וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן נטוס ואיך להיערך לפני שמגיעים לנתב"ג? ישראל פותחת את השמיים

16.8.2020 / 7:55

פעילות הטיסות המסחריות מתחדשת הבוקר, והיציאה מישראל והכניסה למדינות שיסכימו לקבל נוסעים יותרו תחת מגבלות. המתווה צפוי לייקר משמעותית את מחיר הנסיעה, שתצריך היערכות מראש והצגת בדיקת קורונה עדכנית. איך תראה הטיסה ומתי יאושרו יעדים נוספים?

בווידאו: שר החוץ היווני על הסכם חידוש הטיסות עם ישראל/דוברות משרד החוץ

מתווה השמיים הפתוחים לחזרת הטיסות האזרחיות נכנס הבוקר (ראשון) לפעילות, אבל הדרך לחופשה הבאה עוד רחוקה מאוד. הרבה תקוות נתלו בתאריך היעד לפתיחת השמיים ולאפשרות לחזור ולטוס - 16 באוגוסט (כמו סוף יוני, 1 ביולי ו-1 באוגוסט לפני כן).

טכנית, השמיים אמנם לא באמת נסגרו לטיסות מישראל ואליה. בלוח הטיסות של שדה התעופה עדיין מופיעות טיסות ולמעשה הן לא פסקו מעולם. אולם שורת התנאים המגבילים את הנוסעים הפכו את הפעילות הזו למצומצמת ביותר. לא רק איסור כניסה לישראל לנוסעים שאינם בעלי דרכון ישראלי או כאלו שאושרה להם כניסה, אלא גם שורה ארוכה של מדינות שסגרו את שעריהן בפני אזרחי המדינה האדומה שלנו. גם אזרחים ישראלים שנסעו לחו"ל, נאלצו עד כה לשהות בבידוד של שבועיים או בתנאים מגבילים אחרים בחזרתם ארצה.

שדה התעופה בן גוריון 13 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
הותאם לפעילות במשבר הקורונה. נמל התעופה בן גוריון/ראובן קסטרו

למעשה, את התנאים הראשונים למתווה שיאפשר חזרה לפעילות הטיסות, פרסמה רשות שדות התעופה לפני שלושה חודשים בדיוק - ב-17 במאי. במסמך שבו הוצג לראשונה "התו הכחול", פורטו שורת ההנחיות והצעדים שיינקטו כדי להבטיח אפשרות לקיים שגרת טיסות בסיכון בריאותי מצומצם. לקראת אותו סוף חודש, עת שטפה האופטימיות את המדינה, נוהלו גם מגעים עם מונטנגרו, אוסטריה וגרמניה, לאחר שקפריסין ויוון הודיעו שישראלים יורשו להיכנס אליהן.

במהלך החודשים שחלפו, במקביל למאבק להשתלט ולמתן את עקומת הנדבקים, הוסיף קבינט הקורונה לבחון דרכים לאפשר חזרה של טיסות. בחודש שעבר הונחו משרדי התחבורה, הבריאות והחוץ לעבוד על מתווה שיאפשר פתיחה של השמיים, כל אחד בתחומו ותוך שיתוף פעולה - מה שהוביל למתווה הנוכחי.

עוד בוואלה!

רגב לאחר אישור תכנית חזרת הטיסות: "בשורה גדולה לאזרחים"

לכתבה המלאה

מהו מתווה הטיסות?

מתווה הטיסות הוא שורת התנאים שסוכמו בין משרדי הבריאות, התחבורה ומשרד החוץ, שעל פי עמידה בהם תותר יציאה מישראל, ותתאפשר כניסה למדינות שיסכימו לקבל נוסעים מישראל תחת מגבלות מסוימות.

התנאים משתנים בהתאם ליעד הטיסה והסיכומים עם המדינה הרלוונטית. הנוסעים יידרשו לבצע בדיקת קורונה בפרק זמן של 72 שעות לפני הטיסה (או פחות, בהתאם ליעד), למלא הצהרת בריאות, לבצע בדיקה שנייה עם ההגעה ליעד, לשהות בבידוד עד לקבלת תשובות הבדיקה השנייה ועוד.

התנאים יכולים להשתנות ממדינה למדינה על פי הסיכומים אליהם יגיע משרד החוץ, וכן ייתכן כי ישתנו בהמשך. החוזרים מהמדינות הכלולות במתווה לא יצטרכו לשהות בבידוד עם חזרתם לישראל.

עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני. ראובן קסטרו
תנועת טיסות ערה בנתב"ג, בקיץ שעבר/ראובן קסטרו

לאן אפשר לטוס?

עקרונית, על לוח הטיסות בשדה מופיעים שלל יעדים, מניו יורק ועד מוסקבה, מינכן, ציריך, פריז ואדיס אבבה - אולם השאלה היא לאן תותר הכניסה עם ההגעה ליעד. בעיקר משום שבמדינות ה"ירוקות", בהן שיעור התחלואה נמוך, יפנו אתכם בחזרה למטוס הבא היוצא לישראל, אלא אם כן אתם מחזיקים בדרכון אירופי. על פי המתווה שסוכם וייכנס לתוקף מהיום, ניתן יהיה לטוס לבולגריה, קרואטיה ולארבעה יעדים ביוון (אתונה, קרופו, כרתים וסלוניקי), עם הגבלה של 600 תיירים בסך הכל.

המדינות שניתן לטוס אליהן על פי המתווה:

  • בולגריה
  • קרואטיה
  • ארבעה יעדים ביוון (אתונה, קרופו, כרתים וסלוניקי)

מתי נראה יעדים נוספים?

על פי משרד התחבורה, רשימת היעדים תתעדכן בכל שבועיים, זאת בעיקר בשל הצורך למדוד את ההשפעות של האפשרות לצאת ולהיכנס מהמדינות. ניתן להניח כי על פי ההשלכות האלו יבחנו מדינות נוספות את נכונותן "להסתכן" בהכנסה של תיירים מישראל. על הפרק כרגע: קפריסין והונגריה.

שדה התעופה בן גוריון 13 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
שדה התעופה בן גוריון, השבוע/ראובן קסטרו

איך מזמינים טיסה ומה התהליך לפניה?

תהליך הזמנת הטיסה זהה לזה שהיה לפני תקופת הקורונה. השוני יהיה בתהליך הבריאותי שאותו תתבקשו לנקוט עוד בטרם ההגעה לשדה. מדובר בבדיקת קורונה, שרק עם הצגתה ומילוי הצהרת בריאות תורשו להמשיך בתהליך הצ'ק אין. הכניסה לשדה תותר רק לנוסעים במהלך ארבע השעות שלפני הטיסה, כמו כן, לא תותר כניסת מלווים. כל נוסע יתבקש לעדכן את פרטי הנסיעה באתר משרד הבריאות בפרק זמן של 24 שעות לפני הטיסה.

לטסים ליוון תידרש בדיקה לפני הטיסה ללא ציון פרק הזמן המינימלי (אך כמובן בתנאי שהתקבלה תוצאה). הטסים לבולגריה יידרשו להיבדק 72 שעות לפני הטיסה. לטסים לקרואטיה פרק הזמן הוא 48 שעות.

איך תראה הטיסה?

המטוסים יחוטאו אחרי כל טיסה של שש שעות או יותר, ובכל מקרה יעברו חיטוי בכל 24 שעות. הנוסעים נדרשים לשהות עם מסכות לאורך כל הטיסה, שירותי צוות האוויר יוגבלו למינימום, כמו גם הגשת מזון ומשקאות בזמן הטיסה.

עם הנחיתה ביעד יתבקשו הנוסעים להציג את הצהרת הבריאות ותוצאות בדיקת הקורונה שלהם. ביוון יתבקשו הנוסעים לערוך בדיקת קורונה נוספת, ולאחריה לשהות בבידוד עד לקבלת התוצאות. הנוסעים לקרואטיה ובולגריה לא יידרשו לערוך בדיקות נוספות בכניסה למדינה.

מה קורה בחזרה לישראל?

לפני החזרה לישראל ימלאו הנוחתים הצהרת בריאות באתר משרד הבריאות, אותה יציגו בשדה התעופה במדינה בה שהו ובנחיתה בישראל. נוסעים השבים משלושת היעדים הכלולים במתווה יהיו פטורים מחובת בידוד בחזרה לישראל.

שדה התעופה בן גוריון, 10 במרץ 2020. רויטרס
נתב"ג בתקופות העמוסות שלפני פרוץ הקורונה/רויטרס

כמו כן, פטורים מחובת בידוד נוסעים שיחזרו ממדינות שמוגדרות "ירוקות" ברשימה המתפרסמת באתר משרד הבריאות, ונכון להיום כוללת את: אוסטריה, לטביה, גרמניה, גיאורגיה, אסטוניה, איטליה, בריטניה, פינלנד, ירדן, הונג קונג, ניו זילנד, קנדה, רואנדה, דנמרק, הונגריה, קפריסין וסלובניה. הטסים עם נחיתת ביניים (קונקשן) במדינה אדומה, לא יידרשו לבידוד כל עוד לא יצאו משטח שדה התעופה.

איפה הקאצ'?

מתווה השמיים הפתוחים מהווה בשורה והתקדמות מהמצב בו היינו עד כה. אולם במספר מובנים הדרך עדיין רחוקה. כשטיסות לחו"ל מהוות גורם משפיע בכל הקשור לעולם העסקי - היעדים הפתוחים בשלב זה רחוקים מלענות על הצורך הזה. גם ההשפעה על ענף התיירות הנכנסת יהיה אפסי אם בכלל.

בכל הקשור לפרקי הזמן שלפני הטיסה, אין כל מגבלת שהייה בכינוסים או במקומות ואירועים בהם עלול הנוסע להידבק ולגלות את זה רק בהגעה למדינת היעד או אפילו בשהייה בה. כמו כן, ביוון הדורשת בידוד עד קבלת התשובה לבדיקה שנערכת בנחיתה - לא ברור כיצד יגיע הנוסע למלון בו ישהה בבידוד.

בעיה נוספת נמצאת בתחום הבדיקות עצמן. עמדת משרד הבריאות היא שהבדיקות הן משאב לאומי, ההפניה לביצוען מתקבל מרופא המשפחה ורק תחת תסמינים או תנאים מסוימים. בדיקות פרטיות העולות מאות עד אלפי שקלים בהתאם לדחיפות קבלת התוצאות, יהפכו חופשה משפחתית להוצאה גבוהה משמעותית מהרגיל.

נמל תעופה בן גוריון תחת חשש מקורונה, 5 במרץ 2020. ראובן קסטרו
נוסעים בנתב"ג במהלך תקופת הקורונה/ראובן קסטרו

עד הקמת מעבדת הבדיקות המהירות בנתב"ג, שגם בה צפויות לעלות הבדיקות כמה מאות שקלים ותושלם רק באוקטובר, צפוי לחלוף זמן רב. המשמעות היא שכדי להצטייד בבדיקה הנחשקת ולא לשלם סכומים גבוהים, ימצאו הנוסעים דרכים שונות כדי להערים על המערכת ולקבל הפנייה לבדיקה.

הסעיף האחרון הוא ביטוח הנסיעות בתקופת הקורונה. בחלק מחברות הביטוח לא מספקים פוליסה לנוסעים למדינות המוגדרות כאדומות, לא מאפשרים לרכוש כיסוי ביטוחי לביטול או קיצור נסיעה, מתנים רכישת פוליסה לחודש לפחות ומגבילים את התנאים בהתאם לגיל המבוטחים ועוד.

לפי נתוני חברות הביטוח, הסיכונים הרפואיים שייצרה הקורונה הביאה לעליה משמעותית של מחירי הפוליסות. לדוגמה, ימי אשפוז בארצות הברית שיכולים להגיע לאלפי דולרים ליום, גל מימוש של פוליסות ביטוח וביטולי טיסות, חוסר הוודאות שבבניית תיק ביטוח לאור השינויים התכופים בסטטוס המדינות ועוד. גם אלו הולכים לייקר באופן ניכר את עלות החופשה הבאה שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully