפשרו למשפחות לטוס ליוון לחופשת קיץ. אותו מטוס שטס לאילת יכול לטוס גם לקפריסין, ובאילת יש יותר חולי קורונה".

הצהרתו של גרוטו בדיון בוועדה באה כשבועיים לאחר הודעת רשות התעופה האזרחית על הארכת איסור הכניסה לישראל לאנשים שאינם אזרחים או תושבים עד 1 בספטמבר. במסגרת המגבלות, על נוסעים מכל המדינות נאסר להיכנס לישראל, למעט כאלו בעלי אישור מפורש מרשות האוכלוסין וההגירה. מי שמורשים להיכנס לישראל, מחויבים עדיין ב-14 ימי בידוד.

הרשות, האחראית על סדרי התעופה מול מדינות וחברות בינלאומיות, עדכנה את המפעילות בנושא. ההגבלות אמורות היו לפוג בחודש אוגוסט, אך הוארכו פעם נוספת, לאחר שהוארכו כבר כמה פעמים בעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully