וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מקבלים החזר ותוך כמה זמן: מדריך לטסים בתקופת הקורונה

14.7.2020 / 16:30

משבר הקורונה פגע באופן קשה בנוסעים ובחברות התעופה, שמצד אחד לא יכולות לספק שירות ומנגד מתקשות לפצות את הצרכנים. אישור הוראות השעה לחוק מסייג כמה מהתקנות המקוריות לפרק זמן מוגבל - מה זה אומר לגבי הזכאות לפיצויים ומי מרוויח מהמהלך?

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אביחי ברוך

(בווידאו: עובדי אל על מוחים נגד השימוש בפיצויים להבראת החברה, אפריל)

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) את הצעת התיקון לחוק שירותי התעופה. זאת, בתום סדרת דיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת, בהשתתפות נציגי ארגוני צרכנות, חברות התעופה, משרד האוצר וגורמים נוספים. העדכון נולד מתוך הצורך להגמיש את התנאים להחזר כספי בעקבות משבר הקורונה.

חברות התעופה נמצאות במצב כלכלי קשה, ללא יכולת להחזיר את הכסף לנוסעים כפי שמחייב החוק המקורי, ומצד שני אינן יכולות לספק את השירות שעבורו שילמו הנוסעים. אלו השאלות והתשובות שיסייעו לנפגעים ממשבר התעופה.

נמל התעופה בן גוריון, 22 במרץ 2020. ראובן קסטרו
משבר תעופתי מתמשך. נמל התעופה בן גוריון ריק מנוסעים, מרץ/ראובן קסטרו

הטיסה שלי בוטלה בשל מגיפת הקורונה. מה מגיע לי?

נוסעים שטיסתם בוטלה יהיו זכאים להחזר כספי. אולם בניגוד למה שהנחה החוק בעבר, התקנות פוטרות את החברות מתשלום פיצויים בנוסף להחזר. מי מרוויח? חברות התעופה.

תוך כמה זמן אקבל את הכסף?

על פי החוק המקורי, פרק הזמן שהוקצב להחזר היה 21 ימים. כעת עם הוראות השעה, הוארך פרק זמן זה ל-90 ימים. מי מרוויח? חברות התעופה.

מה צריך לעשות כדי לקבל את ההחזר?

כלום. בתקנות החדשות נאמר במפורש כי בניגוד למה שקבע החוק המקורי, יהיו אלו חברות התעופה שיפנו ביוזמתן ללקוח על מנת להחזיר את הכסף. הפעם, מי שמרוויח הם הלקוחות.

שדה התעופה בן גוריון, 10 במרץ 2020. רויטרס
יותר מארבעה חודשים של משבר. נתב"ג, מרץ/רויטרס

מאיזה תאריך אני זכאי להחזר בשל ביטול טיסה?

נוסעים שטיסתם בוטלה מ-1 במרץ, וכן לתאריכים מוקדמים יותר עבור נוסעים ליעדים שמהם חלה חובת בידוד. גם הפעם הלקוחות הם שמרוויחים.

עד מתי יחולו התקנות?

רשמית התקנות בתוקף עד 31 באוגוסט, אולם החוק מסמיך את שר התחבורה, בהתייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת הכלכלה, להאריך את תוקפן בעוד תשעה חודשים. מי מרוויח? אם יוארך תוקף החוק - הלקוחות.

האם החברה יכולה להמיר את ההחזר בשווה ערך אחר?

כן. החברה תהיה רשאית להציע לנוסע שובר זיכוי לאחר אישור בכתב ממנו. השובר יופק בתוך 14 ימים, הוא יהיה בשווי זהה לכרטיס ותוקפו יהיה לשנה. מי מרוויח? חברות התעופה.

מה קורה אם לא ניצלתי את השובר?

אם לא נוצל השובר יהיה הנוסע זכאי להחזר כספי. ההטבה הזו מיטיבה עם הלקוחות על חשבון חברות התעופה.

מטוס היינאן איירליינס נחת לראשונה משנגחאי בנתב"ג. יקי צימרמן, מערכת וואלה! NEWS
התקנות תקפות לכל החברות. מטוס היינאן איירליינס בנתב"ג/מערכת וואלה! NEWS, יקי צימרמן

האם ניתן להעביר את השובר לאדם אחר?

כן. למרות התנגדות חברות התעופה, ועדת הכלכלה קבעה כי ניתן יהיה להעביר את השובר לנוסע אחר במידה ואין כוונה להשתמש בו. מי מרוויח? הלקוחות.

אם הטיסה בוטלה, מי נושא בעלות ההלנה?

הלנה באחריות חברת התעופה במקרה של ביטול טיסה מוגבלת לשני לילות. עם זאת בקשת חברות התעופה להגביל את הסכום המירבי למאה דולר נדחתה. מי מרוויח? הלקוחות, אך גם חברות התעופה.

על אילו חברות חל החוק?

החוק חל על כל חברות התעופה הטסות לישראל וממנה. המרוויחים הם כמובן הלקוחות.

מה לגבי אל על?

אחת ההחלטות שהתקבלו בוועדת הכנסת היא כי התיקונים לחוק יחולו לגבי אל על רק לאחר קבלת מתווה הסיוע מהמדינה, בסך 400 מיליון דולר.

שלשום, הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת אל על בהיקף של 400 מיליון דולר. לדברי מגישי התביעה, החברה אינה משיבה ללקוחותיה את התמורה ששולמה עבור הכרטיסים, ואינה מיידעת את הנוסעים באופן בו היא מתכוונת להשיב להם את כספם - תוך הפרה של חוק שירותי התעופה.

מחברת אל על נמסר כי היא תלמד את כתב התביעה ותגיש את תגובתה כנדרש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully