וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות התעופה: ללא מתווה לפתיחת השמיים או סיוע - לא נוכל להחזיר כסף

11.8.2020 / 19:03

בדיון ועדת הכלכלה התברר כי למרות הדחיות במתן ההחזרים לנוסעים שטיסתם בוטלה, החברות עדיין רחוקות מכך, ולטענתן במצב הנוכחי לא יוכלו לעמוד בתשלומים. בעקבות זאת הדיון פוצץ. ח"כ מרגי: "הפסקתי לדאוג לחברות התעופה, אני לא רוצה להיות שותף למזימה הזו"

בווידאו: יו"ר ועדת הכלכלה מסרב לקיים דיון בגלל שהסחבת בהחזר הכספי ללקוחות חברות התעופה/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: טל רזניק

חברות התעופה טענו היום (שלישי) בדיון בוועדת הכלכלה, שעסק במתן החזרים כספיים לנוסעים שטיסתם בוטלה, כי לא יוכלו להתחייב להשיב את הכספים במועד שנקבע לאור מצבן הכלכלי. הדיון, שבמוקדו הצעה לדחייה נוספת של ההחזרים, פוצץ, ברקע ביקורת חריפה שהטיחו חברי הוועדה בחברות התעופה על ההשתהות שלהן בנושא, ולאחר ששרי הבריאות, האוצר והתחבורה או מנכ"לי המשרדים לא התייצבו לישיבה.

טרם משבר הקורונה, במקרה של ביטולי טיסה חויבו חברות התעופה להשיב את הכספים ללקוחות תוך 30 יום בתוספת פיצוי. בעקבות מצבן הכלכלי העגום של חברות התעופה, שלטענתן מונע מהן לעמוד בהחזרי הכספים, תוקן ועודכן חוק שירותי התעופה כך שבמקרה של ביטול טיסה החברות יחויבו בהחזרת הכספים תוך 90 יום. בהמשך, דרך החלטת ממשלה החברות קיבלו דחייה נוספת ל-14 באוגוסט, ולחברות שהמחזור שלהן נפגע באופן משמעותי אף הותר לדחות את ההחזרים עד תחילת אוקטובר.

נמל התעופה בן גוריון, 22 במרץ 2020. ראובן קסטרו
ההחזרים לא מועברים. נתב"ג/ראובן קסטרו

אך בדיון התגלה כי מלבד ישראייר, חברת התעופה הישראלית היחידה שממשיכה לטוס גם בתקופת משבר הקורונה, נתוני החברות ארקיע ואל-על הצביעו על כך שהחברות רחוקות מאוד מיכולת או נקיטת צעדים של ממש להחזר כספי הנוסעים. לטענת החברות ונציג האוצר בדיון, הנחת המוצא הייתה שפתיחת השמיים לטיסות תחת מתווה ממשלתי - שאמור היה לצאת לפועל ב-16 באוגוסט - הייתה מזרימה כסף לחברות ומאפשרת החזרים, אולם בהיעדר מתווה או קבלת סיוע מהמדינה - הן לא יוכלו להתחייב להחזרת הכספים. "לצערי אין דמי רצינות לא מארקיע ולא מאל על", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), לאור נתוני החברות ולוחות הזמנים.

ח"כ מרגי מתח ביקורת חריפה על החברות, והביע חרטה על שהוועדה אישרה בעבר את דחיית ההחזרים. "מה שיגורנו בא לנו. אמרו לי להתנות את כניסת החוק (חוק שירותי התעופה - ק"כ) לתוקף עם גמר הסיוע לחברות. אם אני מעביר את זה עכשיו, אף אחד פה לא יכול להתחייב שמתחיל מחר תהליך של השבת כספים ללקוחות", אמר מרגי.

"אל תספרו לנו את הבלוף הזה, כי כל עוד החברות מקורקעות אף אחד לא יחזיר שקל לצרכנים. אם לא יהיה מתווה שחברות התעופה מתרוממות, ולו באופן חלקי, זו אחיזת עיניים", הוסיף מרגי, "הפסקתי לדאוג לחברות התעופה, אני לא רוצה להיות שותף למזימה הזו", אמר.

עוד בוואלה!

איך מקבלים החזר ותוך כמה זמן: מדריך לטסים בתקופת הקורונה

לכתבה המלאה
דיון ועדת הכלכלה על החזרת כספים ע"י חברות התעופה, 11 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"הפסקתי לדאוג לחברות התעופה". מרגי בוועדת הכלכלה, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

גם חברי הועדה האחרים לא חסכו ביקורת כלפי נציגי האוצר והחברות. "אי אפשר להמשיך עם הבלוף הזה של פתיחת השמיים", אמר ח"כ עידן רול (יש עתיד). "אם נתלים בזה כדי לשלם החזר לצרכנים, אז הם לא יקבלו את הכסף שלהם בחיים. לא פותחים את השמיים כי אנחנו המדינה עם התחלואה הכי גבוהה. הממשלה כשלה בהתמודדות עם הקורונה". חברו לסיעה, ח"כ בועז טופורובסקי, ביקר אותן אף הוא, והזכיר כי בעבר הציע שהמדינה תקים קרן שתחזיר את הכסף ללקוחות, והיא זו שתגבה את הכסף מחברות התעופה בעתיד. "נגיע לסוף ספטמבר ושוב יבקשו דחייה", אמר.

ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) הציג לחברי הוועדה כ-200 פניות של לקוחות שממתינים לכספם, והביע אף הוא חרטה על מתן ההקלות שניתנו לחברות. "אני מצטער על זה שהקשבתי לחברים הנחמדים שמייצגים את המדינה, וחבל על הנייר שהשתמשתי להדפיס את כל הבקשות של אנשים שבוטלו להם טיסות, אנשים לא מבינים מה קורה", אמר.

כאמור, לאור התשובות הלא מספקות לדבריו, החליט יו"ר הועדה לנעול את הישיבה ולא לקיים הצבעה או לקדם חקיקה בנושא. "זה דיון שהיו צריכים להתייצב אליו גם שר האוצר, גם שרת התחבורה וגם שר הבריאות. אני מוכן לקיים את הישיבה בכל יום וכל שעה ומוכן להסתפק בנוכחות מנכ"לי המשרדים, אך בלי זה לא אקדם את הצעת החוק". בתום הדיון הודיע היו"ר מרגי כי לו ייענו המשרדים לבקשה זו, בכוונתו לחדש את הישיבה כבר מחר בבוקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully