וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בכנסת: חברות התעופה יחויבו להחזיר כסף על ביטול טיסה - מיוזמתן

13.7.2020 / 21:24

התיקונים לחוק שירותי התעופה, המסדירים את חובות חברות התעופה וההחזרים להם זכאים הנוסעים בתקופת המשבר, אושרו במליאה ברוב של 48 תומכים מול 17 מתנגדים. השינויים המרכזיים בחוק כוללים בין היתר הארכה של פרק הזמן שבו חייבות החברות להחזיר את הכסף ללקוחותיהן

צילום: ניב אהרונסון

(בווידאו: נוסעים בנתב"ג לאחר הנחיית רה"מ לאסור נחיתות בישראל)

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את התיקונים הזמניים שהוכנסו לחוק שירותי התעופה, המסדיר את זכויות הנוסעים בעת ביטול, עיכוב ודחיית טיסה מצד חברות התעופה בתקופת משבר הקורונה. זאת, לאחר שורת דיונים בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת. תקנות השעה אושרו למרות הסתייגויות של יוזם החוק ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) ושל כמה חברי אופוזיציה, ברוב של 48 תומכים מול 17 מתנגדים ושני נמנעים.

השינויים המרכזיים בחוק כוללים הארכה של פרק הזמן בו חייבות החברות להחזיר את הכסף ללקוחות מ-21 ימים ל-90 ימים. על מנת להשאיר את הכסף אצל החברות, הן יוכלו להציע שובר במקום החזר של הכסף עצמו, והן מחויבות רק בהחזר ולא בפיצוי. כמו כן, חברות התעופה יחויבו לממן לינה רק עד שני לילות לנוסע שטיסתו בוטלה. מצד הנוסעים, קובעות התקנות, כי חברת התעופה תצטרך להחזיר את הכסף ביוזמתה ולא רק לאחר פנייה של הלקוח. כמו כן, נוסע שלא מימש את השובר בחלוף שנה יהיה זכאי להחזר כספי.

התיקונים שהוכנסו לחוק הם בגדר הוראת שעה, ובכך הם יהיו בתוקף עד 31 באוגוסט 2020, אך יהיה ניתן להאריך את התוקף שלהם בעוד תשעה חודשים. הן יחולו רטרואקטיבית על כל הטיסות שבוטלו מ-1 במרץ.

שדה התעופה בן גוריון, 10 במרץ 2020. רויטרס
תיקונים זמניים בחוק בעקבות משבר הקורונה. מטוס אל על בנתב"ג/רויטרס

מבחינת חברות התעופה לתיקונים בחוק ישנה חשיבות רבה: הנוסעים ששילמו את הכסף עבור הכרטיסים אמנם לא קיבלו תמורה - עבורו אך הוא כן מחושב כחלק מהתזרים שלהן. כך למשל בחברת אל על, כמיליארד שקלים המוחזקים על ידי החברה בכרטיסי טיסה שווים לכ-75% מסכום הסיוע הכספי בסך 400 מיליון הדולר שהיא מבקשת כדי להבטיח את שרידותה. חיוב החברה להשיב את כל הכסף באחת משמעותו אחת - חיסול חברת התעופה.

בדיוני ועדת הכלכלה עמדו חבריה מול נציגי חברות התעופה, וניסו למצוא נוסחאות ומתווים שיסדירו את חובת החברות להחזיר את כספי הלקוחות שרכשו כרטיסי טיסה, אך לא יכלו לממש אותם בשל ביטולי הטיסות הסיטונאיים. מהעבר השני עמדו נציגי חברות התעופה שניסו לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בהן עקב הצורך להחזיר עשרות מיליוני שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully