וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המחדל: נתניהו הורה לעצור את כל הטיסות הנכנסות לישראל

רה"מ הורה לעצור את הנחיתות עד שפיקוד העורף יקבל את האחריות להעברת השבים לארץ לבידוד במלוניות, עקב הביקורת כי הנוסעים הפרו את ההנחיות. גורמים בלשכת רה"מ לוואלה! NEWS: הייעוץ המשפטי לא אפשר לבודד את השבים. משרד הבריאות: כל הנוסעים עוברים בדיקות

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה היום (שבת) לעצור את הטיסות הנכנסות לישראל עד להשגת הסדרה משפטית שתאפשר לפיקוד העורף לקחת את הנוחתים בארץ למלוניות קורונה, מיד עם ירידתם מהמטוס. זאת, לאחר שכמה טיסות מכמה יעדים שונים מסביב לעולם נחתו בנתב"ג ללא העברת הנוסעים לבידוד - ללא בדיקות וללא תשאול - בזמן שהמדינה נתונה תחת סגר בצל החשש מהתפשטות הנגיף. במסגרת הנחיית ראש הממשלה, מטוסים שכבר המריאו לישראל יורשו לנחות ומעבר לכך, ייעצרו כל טיסות הנוסעים לישראל.

הבהרתו של נתניהו מגיעה לאחר שהבוקר, בשעה 9:54, נחתה בנמל התעופה טיסת יונייטד איירליינס 090 שיצאה אמש מנמל התעופה ניוארק שבניו יורק - מוקד ההתפרצות החריף ביותר בארצות הברית המהווה יותר ממחצית ממקרי המוות במדינה כולה. כמו כן, היום צפויה נחיתה נוספת של טיסה בינלאומית בנתב"ג - טיסה 672 של AYIT מטיבליסי בגאורגיה שתנחת ב-16:30. מחר צפויה נחיתה נוספת, של טיסה 090 של יונייטד מניוארק, שתגיע לארץ ב-09:55.

גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו בתשובה לפניית וואלה! NEWS בשאלה מדוע התעכבה הסמכת פיקוד העורף לטיפול בשבים הנכנסים לארץ כי עד כה הייעוץ המשפטי לממשלה לא איפשר בידוד במלוניות לשבים מחו"ל, ודרש לבצע תשאול. זאת בטענה כי למשרד המשפטים נדרשים הוכחות ונתונים מספקים כדי לאשר חיוב גורף של בידוד למשך 14 יום. מאחר והסתבר כי היו מקרים שהתשאול לא מספק, מתקיים כעת שיח בין הצדדים כדי להגביר את האכיפה על השבים מחו"ל. במסגרת זו, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט צפוי לאשר תקנה לשעת חירום שתובא בפני הממשלה כדי לאשר את הסמכת פיקוד העורף לטיפול בנוסעים שמגיעים לארץ ולהבאתם לבידוד.

נמל התעופה בן גוריון, 22 במרץ 2020. ראובן קסטרו
במשרד הבריאות טוענים כי כל השבים לארץ עוברים בדיקת חום ותשאול. נתב"ג/ראובן קסטרו

לדברי גורם ביטחוני, נכון לעכשיו פיקוד העורף מקבל את האחריות על הנוסעים שמצהירים שאינם יכולים לבודד את עצמם, ומעביר אותם לבידוד במלוניות. "לפי הנוהל שהיה עד כה, הנוסע יורד מהמטוס, עובר בדיקה של מד"א שבמהלכה הוא גם נשאל האם הוא יכול לעשות בידוד בעצמו או שהוא צריך סיוע", סיפר הגורם, "אחרי שהוא חתם על כך שהוא מבודד את עצמו, הוא נוסע הביתה. במידה שאין לו יכולת (לבודד את עצמו), הוא עובר לאחריות פיקוד העורף שמעלה אותו על טיולית ומשם למלונית".

נתונים אחרונים מלמדים כי בשבועיים האחרונים ועד ערב פסח נכנסו לישראל דרך נתב"ג 14,461 אזרחים ישראלים, מתוכם 611 במהלך יום שלישי. היום הגיעו 70 נוסעים בלבד, כולם בטיסת יונייטד.

ממשרד הבריאות נמסר כי "המלצות המשרד מאוד ברורות בנושא ויש חשיבות להפחתה ככל הניתן של מספר הטיסות הנכנסות והדבר הנכון לעשות הוא לצמצם ככל הניתן את מספר הנוחתים ולשלוח את כל השבים למלוניות". במשרד הבטיחו כי "כלל השבים לארץ עוברים בדיקת חום ותשאול סימפטומים על ידי מד"א מיד עם נחיתתם".

עוד בוואלה!

מניין הנדבקים בקורונה בישראל עלה ל-10,505; מספר המונשמים - 132

לכתבה המלאה

לאור הביקורת על הגעת הטיסות הבינלאומיות לישראל, הרשויות הפנו אצבע מאשימה זו לזו. ברשות שדות התעופה אמרו כי "חוק הכניסה לישראל בנתב"ג רמון ומעברי הגבול נאכף על ידי רשות האוכלוסין וההגירה ורק על ידם אם צריך אז בסיוע משטרת ישראל" וכי "לרשות שדות התעופה אין סמכות למנוע מאזרח ישראלי או זר לצאת את הארץ או להיכנס אליה, סמכות זו מסורה לשר הפנים".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 25 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
לעצור את הטיסות עד העברת האחריות לצה"ל. נתניהו/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

עם זאת, ברשות ההגירה והאוכלוסין של משרד הפנים אמרו כי "אין סמכות לבקרי גבול למנוע בגופם כניסת ישראלים כי הפרו הנחיות משרד הבריאות. נא לקרוא את הצווים ולפנות לגורמי האכילה הרלוונטיים". מנגד, השר הממונה על האכיפה, השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, טען בכלל כי "אין כרגע חובה חוקית על החוזרים מחו"ל לשהות במלון. הם רשאים לשהות בבידוד בתוך ביתם או בכל בית שיבחרו. משטרה יכולה לאכוף רק חובה חוקית".

במד"א אמרו לוואלה! NEWS כי מאז 1 באפריל, אז יצאו ההנחיות החדשות, תושאלו כל הנוסעים עם ירידתם מהמטוס. נוסעים שעלה בתשאול כי הם סובלים מתסמינים גם נבדקו לקורונה. כך גם לגבי 72 הנוסעים שנחתו היום בטיסת "יונייטד אירליינס".

בנוסף לדברים אלה, ברשות שדות התעופה הבהירו כי כל הטיסות החל מיום שלישי השבוע, עם כניסת הסגר לתוקף, ועד מחר, אושרו על ידי ועדת החריגים בראשות שר התחבורה. "הנוסעים מקבלים הסבר וטופס לחתימה בכמה שפות - המסביר להם את התהליך ואת זה שהם מחויבים בבידוד. הנוחתים מתודרכים על ידי פיקוד העורף. משרד הבריאות ואנשי מד"א בודקים להם חום וכולם חותמים על הצהרה לכך שיש להם מקום לבידוד. הנוחתים הולכים איש לדרכו, לביתו או למלון, כי אין שום צו המורה אחרת", הסבירו ברשות.

אתמול הוסר הסגר שהוטל ברחבי הארץ, והגיע לשיאו בערב ליל הסדר, אז הוטל עוצר כללי על יציאה מהבתים. עם זאת, המגבלות על בני ברק יישארו לעת עתה בתוקף והתחבורה הציבורית תחזור לפעול במתכונתה המצומצמת רק בראשון בשעה 08:00.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין חובה חוקית". טרמינל 3, נתב"ג/מערכת וואלה!, צילום מסך

נכון לעכשיו, ניתן לצאת למרחק של עד מאה מטרים מהבתים, למעט מקרים חיוניים: הגעה לעבודה במקום המותר על פי החוק; הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים דחופים; קבלת שירות רפואי; תרומת דם; הליך משפטי; הפגנה; הגעה לכנסת; טיפול במסגרות רווחה; סיוע רפואי לאדם אחר או סיוע לאדם עם קושי או מצוקה; תפילה במקום פתוח, הלוויה, חתונה וברית וכן יציאת אישה לטבילה במקווה; העברה של קטין למסגרות חינוך לילדי עובדים חיוניים ומסגרות מיוחדות. הציבור מתבקש עדיין להישאר בבתים, אלא במסגרת המטרות שנקבעו בתקנות.

כמו כן, תנועת הרכבות תישאר מושבתת, בדומה למצב ששרר טרם חג הפסח. שירותי המוניות ממשיכים כרגיל, אך מותרת הסעת נוסע אחד בלבד, או מלווה נוסף לצורך רפואי. זאת, כשהנוסעים יושבים במושב האחורי וחלונות הרכב פתוחים. בנוסף לכך, מותרים שירותי הסעה למקומות עבודה בכפוף למגבלות. מלבד הסרת הסגר, מחר תיכנס לתוקפה הנחייה חדשה, הקובעת כי על כל אדם היוצא ממקום מגוריו לעטות מסיכת פנים.

במהלך חול המועד, נתניהו צפוי לכנס ועדה שתבחן תכנית להחזרת המשק לשגרה בהדרגתיות. לפי המסתמן, הצעדים הראשונים שיהיו על הפרק יהיו הגדלת היקפי העבודה במקומות עבודה חיוניים ופתיחת חנויות רחוב ומסחרים מרכזיים. עם זאת - טיסות מסחריות, כמו גם בתי כנסת, מסעדות ובתי קפה, אינם על הפרק בשלב זה.

(עדכון ראשון: 13:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully